گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

آیا والری گرگیف یک هنرمند است یا عضوی از مافیا؟ (۳)

دوست و شریک تئاتر مارینسکی
گرگی‌یف در بیانیه عمومی در مورد فوت ناگائه چسکینا که براحتی می‌توان آن را جدای از تحقیقات تیم ناوالنی پیدا کرد، در سال ۲۰۱۵ نوشت که نه تنها او (ناگائه چسکینا) دوست و شریک مارینسکی بود بلکه تحسین‌کننده واقعی فرهنگ بزرگ روسیه بود که در تمام رویدادهای مهم مارینسکی شرکت کرده است.

طبق گفته گرگی‌یف او علاوه بر اینکه یکی از اعضای هیئت امنای تئاتر مارینسکی بود از پروژه‌های صوتی و تصویری مارینسکی هم حمایت می‌کرد. پوتین در سال ۲۰۱۴ به دلیل سهم بزرگ او در محبوبیت فرهنگ روسیه در خارج از کشور به او نشان دوستی اعطا کرد. به گفته تیم تحقیقاتی ناوالنی میراث سخاوتمندانه‌ای که ناگائه چسکینا در روز مرگش نوشت، گرگی‌یف در بیانیه سال ۲۰۱۵ خود ذکر نکرد.

ناگائه چسکینا در کنار ولادمیر پوتینتیم ناوالنی گرگی‌یف را متهم می‌کند که از سال ۲۰۱۷ اموال بسیارش را بطور علنی اعلام نکرده است. این کار کاملاً غیرقانونی است چون اظهارنامه مالیاتی سایر کارگردانان تئاتر هر سال منتشر می‌شود. اموال خارجی او مانند خرید یک آپارتمان در نیویورک هرگز شناخته نشده بود. این تیم بیان می‌دارد اگر این آپارتمان در بیانیه او موجود بود، هر بار که پوتین و گرگی‌یف در مورد غرب اسف‌بار صحبت می‌کردند همه خشمگین می‌شدند و می‌گفتند گرگی‌یف عزیز به ما دروغ نگویید، شما یک آپارتمان در غرب دارید، برای ما افسانه می‌گویید؟

این اتهامات به معنای عدم پرداخت مالیات بر ثروت در کشورهای غربی نیست، سوال اینجاست که عدم انتشار اظهارنامه مالیاتی در روسیه واقعاً غیرقانونی است یا خیر؟ در اینجا باید بین اظهارنامه مالیاتی سالانه ارائه شده به اداره مالیات و اظهارنامه منتشر شده توسط وزارت فرهنگ روسیه تفاوت قائل شد. تیم ناوالنی ظاهراً به مورد دوم اشاره دارد.

مشهورترین هنرمندان روسیه از جمله گرگی‌یف برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ درآمد خود را اعلام کردند که قبلاً این رویه رایج نبود. طبق قوانین روسیه شهروندان روسیه مجبور نیستند اموال خارجی خود را به دولت اعلام کنند اما کارمندان دولت موظف به انجام این کار هستند.

در دنیای هنر در مورد اینکه مدیران هنری تئاترهایی که با بودجه دولت فعالیت می‌کنند، جزو کارمندان دولت محسوب می‌شوند اختلاف‌نظر وجود دارد. سازمان شفافیت بین‌المللی روسیه در تحقیقی در سال ۲۰۱۷ اصرار داشت که مدیران هنری تئاترهای دولتی کارمندان خصوصی نیستند اما از نوع رفتار سیاسی دولت با آن‌ها این‌گونه برمی‌آید که آن‌ها کارمندان عمومی هستند.
جایگاه گرگی‌یف خیلی بیشتر از تئاتر مارینسکی است، او یکی از معتمدین پوتین است و می‌توان انتظار داشت که اظهارنامه خود را علنی کند حداقل تا آنجا که به اموال روسیه مربوط می‌شود اما دقیقاً این کاری است که از سال ۲۰۱۷ به بعد انجام نداده است.

همان‌گونه که تحقیقات نشان می‌دهد گرگی‌یف در روسیه دارای املاکی است. بر این اساس، او دارای سه آپارتمان در سن‌پترزبورگ به مساحت ۶۷۰ مترمربع است که ارزش آن‌ها در حدود ۱۴۰ میلیون روبل (معادل ۱.۶ میلیون یورو تا ۱۲ آوریل) است. یک آپارتمان در خیابان توِرسکایا (Tverskaya) در مرکز مسکو به ارزش ۱۳۰ میلیون روبل (معادل ۱.۵ میلیون یورو) و همچنین یک خانه ییلاقی و سالن کنسرت در روستای رپینو (Repino) در نزدیکی مسکوست که کنسرت‌های خصوصی ولادیمیر پوتین در آن برگزار می‌شود.

زهرا نصیری

زهرا نصیری

زهرا نصیری متولد سال ۱۳۵۳، کرج، لیسانس حقوق قضایی، نوازنده و مدرس ویولن کلاسیک

۱ نظر

بیشتر بحث شده است