گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

لیلا رمضان «منظومه یادها» را می‌نوازد

‎لیلا رمضان پیانیست بین المللی ایرانی در روزهای ‎ششم و هفتم خردادماه سال جاری در ‎تالار رودکی در ساعت ۲۰ به اجرای آثاری از آهنگسازان ایران و فرانسه می پردازد.
در این کنسرت قطعاتی از ژان فیلیپ رامو، کلود دبوسی، امیر اسلامی، محمدرضا تفضلی، آزاد حکیم رابط، علی رادمان، نگین زمردی و کارن کیهانی به اجرا در خواهد آمد.
در بخش اجرای آثار آهنگسازان ایرانی، لیلا رمضان قرار است مجموعه «منظومه یادها» را اجرا کند.«منظومه یادها» مجموعه ای از قطعات پیانو شش آهنگساز ایرانی هم نسل، با پیشینه هاى هنری متفاوت، بر اساس ‌تصنیف «میهن ای میهن» (تنیده یاد تو) شکل گرفته است. اثر «میهن ای میهن» (تنیده یاد تو) ساخته محمد جلیل عندلیبی و با صدای محمدرضا شجریان و بر اساس شعری از ابواقاسم لاهوتی یکی از آثار ماندگار موسیقی ایرانی است که دستمایه آهنگسازی این مجموعه قرار گرفته است. آهنگسازان این مجموعه: آزاد حکیم رابط، امیر اسلامی، علی رادمان، نگین زمردی، محمدرضا تفضلی، کارن کیهانی هستند. این کتاب در مرداد ۱۴۰۰ توسط نشر عطائی در تهران به چاپ رسیده است.

طراح این ایده و همچنین مدیر این طرح خانم نگین زمردی (یکی از شش آهنگساز این مجموعه) است. این طرح از زمان مطرح شدن تا به چاپ رسیدن یکسال طول کشیده است.

نام قطعات این مجموعه عبارتند از:

یاد یکم: «گسیخته» آزاد حکیم رابط

یاد دوم: «صدای تو» امیر اسلامی

یاد سوم: «هفت یاد» علی رادمان

یاد چهارم: «بازگشت به خاطرات» نگین زمردی

یاد پنجم: «چهار واریاسیون بر تم جلیل عندلیبی» محمدرضا تفضلی

یاد ششم: «نهیم» کارن کیهانی

پیشتر نیز لیلا رمضان در کنسرت های مختلفی آثار آهنگسازان ایرانی را اجرا کرده است و یکی از مهمترین پیانیست های بین المللی محسوب می شود که توجه ویژه ای به آثار ایرانی داشته است.
اولین آلبوم از مجموعه «صد سال موسیقی ایران برای پیانو» با اختصاص به هفت آهنگساز با همکاری و حمایت مالی محمد ملازم رئیس کارخانه و گالری پیانوی باربد در کالج برناردن در پاریس رو نمایی شد که از هم اکنون از طریق سایت‌های اینترنتی (مثل آی تیونز) قابل خریداری است.
در این آلبوم قطعاتی چون «نکتورن» از بهزاد رنجبران، «مشق» از نادر مشایخی، «گفتگو ۸۸» از فوزیه مجد، «پنج باگاتل» از هرمز فرهت، «خاطرات» از رضا والی، «سه فولک انوانسیون» از ایرج صهبایی و «پنج قطعه برای پیانو» (فانتزی بر روی یک نت، یک آکورد، یک موتیف و یک تم) از محمدرضا درویشی اجرا شده است.
علاقمندان می‌توانند جهت تهیه‌ی بلیط به سایت «ایران‌کنسرت» مراجعه نمایند.
گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است