گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

شجریان؛ پدیده ای فراتر از موسیقی (۱)

محمدرضا شجریان (۱۳۱۹ – ۱۳۹۹)

جایگاه منحصر به فرد

این که صدا و آواز خواننده ای به طور مشخص آواز یک خواننده بخشی از فرهنگ و قسمتی از آیین مذهبی مردم یک کشور باشد و این اتفاق با گذشت چند نسل ادامه داشته باشد پدیده ای است فراتر از موسیقی. استاد محمدرضا شجریان در کنار سابقه و توانایی ها، استعداد و آثار موسیقی اش در ایران و در میان پارسی زبانان خارج از ایران جایگاه ویژه ای دارد که بوجود آمدن این جایگاه او و موسیقی اش را فراتر از صرفا خواننده و موسیقی دان برده است. جدای از این حقیقت کاملا بی اغراق که او مشهورترین موسیقی دان تاریخ معاصر مادر میان مردم است، پیوند آیین مذهبی روزه و آواز او پدیده ای است کاملا یگانه و استثنایی که در تاریخ معاصر موسیقی جهان بی همتا است.

در مورد شهرت او همین بس که تمام ایرانیان او را می شناسند. ممکن است نسل های مختلف ایرانیان بسیاری از چهره های هنری و فرهنگی نسل های دیگر را نشناسند و این امری است طبیعی. پرفروش ترین و مشهورترین چهره های موسیقی پاپ حال حاضر را ممکن است تنها جوانان بشناسند و افراد میان سال و مسن بنا به سلیقه و اقتضای سن و سال معروف ترین خواننده های پاپی که در این مقطع زمانی فعالیت می کنند را نشاسند. در عین حال همین خوانندگان پاپ سرشناس در این مقطع زمانی ۵ سال دیگر ممکن است برای جوانان و نوجوانان آینده گم نام باشند و این بخش از خاصیت موسیقی پاپ در جهان است. اما چه کسی است که نام شجریان به گوشش نخورده باشد و نداند که او استاد آواز موسیقی ایرانی است؟ چرا که شهرت و دامنه شاخت مردم از او مشمول سن و سال و نسل و مد و رویه های روز نمی شود.

ممکن است گفته شود که آثار زیادی هستند که بخشی از فرهنگ مردم در کشورهای مختلف شده. بله این حرف درست است. نمونه های آن هم زیاد است. “Ave Maria” اثر شوبرت، “Amazing Grace”، سمفونی ۹ بتهوون و ویکتور خارا. اما تفاوت نمونه های مذکور و نمونه های دیگر با ربنای شجریان در این است که در نمونه ایرانی، یک «ضبط» مشخص از یک «اثر» مشخص از «خواننده» ای مشخص، بخشی از «فرهنگ» مذهبی و آئینی مردم ایران شده. اما در نمونه های خارجی، نمی توان به یک اجرای مشخص یا یک ضبط مشخص اشاره کرد چرا که مثلا “Amazing Grace” قطعه ای است که در مراسم خاص به صورت گروهی یا توسط یک خواننده یا با پخش صدای ضبط شده، استفاده می شود.

اگر ویکتور خارا سمبل یک انقلاب و اثرش آواز انقلابیان دیگر در کشورهای دیگر جهان است، ربنای شجریان بخشی از زندگی و فرهنگ مردم ما است و یا مثلا وقتی در استادیوم های متعددی در سرتاسر جهان آهنگ “We Will Rock You” و “We Are The Champions” را پخش می کنند.

با این که این دو اثر مشخص از خواننده مشخصی است اما بدون این آهنگ ها مردم احساس نمی کنند بخشی از لذت حضور و تماشای بازی در استادیوم ناقص است. برعکس در مورد ربنای شجریان و غدغن شدن پخش آن از صدا و سیما باعث شد تا مردم ایران بخشی از لذت افطار را کمتر احساس کنند و برخلاف تصمیم عدم پخش این اثر، ربنا را خود مردم به صورت شخصی برای خود پخش کردند و طالب پخش آن از رسانه ممنوع کننده شدند. چنین اتفاقی در کجای جهان و در مورد کدام اثر موسیقی رخ داده است؟

محمدعلی پورخصالیان

محمدعلی پورخصالیان

محمدعلی پورخصالیان
متولد ۱۳۵۷ تهران
نویسنده، مترجم، نوازندۀ پیانو، کیبورد و سینتی‌سایزر و طراح صدا

دیدگاه ها ۳

  • اعتبار یک سایت علمی در نقد و نظرات مخالف است. پاک کردن و سانسور یک نظر مبین از دست رفتن وجه علمی آن است. متاسفم برای شما که درحد سایت های عوام گرایی چون (…) تنزل یافتید. بار دیگر این قضیه نشان می دهد که جای مباحث علمی در نشریات مکتوبی چون ماهور است نه سایت هایی با ماهیت سیال !

    • دوست گرامی
      اگر انتقادی به سایت و نوشته های آن دارید در این بین به سایت دیگری حمله نکنید. برای اینکه متوجه بشوید که چرا نظر شما حذف شد این بخش از نظر شما را به صورت نقطه چین منتشر کردیم.
      در مورد این مقاله هم پیشنهاد می کنیم ابتدا تمام قسمت های آن را مطالعه بفرمایید سپس نظرتان را بفرمایید. اینطور کاملتر و بهتر روی موضوع تسلط خواهید داشت.

  • مردم لال نیستند که شما از زبانشان صحبت کنید
    مسئولین سیاسی به اندازه کافی بجای مردم صحبت می کنند
    بعدشم شما مثکه در مریخ زندگی می کنید اکثر جوانهای ۱۵ تا ۲۵ ساله دیگه اعتقادی به مذهب ندارند که بخوان بدون ربنا احساس کمبود کنند
    من خودم معلمم دبیرستان هستم از ۱۰۰ تا شاید یکی نماز بخونه
    حتی ۲۰ یا ۳۰ سال پیش هم ربنا اینجوری که شما میگی نبود
    آخه آدم روزه گرفته جونش داره درمیاد بعد نزدیک افطار بیاد به موسیقی فکر کنه؟
    اون وقت فقط میخواد الله اکبر رو بگن و گشنگی و تشنگی برطرف بشه
    حالا اگه دعای سحر بود یه چیزی
    البته به حکومت هم بستگی داره اگه اصلا ربنا رو پخش نمی کرد اوضاع خیلی فرق داشت

بیشتر بحث شده است