گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

اجرای «بیژن و منیژه» اثر فرهاد پوپل توسط هنرمندان سرشناس جهانی 

ارکستر سمفونیک وینزور

«بیژن و منیژه» برای پیانو و ارکستر سمفونیک و گروه کر ساخته فرهاد پوپل به زودی توسط جفری بیگل (Jeffrey Biegel) پیانیست مطرح آمریکایی استاد کنسرواتوار بروکلین اجرا می‌شود. بیگل پیشتر با بسیاری از آهنگسازان مهم آمریکا همچون اولین آهنگساز زن برنده جایزه پولیتزر، الن تاف زوویلیچ (Ellen Taaffe Zwilich)، ریچارد دنیل‌پور (Richard Danielpour) و پیتر بویر (Peter Boyer) همکاری کرده است.

بیگل از سال ۱۹۹۸ پروژه‌های مختلفی را با آهنگسازان بزرگ ساکن آمریکا آغاز کرده است. بیگل و پوپل همکاری با یکدیگر را متقابلاً باعث افتخار دانسته اند.

فرهاد پوپل اولین آهنگساز به شمار می‌رود که ساکن آمریکا نیست و با این پیانیست نامی این همکاری را آغاز کرده است. همچنین ارکستری که اولین اجرا را دارد اولین ارکستری است که داخل آمریکا نیست.

قطعه «بیژن و منیژه» بر اساس داستان مشهور بیژن و منیژه برای کر، ارکستر و پیانو نوشته شده است و بر روی اشعار فردوسی به زبان فارسی ساخته شده است. در این اثر خوانندگان یک گروه کر غربی باید به زبان فارسی اشعاری را بخوانند. کل این قطعه در یک موومان بیست دقیقه‌ای است و کر بخش‌های انتخابی از اشعار به اضافه یک بیت از گفت‌وگوی مهراب و سیندخت، مادر و پدر رودابه در داستان زال و رودابه را می‌خوانند. قرار است ارکسترهای مختلفی از سراسر جهان این قطعه را اجرا کنند.

قرار است ارکستر ویندزور در کانادا، به رهبری رهبر آمریکایی رابرت فرنز (Robert Franz) «بیژن و منیژه» را اجرا شود و این اثر در ۲۸ آبان امسال اولین اجرای خود را خواهد داشت، در بخش دیگر کنسرت در کنار قطعه پوپل سمفونی ۹ شوستاکوویچ (شاهکارهای موسیقی ارکسترال قرن بیستم) اجرا خواهد شد.

روبرت فرنز پیشتر با بهزاد رنجبران آهنگساز نامدار ایرانی و جوان فالتا یکی از بزرگترین رهبران جهان همکاری داشته است.

فرهاد پوپل آهنگساز بین المللی ایرانی که تا امروز سفارش های متعددی از هنرمندان و ارکسترهای بین المللی همچون مارگارت فینگرهاوت و بردلی کرزویک برای قطعه «رقص شعله و پروانه» برای ویولن و پیانو، کوتارو فوکوما برای «مسیری به باخ» برای پیانوی تنها و اسکاراب کلاب در دیترویت برای قطعه «ایر و واریاسیون ها» برای کلارینت، ویولن و ویولنسل داشته است «بیژن و منیژه» برای پیانو و ارکستر سمفونیک یکی دیگر از این سفارشها است که چند گروه کر و ارکستر در آن همکاری خواهند داشت.

اولین ارکستری که «بیژن و منیژه» را اجرا خواهد کرد ارکستر سمفونیک ویندزور کانادا خواهد بود که پیش از این نیز با فرهاد پوپل در اجرای قطعه «زاینده رود» برای ارکستر زهی همکاری داشته است.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است