گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

آیا والری گرگیف یک هنرمند است یا عضوی از مافیا؟ (۲)

کیف شخصی استاد
تیم الکسی ناوالنی زندانی در جدیدترین تحقیقات خود ثروت هنگفت والری گرگی‌یف را افشا و او را به فعالیت‌های غیرقانونی ازجمله سوءاستفاده از منابع مالی در مقیاس زیاد متهم می‌کند. نویسندگان این تحقیق چندصفحه‌ای همراه با ویدیویی که در یوتیوب منتشر شد (در آن زمان ناوالنی آزاد بود) فاش کردند که گرگی‌یف سفیر فرهنگ ولادیمیر پوتین، گویا دارایی‌های خارجی خود را برای چندین سال از مردم پنهان کرده است.

گفته می‌شود این مرد ۶۸ ساله در سال ۲۰۰۴ آپارتمانی به مساحت ۱۶۵ مترمربع در نیویورک نزدیک سنترال پارک و اپرای متروپولیتن به قیمت تقریباً ۲.۵ میلیارد دلار خریداری کرده است که اداره ثبت املاک نیویورک هم آن را تائید کرده است. بر اساس این تحقیق، گرگی‌یف مالک چندین ملک در ایتالیاست ازجمله یک ویلا در مجتمع مسکونی لوکس «اولگیاتا کانتری کلاب» (Olgiata Country Club) به فاصله یک ساعت رانندگی از رم، یک ملک ساحلی به مساحت ۵.۵ هکتار و یک قطعه زمین در شهر کوچک مسا لوبرِنسِ (Massa Lubrense) در نزدیکی ناپل، نیم هکتار زمین کشاورزی، یک پارک تفریحی، یک زمین بسکتبال و رستوران «یونایتد تیست آو هامریکا» ((United Tastes of Hamerica در ریمینی (Rimini)، زمینی به مساحت ۸۰۰ متر مربع در میلان، «پلاتزو بارباریگو» (Palazzo Barbarigo) و قصری مربوط به قرن ۱۵ در ونیز و همچنین «گران‌کافه کوادری» (Grancaffè Quadri) در میدان سنت مارک که در سال ۱۷۷۵ ساخته شده است.


هنگامی که تحقیقات در مورد املاک و مستغلات گرگی‌یف در ایتالیا انجام می‌گرفت، تیم تحقیقاتی ناوالنی متوجه شدند که این رهبر ارکستر حین ثبت ملکی در هلند به دنبال اخذ شهروندی هلندی هم بوده است.

گرگی‌یف از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۸ رهبر ارکستر فیلارمونیک رتردام بود. در سال ۲۰۰۵ نشان «شیر هلندی» از سوی ملکه هلند به او اعطا شد ولی تاکنون مشخص نشده است که او علاوه بر تابعیت روسی تابعیت هلندی هم دارد یا خیر. تابعیت مضاعف برای مقامات روسی غیرقانونی است ولی سایر شهروندان روسی تابعیت مضاعف خود را باید به دستگاه‌های ذی‌صلاح اطلاع دهند. جالب اینجاست که پوتین در سال ۲۰۲۰ پیشنهاد کرد که در قانون اساسی جدید روسیه ممنوعیت اعطای مناصب دولتی و محلی به افراد دارای تابعیت خارجی اعمال شود.

نویسندگان این تحقیق دارایی گرگی‌یف در ایتالیا را به تنهایی حدود ۱۰۰ میلیون یورو تخمین می زنند. گرگی‌یف بیان می‌دارد که بخش اعظم این دارایی را از طرف نوازنده چنگ ژاپنی، یوکو ناگائه چِسکینا (Yoko Nagae Ceschina) به ارث برده است. ناگائه چسکینا گفته است که حدود ۱۹۰ میلیون یورو از همسر ایتالیایی خود شاهزاده رنزو چسکینا (Renzo Ceschina) به ارث برده است. او به عنوان حامی از این پول برای حمایت از موسیقی‌دانها استفاده می‌کرد اما تیم تحقیقاتی ناوالنی بیان می‌دارد که او تمام دارایی خود را پس از مرگش برای گرگی‌یف وصیت کرده است.

زهرا نصیری

زهرا نصیری

زهرا نصیری متولد سال ۱۳۵۳، کرج، لیسانس حقوق قضایی، نوازنده و مدرس ویولن کلاسیک

۱ نظر

بیشتر بحث شده است