گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

آیا والری گرگیف یک هنرمند است یا عضوی از مافیا؟ (۴)

زندگی زیبا از طریق بنیاد خودمان
طبق تحقیقات گفته می‌شود گرگی‌یف از بودجه بنیاد خیریه والری گرگی‌یف که با هدف حمایت از نوازندگان جوان و افزایش نفوذ فرهنگی روسیه در جهان تأسیس شده است، برای اهداف شخصی خود استفاده کرده است.

این بنیاد توسط اولیگارشی‌های روسی و شرکت‌های دولتی و تا همین اواخر توسط شرکت‌هایی مانند «مسترکارت» (Mastercard) و «نستله» (Nestlé) نیز تأمین مالی می‌شود. هیئت‌امنا شامل میلیاردرهایی چون «گِنادی تیمچنکو» (Gennady Timchenko) و «علیشر عثمانف» (Alisher Usmanov) است که در لیست تحریم‌های بین‌المللی قرار دارند. روسای مشترک این بنیاد عبارتند از: «هرمان گرف» (Herman Gref) مدیرعامل «اسبر بانک» (Sberbank) و «الکسی کوردین» (Alexei Kudrin) وزیر دارایی سابق.

نویسندگان این تحقیق این بنیاد را کیف شخصی گرگیف می‌نامند که او از آن برای ساختن یک زندگی زیبا استفاده می‌کند. بر اساس صورت‌حساب‌های بانکی که در این تحقیق منتشر می‌شود گرگی‌یف گفته است که پنج هزار یورو در ۱۰ فوریه ۲۰۱۹ در رستورانی در مونیخ متعلق به (Schottenhamel und Lechner GmbH) خرج کرده است. گرگی‌یف در صبح همان روز کنسرت فیلارمونیک مونیخ را رهبری کرد که دوست پیانیست‌اش «دنیس ماتزوف» (Denis Matsuev) آن را اجرا می‌کرد. در رستوران ایتالیایی کافه فیورلو (Cafe Fiorello) در نیویورک گرگی‌یف در ۷ مارس ۲۰۲۰ بیش از ۲۵۵۰ دلار خورد و نوشید. ظاهراً صورت‌حساب‌ها توسط بنیاد پرداخت شد!

طبق تحقیقات، پول بنیاد برای خرید املاک و مستغلات گران‌قیمت ازجمله سه آپارتمان مجاور در مجتمع مسکونی لوکس «آرت ویو هاوس» (Art View House) در سن پترزبورگ به مبلغ ۲۶۰ میلیون روبل (معادل ۳ میلیون یورو تا ۱۲ آوریل)، چهار آپارتمان در مرکز مسکو به قیمت ۷۰۸ میلیون روبل معادل ۸.۲ (میلیون یورو تا ۱۲ آوریل) و یک قطعه زمین در روستای اولیگارش (oligarch) در روبلِوکا (Rublevka ) نزدیک مسکو به ارزش۲۳۰ میلیون روبل استفاده شده است.

طبق استنادی که تیم ناوالنی به عنوان منبع ارائه داده است، گرگی‌یف شخصاً مالک این املاک نیست بلکه بنیاد مالک اصلی است. گرگی‌یف بیان می‌دارد که در اوایل ۱۹۹۰ با رئیس‌جمهور روسیه در سن‌پترزبورگ ملاقات کرده است. بعدها با «کودرین»، «گرف» (Gref ) و اولیگارش‌های معروف «عثمانف»، «تیمچنکو» و «ولادیمیر یتوشنکف» (Vladimir Yevtushenkov) دوست می‌شود. طبق تحقیقات، گرگی‌یف موسیقیدانِ درباری کسانی بوده که ده‌ها سال است کشور را غارت می‌کنند.

از طرف دیگر او به نوعی به عنوان وزیر امور خارجه عمل می‌کند که وظیفه‌اش بهبود وجهه روسیه در خارج از کشور و منحرف کردن اذهان عمومی از این واقعیت است که پوتین در حال غارت و نابودی روسیه و کشورهای همسایه است: به پوتین توجه نکنید، به من توجه کنید، من برای شما چایکوفسکی، شوستاکوویچ و استراوینسکی اجرا می‌کنم اما به جنایت پوتین توجه نکنید.
گرگی‌یف از این نقش بسیار آگاه بود. این تحقیق از سخنرانی گرگی‌یف در مراسم جایزه دولتی ۲۰۱۶ نقل می‌کند: ما هم‌چنین می‌خواهیم که به سرگئی لاوروف که با او دوست هستم کمک کنیم. به عنوان سفیر روسیه در مناطق دشواری همچون پالمیرا در سوریه در سال۲۰۱۶ حضور پیدا می‌کند تا کاری برای درک عمیق‌تر، مستقیم‌تر و صمیمانه‌تر از رهبری روسیه به‌ویژه رئیس‌جمهور انجام دهد و موقعیت روسیه امروز را بهتر کند.

نزدیکی گرگی‌یف به پوتین و سیاست‌های او مدت‌هاست که مشخص شده است. او علناً از الحاق کریمه حمایت کرد و در کمپین‌های انتخاباتی پوتین ظاهر شد. در همین زمان یکی از موفق‌ترین و پردرآمدترین ستاره‌های موسیقی کلاسیک جهان بود. در سال ۲۰۱۵ که رهبر ارکستر فیلارمونیک مونیخ شد با حقوق ۷ رقمی جز پردرآمدترین کارمندان این شهر قرار گرفت.

در آغاز مارس ۲۰۲۲ از ارکستر مونیخ اخراج شد زیرا از جنگ متجاوزانه علیه اوکراین حمایت کرد. با از دست دادن سایر مناصب دیگرش در اروپا و آمریکای شمالی، ولادیمیر پوتین در نشستی با کارکنان فرهنگی وفادارش در ۲۵ مارس ۲۰۲۲ پیشنهاد کرد که تئاترهای مارینسکی و بولشووی به سرپرستی گرگی‌یف ادغام شود.

تیم ناوالنی در پایان تحقیقات خود می‌نویسد: اما جهان به میانجی فرهنگی روسیه نیازی ندارد هنگامی که این میانجی کلاهبردار، مقامی فاسد و ترسوست.
van-magazin.de

زهرا نصیری

زهرا نصیری

زهرا نصیری متولد سال ۱۳۵۳، کرج، لیسانس حقوق قضایی، نوازنده و مدرس ویولن کلاسیک

۱ نظر

بیشتر بحث شده است