گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

آیا والری گرگیف یک هنرمند است یا عضوی از مافیا؟ (۱)

پس از سرباز زدن والری گرگیف از اعلام برائت از اعمال ولادمیر پوتین تمام برنامه‌های همکاری او با ارکسترهای غیر روسی لغو شد. عده‌ای این اتفاق را نشانه ورود سیاست به عرصه هنر دانسته و این اتفاق را نوعی برخورد نژادی قلمداد کردند و عده ای دیگر با رد این ادعا، اعتقاد داشتند که امروز مجال برای حضور هنرمندان روس در سراسر جهان فراهم است و تنها افرادی که خود سیاسی هستند و به صورت رسمی از اعمال تجاوزکارانه سیاست مداران دفاع می‌کنند، ممنوع‌الکار شده اند. در میان این کشاکش به تازگی اطلاعاتی از یکی از مهمترین ستارگان موسیقی امروز روسیه یعنی والری گرگیف منتشر شد که نشان می‌دهد پیش از این اتفاق نیز حضور گرگیف در صحنه‌های جهانی چندان به توانایی‌های هنری‌اش ارتباط نداشته و رد پای قوی مافیای کشور روسیه در موفقیت او دیده می‌شده است. این اسناد نشاندهنده نفوذ مافیای روسی و همینطور فساد در فضای هنری کشورهای پیشرفته جهان در عرصه هنری است. در ادامه دو یادداشت مشهور درباره گرگیف را می خوانید که توسط زهرا نصیری مترجم ژورنال گفتگوی هارمونیک ترجمه شده است (سردبیر).

چرا والری گرگی‌یف ضرر قابل‌توجهی به بار نخواهد آورد
برای اولین بار در سال ۱۹۹۰ نام والری گرگی‌یف را شنیدم، زمانی که یکی از دوستان از کاونت گاردن (Covent Garden) تماس گرفت و بیان داشت از زمان ویلهلم فورت ونگلر (Wilhelm Furtwängler) رهبر ارکستری شبیه او نشنیده است. به‌زودی متوجه منظور او شدم: حرکات بدنی اضافه، رفتار غیرقابل‌پیش‌بینی و اجرای اغراق‌آمیز.

والری را در دو دهه بعد به‌خوبی شناختم، او مأموریت خود را برای نجات تئاتر مارینسکی از طریق درآمد حاصل از تورهای غربی و صدور ستارگان هم‌وطنش به وین، لندن و موزه متروپولیتن نیویورک به انجام رساند. بسیاری از اجراهای او در آن سالها فراموش‌نشدنی بود ولی نشانه‌های زوال آغاز شد.

در اولین شغل خارج از کشورش در فیلارمونیک رُتِردام (Rotterdam) نوازندگانی را می‌دیدم که برای دیر آمدن یا غیبت‌اش سر او داد می‌زدند. در شغل بعدش در ارکستر سمفونیک لندن در جلسه تمرین سه تلفن همراه با خود داشت و با بی‌احترامی کامل به موسیقی و نوازندگان، به زنگ تلفن‌ها جواب می‌داد.

در مونیخ او پول گرفت ولی با هواپیمای شخصی به خانه رفت. زمانی که پوتین او را فراخواند همه‌چیز را رها کرد و به سمت پرچمِ او پرواز کرد. از همه تأسف‌بارتر این بود که بانک استعداد مارینسکی نیز خشک شد. آخرین صادرات اصلی این مجموعه آنا نتربکو (Anna Netrebko) بود که مربوط به ۲۵ سال پیش است!

بنابراین اگر گرگی‌یف به دلیل مشارکت با پوتین از صحنه جهانی حذف شود، عدم حضورش محسوس نخواهد بود. گرگی‌یف ۶۸ ساله بی انرژی است و مطلبی برای ارائه ندارد. ممکن است یک یا دو سال کار در سن‌پترزبورگ جان تازه‌ای به او ببخشد اما حمایت او از استعمار وحشیانه روسیه در چچن، سوریه و اوکراین تا آخر عمر با او همراه خواهد بود، گرگی‌یف فراموش نخواهد شد.
slippedisc.com

زهرا نصیری

زهرا نصیری

زهرا نصیری متولد سال ۱۳۵۳، کرج، لیسانس حقوق قضایی، نوازنده و مدرس ویولن کلاسیک

۱ نظر

بیشتر بحث شده است