گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

درباره ویبراسیون در ویولا (۱)

مقدمه
نوازندگی ویولا با توجه به سایز آن (هم از لحاظ وزن وهم از لحاظ اندازه) چالش های مخصوص به خود دارد. اجرای تکنیک ویبراتو یکی از مهمترین این چالش هاست که هر نوازنده ای را درگیر می کند. روش‌هایی برای اجرای صحیح و بدون آسیب ویبراتو در متدهای آموزشی وجود دارد که در مقاله زیر یکی از این روش‌ها مورد بررسی قرار گرفته است. (زهرا نصیری)

ویبراتوی ویولا و اینکه چگونه مفاصل انعطاف پذیر و گوش حساس می تواند گستره بیانی شما را افزایش دهد
راجر تپینگ ویولیست کوارتت جولیارد ، عضو هیئت علمی مدرسه جولیارد و عضو سابق کنسرواتوار نیوانگلند نکاتی را در مورد بهبود ویبراتو خصوصاً برای ویولیست ها ارائه می دهد.
ویبراتو تکنیکی شگفت انگیز و گویاست که می تواند به صدای ما زندگی، احساس، شور و هیجان بیفزاید. این امر نیازمند ارتباط عمیق میان دو دست است که برای کمک به خلاقیت ما هماهنگ می شوند. این تکنیک به همان اندازه با گوش حساس هم مرتبط است. استفاده از تخیل می تواند به‌طور مؤثری تفکر انتزاعی ما را در مورد سرعت و وسعت ویبراتو راهنمایی کند. این مقاله برای کسانی است که وقتی بلندتر می نوازند صدای ویبراتوی آن‌ها سخت و سفت می شود و صدا شکوفا و آوازی نیست ؛ و نیز برای کسانی است که ویبراتوی آن‌ها بسیار وسیع و غنی است ؛همانند پولیش غلیظی که رگه های چوب خوب را پنهان می کند.
برای ویبراتوی پرشور، ویولیست ها بیش از ویولنیست ها نیاز دارند با قسمت نرم انگشتانشان بنوازند تا نوک انگشتان .چون سیم های ویولا بلندتر است و مقدار بیشتری از انگشت لازم است که واریاسیونی از کوک یکسان ایجاد کند. برای اینکه قسمت نرم نوک انگشتان را احساس کنید، دست چپ را کمی به سمت عقب به سمت حلزونی دسته متمایل کنید تا بدون اینکه انحنای ناکلز از بین برود انگشتانتان در امتداد گریف به سمت پایین بیایند. این کار فضای بیشتری ایجاد می کند تا وسعت ویبراتو بنا به نوع بیان موسیقی تغییر کند. از طرف دیگر برای دقت در پاساژهای سریع با نوک انگشتان می توانید بهتر و دقیق تر بنوازید.

تمرینات کرشندو و دیمینوئندو
هرچه آرشه صدای بیشتری ایجاد کند باید به همان اندازه ویبراتو وسیع تر باشد تا اثر پویایی و گیرایی بهتری داشته باشد. تمرین زیر این امکان را فراهم می کند. اگر در اینجا دچار مشکل شدید، به سراغ تمرین نوسانی که در پایین توضیح داده شده است بروید و بعد برگردید و تمرین را ادامه دهید:
• نتی را با انگشت دوم یا سوم در پوزیسیون سوم روی سیم (ر ) یا (لا) انتخاب کنید.
• با صدایی نرم و لطیف و آرشه کشیِ راحت ، بنوازید و به وسعت ویبراتویی که نیاز دارید دقت کنید تا صدایی زنده و جذاب ایجاد کنید.
• بعد با همان آرشه کشیِ راحت به‌تدریج صدا را کرشندو کنید. همان‌طور که شروع به زیاد کردن صدا می-کنید تصورکنید که صدای شما چه چیزی را بیان می کند. ممکن است یک آلتو یا سوپرانویی باشد که قطعه موتسارت را با شیرینی و زیبایی و امید می خواند. آیا ویبراتوی شما همان گرمی و پویایی صدای شما را خواهد داشت؟
• اجازه دهید ناکلز منعطف باشد.
• همان گونه که آرشه را کاملاً روی سیم قرار می دهید، قسمت نرم انگشت را هم رو به عقب روی گریف قرار دهید. وقتی به اوج صدا رسیدید به خواننده ای فکر کنید که به اوج صدایش رسیده و با شور و هیجان می-خواند.بعد تصور کنید در مورد چه چیزی می خواند.
• حالا این روند را معکوس کنید و به‌تدریج به صدای زیبا و نرمی که در ابتدا با آن شروع کردید برگردید و همیشه صداها و احساسات خاصی را تصور کنید.
• اگر خیلی دقیق گوش می دهید و همیشه صداهایی که دوست دارید را ایجاد می کنید به طور طبیعی ویبراتوی شما وسعت کمتری خواهد یافت و دیمینوئندو خواهد شد.
• این تمرین را با نت ها، سیم ها و پوزیسیون های مختلف از (ر بمل) روی سیم (دو) تا سیم (لا) هم تکرار کنید. دقت کنید که چگونه سرعت های مختلف احساسات و عواطف مختلفی ایجاد می کند.

زهرا نصیری

زهرا نصیری

زهرا نصیری متولد سال ۱۳۵۳، کرج، لیسانس حقوق قضایی، نوازنده و مدرس ویولن کلاسیک

دیدگاه ها ۴

بیشتر بحث شده است