گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

محسن کرامتی؛ خواننده، محقق یا معلم آواز؟ (۵)

به عنوان یک معلم‌‌‌، به هنرجویان آواز در خصوص نکات بهداشتی و تغذیه‌ای چه تجارب و توصیه‌هایی دارید؟
تنها توصیه‌ای که می‌توانم بکنم دنبال مواد مخدر، دود، الکل نروند و از غبار دوری کنند. از خوردن نوشیدنی‌های بسیار سرد و یا خیلی داغ خودداری کنند. غذاهای ادویه‌دار و فلفل‌دار مصرف نکنند، و کلام آخر همان‌گونه که آقای شجریان اشاره کردند بهترین پرهیز تمرین است.

شما چه اهدافی در بازخوانی ۱۸۶ تصنیف قدیمی استاد دوامی دنبال میکردید؟
یک هدف بیشتر نداشتم و این‌که در دسترس همه قرار بگیرد و برای کسانی که قادر به خواندن از روی نت نیستند و یا نمونه‌های صوتی قدیمی در دسترس‌شان نیست در قالب مجموعه مفید واقع باشد.

 شما تصنیف‌خوانی را هم تدریس می‌کنید؟
همین تصنیف‌ها را، بلی.

در آموزش تصنیف چه نکاتی را رعایت می‌کنید؟
عین نتـی که وجود دارد را در اختیارشان قرار می‌دهم و برایشان از روی نت اجرا می‌کنم.

این روش چه محاسنی دارد؟  
حسن این روش آشنایی شاگردان با نت است و طرز خواندن از روی نت را فرا می‌گیرند. ضمن این‌که حفظ ریتم در آنها تقویت می‌شود و اصول خواندن را با دقت بیشتر فرا می‌گیرند.

تاکنون پیش آمده که کلاس خود را در استودیو برگزار کنید؟
خیر. چه دلیلی دارد که این عمل صورت بگیرد، تا حالا به این موضوع فکر نکرده‌ام.

در مقاله‌ای تحقیق و مطالعه کرده‌ام در دانشگاه‌های مطرح اروپایی در حوزه آموزش آواز کلاسیک و آشنایی دانشجویان با تکنولوژی ضبط از قبیل انواع میکروفون، فضای استودیو، میکس و… و استفاده از تکنولوژی در ضبط آواز اقدام می‌کنند؟
این موضوع باید خیلی اصولی‌تر از این‌که در اینجا موجود است صورت بگیرد. در غرب افرادی که به موسیقی می‌پردازند به‌طور اتفاقی نیست و یا مثل خود من در سن سی سالگی به موسیقی نمی‌پردازد و از بچگی کار می‌کنند و جهت حرکت معلوم است و چون برنامه‌ریزی شده دنبال می‌کنند قطعاً موسیقی‌دان از آب در می‌آیند و باید با تکنولوژی استودیویی هم آشنا شوند. ولی اینجا این‌گونه نیست، ای بسا استعدادهایی بسیار خوبی وجود دارد ولی به هزار و یک دلیل کار را رها می‌کنند.

 این توجیه قابل قبولی نیست که شما به عنوان مدرس کار اصولی خودتان را انجام ندهید!
دقیقاً به‌همین دلیل که هنرجویانی که نزد من می‌آیند لزوماً موسیقی‌دان نخواهند شد لزومی نمی‌بینم آنها را با این فرایند آشنا کنم و شما این را به عنوان شانه خالی‌کردن از زیر بار مسئولیت نبینید.

ای بسا هنرجویانی که از استعداد بسیار خوبی برخوردارند و با هدایت یکی از معلمین مطرح آواز بیشترشناخته می‌شوند، آیا این مطلب مسئولیت شما را سنگین‌تر نمی‌کند؟
اولاً اینکه من معلم آواز نیستم بلکه معلم ردیف هستم ولی اگر کمکی از دستم برآید از کسی دریغ نمی‌کنم. طبیعتاً برای آموزش ردیف نیازی به استودیو رفتن نیست. از همه این‌ها بگذریم، آیا شرایط ایران را می‌توان با امکانات غرب مقایسه کنید. شرایط معلمین آوازی که در دانشگاه‌های اروپایی کار می‌کنند با شرایط ما برابری نمی‌کند. آیا تکنولوژی پیشرفته‌ای که در آنجا وجود دارد، در این جا هم مهیاست؟ بطور قطع خیلی فاصله است.

بنابراین انتظارات با توجه به شرایط باید باشد بازهم یادآوری می‌کنم چون من معلم آواز نیستم بلکه معلم ردیف هستم این سوال از من نباید صورت می گرفت. ضمن آنکه هر فردی به اقتضای فعالیت‌اش در صورت نیاز مجبور به یادگیری می‌شود، همان‌طور که من برای ضبط آثارم ناچار شدم به استودیو بروم و با این تکنولوژی در حد نیازم آشنا شدم.

سعید مجیدی

سعید مجیدی

متولد ۱۳۵۳، خواننده و منتقد موسیقی

۱ نظر

بیشتر بحث شده است