گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

«ایر و واریاسیون‌ها» اثر فرهاد پوپل به روی صحنه رفت

در تاریخ ۵ ژوئن ۲۰۲۲، ۱۵ خرداد ۱۴۰۱، قطعه «ایر و واریاسیون‌ها» (Air and variations) ساخته فرهاد پوپل، آهنگساز ایرانی مقیم انگلستان به سفارش انجمن اسکراب (Scarab Club) توسط نادین دلوری، چلیست اول اپرای میشیگان، ولدا کلی، نوازنده ویولن ارکستر دیترویت و اپرای میشیگان و لیزیتا راسچیاکاتوره، نوازنده کلارینت اجرا شد. برنامه این کنسرت شامل این آهنگساران بود: هنری جکسون (Henry JACKSON)، بریتا پینگری (Britta PINGREE)، مایکل کلوز (Michael CLOSE)، داریوس میلو (Darius MILHAUD) و فرهاد پوپل (Farhad POUPEL)

این اثر همچنین در تاریخ ۱۷ ژوئن ۲۰۲۲، ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ اولین اجرای کانادای خود را در سالن کاپیتول ویندزور داشت. برنامه کنسرت شامل اجرای آثار:

لئوپولد جانسا (Leopold Jansa)، ربکا کلارک (Rebecca Clarke) الکساندر تانسمان (Alexandre Tansman) داریوس میلو (Darius MILHAUD)، مایکل کلوزمایکل کلوز (Michael CLOSE)، فرهاد پوپل (Farhad POUPEL)، جف اسمالمن (Jeff Smallman) و لودویگ ون بتهوون (Ludwig van Beethoven)

نادین دلوری که به عنوان چلیست رزرو با ارکستر ویندوز نیز همکاری می کرده، پس از اطلاع از اینکه ارکستر ویندزور به فرهاد پوپل اثر بزرگ «بیژن و منیژه» را سفارش داده، شروع به تحقیق در مورد موسیقی او کرده و به او پیشنهاد ساخت قطعه ای برای کلارینت، ویولن و ویولنسل می‌دهد.

این اثر یک تم و پنج واریاسیون می باشد که آهنگساز در آن از کادانس تصنیف مشهور «مرغ سحر» (ساخته مرتضی نی‌داوود) الهام گرفته و در تم این اثر استفاده کرده است. سازبندی این اثر بسیار خاص و چالش برانگیز است ولی به گفته نوازندگان، آهنگساز به خوبی از عهده این چالش برآمده است.

نادین دلوری نوازنده ویلنسل، فارغ التحصیل کنسرواتوار پاریس دانشگاه موسیقی ییل است. او از سال ۱۹۸۵ تا ۲۰۱۹، چلیست اول اپرای یشیگان بوده و همچنین با ولدا کلی مدیریت هنری انجمن اسکراراب را بر عهده دارد.

انجمن اسکاراب (Scarab club) یکی از مهمترین انجمن های هنری میشیگان، در قلب دیترویت بوده که شامل نمایشگاه، سالن کنسرت و کلوب هنری ات. این انجمن در سال ۱۹۰۷ شکل گرفته و ساختمان آن در سال ۱۹۲۸ ساخته شد. این مکان فرهنگی در سال ۱۹۷۹ به عنوان یک مکان ملی تاریخی شناخته شده است. این مکان شاهد گردهمایی متعدد دوستداران هنر بوده مثل برگزاری کنسرت های آنسامبل، انجمن دوستداران کتاب دیترویت و نمایشگاه نقاشی سالانه هنرمندان میشیگان.

ارکستر سمفونی ویندزور در تاریخ ۱۹ نوامبر ۲۰۲۲، (۲۸ آبان ۱۴۰۱) قطعه «بیژن و منیژه» ساخته دیگر فرهاد پوپل را اجرا خواهد کرد. این قطعه که ارکستر ویندزور یکی از سفارش دهندگان آن است برای کر پیانو و ارکستر بر روی اشعار فردوسی نوشته شده و پیانو این اثر با نوازندگی پیانیست برجسته آمریکایی، جفری بیگل خواهد بود.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است