گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

انفجارهای بزرگ تاریخ موسیقی (۵)

از سازهای دیجیتالی، لوازم استودیویی، سی‌دی و دی‌وی‌دی، اینترنت و تلفن های‌همراه، همگی وسایلی هستند دیجیتالی که در جهان امروز نقشی هم در صنعت موسیقی دارند. دسترسی آسان به موسیقی را شاید امروزه همه ما امری بدیهی می‌دانیم. فناوری بزرگ ترین عامل تسهیل و تغییر روش‌های دسترسی در حوزه موسیقی بوده و هست. دسترسی به موسیقی در طی چند دهه پر تحول، مدل های اقتصادی صنعت موسیقی را تغییر داده است.

پس از استفاده فناوری دیجیتال در صنعت موسیقی و خصوصا سازهای موسیقی، هر سازنده و تولید کننده برای ارتباط میان این دستگاه‌ها و سازها، از روش خاص خود استفاده می‌کرد. لزوم استفاده از یک استاندارد واحد برای ارتباط بین دستگاه‌های موسیقایی دیجیتال و حتی آنالوگ مجهز به سیستم ارتباطی دیجیتال، برای اولین بار در اوایل سال های دهه ۱۹۸۰ به ذهن تام اوبرهایم، مهندس طراح و سازنده سینتی سایزر آمریکایی رسید.

او این ایده را با دیو اسمیت دیگر مهندس و سازنده آمریکایی در میان گذاشت و آن ها با متقاعد کردن چندین شرکت بزرگ سازنده دستگاه‌ها و سازهای  موسیقی دیجیتالی، زبان واحدی را برای ارتباط میان سازها، کنترلرها و دستگاه‌های ضبط و پردازش موسیقی ابداع‌کردند که این زبان را به نام MIDI می‌شناسیم. از آنجایی که خالقان و توسعه دهندگان این پروتکل، خودشان هم موسیقی‌دان و هم مهندس بودند، این زبان ارتباط دستگاه های دیجیتال را به صورت رایگان عرضه کردند.

ایجاد و عرضه رایگان میدی یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای مرتبط با تاریخ موسیقی معاصر ما است. امروزه میدی، نقش بسیار زیادی در تولید و حتی عرضه موسیقی دارد. در ابتدا پروتکل میدی تنها توسط نوازندگان حرفه‌ای مورد استفاده قرار می‌گرفت. این پروتکل امکان ارتباط سازهای دیجیتالی با هم، با کامپیوتر و با دستگاه‌های ضبط چند لایه‌ای را مهیا می‌کند. همچنین پروتکل میدی برای نت‌نویسی در نرم افزارهای رایانه‌ای استفاده می‌شود.

با پیشرفت فناوری دیجیتال، مبدل های صدا به سیگنال های دیجیتال و قابلیت استفاده از پروتکل میدی برای سازهای آکوستیک هم مهیا شد. به این ترتیب با استفاده از مبدل‌های آنالوگ به دیجیتال و پروتکل میدی می‌شد حتی از ساز های آکوستیک و سازهای الکتریکی آنالوگ برای ارتباط با دستگاه‌های دیجیتال و استفاده های چند منظوره بهر برد.

فناوری دیجیتال راه را برای دسترسی بیشتر و پررنگ تر موسیقی به زندگی ما هموار کرده و امروزه می‌توان گفت کمتر انسانی را می‌توان پیدا کرد که روزی یک بار به نحوی موسیقی به گوشش نرسد. هرچند هیچ نوآوری و فناوری‌ای خالی از آسیب نیست و فناوری دیجیتال و آمدنش در جهان موسیقی آسیب‌های خاص خود را داشته، اما به کارگیری فناوری دیجیتال در حوزه‌های مختلف صنعت موسیقی یک عملکرد و پیامد اصلی و کلی را همراه داشته و آن هم ارزانی است.

فناوری دیجیتال با شبیه سازی برخی از گران‌ترین و سنگین‌وزن‌ترین سازهای موسیقی مثل پیانو باعث شده تا مردم بیشتری بتوانند در خانه خود ساز داشته باشند. به این ترتیب علاوه بر تسهیل رساندن موسیقی به گوش مردم، آموزش موسیقی و نوازندگی موسیقی را هم تسهیل و گسترش داده است.

سایت افتاب

محمدعلی پورخصالیان

محمدعلی پورخصالیان

محمدعلی پورخصالیان
متولد ۱۳۵۷ تهران
نویسنده، مترجم، نوازندۀ پیانو، کیبورد و سینتی‌سایزر و طراح صدا

۱ نظر

بیشتر بحث شده است