گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

چرایی لغو رسیتال لیلا رمضان در تالار رودکی

زمانی که انتظار اجرای خانم لیلا رمضان بر دگمه های سیاه و سفید پیانو در روز های ششم و هفتم خرداد ماه ۱۴۰۱ در تالار رودکی را داشتیم، با یک اس ام اس کوتاه متوجه لغو آن شدیم. و اما علت چه بود؟ اینگونه توجیه شد: «به علت تغییرات تقویم قمری.»

به این ترتیب که مناسبت عید فطر از روز ۱۲ به ۱۳ اردیبهشت تغییر کرده لذا متقابلاً سالروز شهادت امام جعفر صادق هم از روز ۵ خرداد به ۶ خرداد منتقل شده است.

اما گویا مسولین دفتر تالار رودکی (تصمیم گیرندگان و برنامه ریزان) متوجه تقویم قمری کشور خود نبوده اند. در کشور ما که مناسبتهای مذهبی در آن بسیار پر رنگ تر از سایر مناسبت هاست، چنین تغییر مهمی در روزهای تقویم، مورد توجه مسئولان برگزاری این رویداد نبوده و فراخوان برگزاری رسیتال و فروش بلیط آن در سامانه، برای روزهای ششم و هفتم خرداد ماه صورت می‌پذیرد.

تاریخ برگزاری این رویداد بیست روز بعد از عید فطر بوده و لذا مسئولان برگزاری و فروش بلیط زمان کافی برای اعمال تغییر پیش آمده را در برنامه های تالار داشته اند.

ولی متأسفانه شش روز قبل از اجرای رستیال به خانم لیلا رمضان و شرکت کنندگان اعلام می‌ شود که برنامه روز جمعه به علت همزمانی با شهادت امام جعفر صادق لغو شده است.

من باز از خود می‌ پرسم چرا؟ خطایی که به راحتی قابل پیش بینی و برنامه ریزی بوده واقعاً چرا پیش آمده است؟
از همه اینها گذشته، مسئله دیگری هم مطرح است.

طبق عرف تقویم، یک روز قمری از اذان مغرب روز قبل آن اغاز و در اذان مغرب روز جاری به پایان می‌ رسد.

در این برنامه با توجه به زمان شروع رسیتال که ساعت ۸ عصر بوده است، فقط با یازده دقیقه انتظار پیش از شروع رسمی اجرا، امکانش فراهم بود تا از کنسل کردن کل برنامه جلوگیری کرد.

به این‌صورت که اذان مغرب به افق تهران روز ششم خرداد در ساعت ۸:۱۱ غروب می‌باشد و عملاً پس از این زمان از مناسبت شرعی مربوط به آن خارج شده ایم.

یعنی ساعت ۸:۱۱ عصر که اذان مغرب ششم خرداد فرا برسد، روز شهادت نیز به پایان رسیده است.

حتی برای اطمینان با یک تأخیر حداکثر نیم ساعته رستیال می‌ توانست برگزار شود و ضمناً با توجه به اینکه اجراهای کلاسیک انتخابی در آن زمان هیچ کدام منافاتی با سوگواری قبلی برای آن امام بزرگوار نداشت این برنامه هیچ اشکال عرفی و شرعی نیز نمی‌توانست داشته باشد.

ما علاقمندان موسیقی به خصوص خریداران بلیط این رسیتال، خواستار عذرخواهی رسمی مدیریت تالار رودکی بابت این بی برنامگی غیراصولی می‌باشیم.

به امید اینکه از این پس شاهد کنسل شدن رویدادهای دیگری در این مکان دیرپا و خوشنام، با اشتباهاتی چنین فاحش و قابل پیشگیری نباشیم.

سارا امینی

سارا امینی

۱ نظر

بیشتر بحث شده است