گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

درباره کتاب «موسیقی و مالکیت فکری»

کتاب «موسیقی و مالکیت فکری» به قلم بهروز وجدانی، توسط پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، در ۱۰۰۰ نسخه در زمستان سال ۱۳۹۷ چاپ و منتشر شده است. از ویژگی های این کتاب پرداختن به اسناد مربوط به حوزه موسیقی و کپی رایت در «سازمان جهانی مالکیت فکری» (وایپو) است. مقر این سازمان در شهر ژنو سویس است.

بهروز وجدانی درباره این کتاب می‌گوید: «از آنجا که طبق قرارداد و درخواست این پژوهشگاه باید مطالب کتاب کاربردی می‌بود تا قابل درک برای همه مسئولان ذیربط و علاقمندان باشد، لذا تمام مطالب به زبانی ساده و در حد امکان روان و کمتر تخصصی و فنی نوشته شده است.»
در مقدمه مولف آمده این کتاب در دو بخش نگارش شده؛ بخش نخست حاوی مسایل و مباحث کلی حوزه فرهنگ و هنر است که دانستن آن برای درک بهتر و ساده تر مباحث اصلی کتاب که در بخش دوم آمده مهیا می‌سازد؛ در بخش دوم اقدامات انجام شده توسط وزارتخانه ها، سازمان‌ها و نهادهای ایرانی در حوزه میراث فرهنگی ناملموس (غیرمادی)، حق نشر (کپی رایت) در حوزه موسیقی و حقوق مالکیت فکری مورد بررسی قرار گرفته اند.

وجدانی درباره این کتاب می‌گوید:
از آنجا که در فواصل سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۵ اینجانب به عنوان تنها نماینده کارشناس سازمان میراث فرهنگی کشور در جمع هیات کارشناسی کشورمان در ۱۱ نشست کارشناسی «دانش سنتی فولکلور و منابع ژنتیکی» که برای تدوین یک کنوانسیون جهانی در این خصوص شرکت داشتم و گفته های هیات کارشناسی ما نیز در جایی منعکس نشده بود لذا تشخیص دادم که پس از بازنشستگی نسبت به انتشار تلاش‌های درخور تحسین دوستان هیات کارشناسی کشورمان در چند جلسه فقط اشاره کنم
البته مسئولیت تهیه مطالب حوزه فولکلور که موسیقی نیز در این حوزه قراردارد با اینجانب بوده است.

این پژوهشگر ادامه می دهد: «از آنجا که این کتاب حاوی نکات بسیار جدید و مهم در حوزه کپی رایت و حقوق مالکیت فکری و ارایه پیشنهادات و بحث های جهانی این حوزه در اجلاس های معتبر جهانی می‌باشد خواندن دقیق مطالب آن مفید و راهگشای عضویت آینده کشورمان به «کنوانسیون برن برای حمایت از آثار ادبی و هنری، سال ۱۸۸۶» و «سازمان جهانی تجارت» می‌باشد. به نظرم مطالب این کتاب تا کنون توسط موسیقی دان ها و حقوق دان ها و جامعه شناسان و مردم شناسان در یک کتاب مورد بررسی علمی همراه با انتقادهای سازنده و شدنی مورد بررسی و انتشار قرار نگرفته است.

در خاتمه یاداور می‌شوم که برای درک بهتر مشکلات کنونی موسیقی در کشورمان تمام نهادهای دولتی و نیمه دولتی مرتبط با موسیقی نیز به زبانی ساده مورد کنکاش قرار گرفته اند راه حل های برطرف کردن موانع و مشکلاتی که در تمام حوزه های موسیقی در کشورمان وجود دارند نیز بیان شده است.»

 

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است