گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

بیماری کرامپ عضلانی چیست؟ (۱)

بسیاری از نوازندگان موسیقی برای نواختن ساز مجبور به قرار دادن بعضی از اعضای بدن‌شان در یک وضعیت خاص و نامناسب هستند برای مثال یک نوازنده نی و یا فلوت مجبور است برای مدت طولانی دست هایش را در یک وضعیت قرار بدهد و همینطور گردن خود را؛ یک نوازنده ویولون هم مدت ها ویولن خود را بین چانه و شانه نگه می‌دارد که باعث مشکلاتی بر روی گردن خواهد شد.

این وضعیت ها و یا به عبارتی دیگر این پاسنجرهای نوازندگی باعث بروز مشکلاتی برای نوازندگان می‌شود که ما به یکی از این بیماری ها به نام کرامپ عضلانی می پردازیم.

بیماری کرامپ عضلانی چیست؟
یک کرامپ عضلانی به واسطه انقباض ناگهانی و غیرقابل کنترل در عضله ایجاد می‌شود. زمانی که عضلات منقبض می‌شوند، فیبرهای عضلانی کوتاه شده و تنش در عضله افزایش می‌یابد.

نام های دیگر این بیماری: کرامپ عضلات، اسپاسم عضلانی، اسب چارلی، چنگه، دیستونی موضعی، کرامپ نویسندگان و موسیقیدان‌ها

علت بروز بیماری کرامپ عضلانی
در علم پزشکی بهترین راه برای رسیدن به درمان، شناخت علت بروز بیماری است پس باید بفهمیم که چرا و به چه علتی این بیماری بروز کرده تا بتوانیم به رفع این مشکل بپردازیم.

علل مختلفی میتواند داشته باشد، میتواند به علت کمبود و یا کاهش سطح کلسیم پلاسما، هیپوناترمی و هیپوکالمی (کاهش سطح سدیم یا پتاسیم خون) و عوارض دارویی مانند سالبوتامول باشد.

عللی دیگر که به نوازندگان می‌تواند مربوط باشد:
سابقه ضربه و یا فشار زیاد
تغییر دادن تکنیک نوازندگی
تغییر آلت موسیقی
افزایش ناگهانی مدت نوازندگی
طرز به دست گرفتن ساز و یا پشت ساز نشستن (اکول نوازندگی)

راه کارهای پیشگیری، کنترل و درمان
خوب می‌دانید که یک ورزشکار حرفه ای برای تقویت عضلات بدنش یک سری نکات را رعایت می‌کند چراکه می‌خواهد از عضلات بدنش بیشتر از فعالیت روزمره و عادی کار بکشد پس یک نوازنده هم به دلیل اینکه با بعضی از عضلات و اعضای بدنش نسبت به مردم عادی، بیشتر سر و کار دارد به عبارتی دیگر در حال انجام یک ورزش حرفه ای است که بایستی نکاتی را رعایت کند و نیاز به ملاحظاتی دارد برای مثال یک نوازنده سه تار برای نوازندگی، نیاز به دو دستش دارد که ممکن است مدت طولانی بخواهد با آنها کار کند پس نیاز به گرم کردن این اعضا قبل از شروع فعالیت دارد که اگر این مهم انجام نشود مشکلاتی برای نوازنده به دنبال خواهد داشت حتی یک فرد بدنساز هم قبل از شروع فعالیت بدنسازی بدنش را گرم می کند تا برای انجام فعالیت های سخت تر آماده باشد تا دچار مشکل نشود.

 

علی عابدیان

علی عابدیان

۱ نظر

بیشتر بحث شده است