گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

انفجارهای بزرگ تاریخ موسیقی (۴)

فناوری رادیو اختراع شده بود و همزمان با تکامل و پیشرفت فناوری ضبط صدا، رادیو نیز دستخوش پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای شد. به این ترتیب عرضه موسیقی از طریق رادیو با پخش سراسری در وسعت یک کشور محقق شد. رادیو به عنوان مهمترین رسانه سال‌های اوایل قرن بیستم و صنعت ضبط و نشر موسیقی پدیده موسیقی پاپ را بوجود آورد.

اختراع ضبط موسیقی نه تنها در حوزه های ثبت موسیقی و رساندن آن به گوش مردم جهان انقلابی را بوجود آورد بلکه نسل جدیدی از آهنگ سازان را نیز همراه خود به جهان معرفی کرد. آهنگسازان قرن بیستم تحت تاثیر اختراع ضبط موسیقی قرارگرفته و از موسیقی و صدای ضبط شده نه به عنوان محصول نهایی بلکه به عنوان خشت خام در ساخت موسیقی استفاده کردند. به این ترتیب آهنگ سازان سبک های جدیدی را بوجود آوردند که تا پیش از اختراع ضبط موسیقی وجود نداشت. استفاده از صدای ضبط‌شده در موسیقی جدی و موسیقی مردمی امروزه یکی از تکنیک های پرکاربرد و روزمره شده.

ضبط لایه ای، فناوری دیجیتال و MIDI

در سال‌های پس از اختراع ضبط موسیقی، مهمترین نوآوری، سیستم ضبط چندلایه‌ای در سال ۱۹۵۵ است که لِس پال از نوازندگان چیره‌دست گیتار، در توسعه آن نقش زیادی داشته. ضبط لایه‌ای صدا روشی است که امروز برای تولید و ثبت موسیقی، بیشترین کاربرد را دارد. با این روش امکان اضافه کردن لایه‌های مختلف موسیقی بر روی اولین لایه وجود دارد. این روش راه را برای ویرایش موسیقی، تدوین و پردازش‌های پس از ضبط موسیقی فراهم می‌آورد. تا پیش از ضبط لایه‌ای، موسیقی توسط یک یا گروهی اهل فن، نواخته و ضبط می‌شد و پس از ضبط آن می‌شد به آن گوش کرد.

با ابداع روش ضبط چند لایه‌ای، نه تنها امکان افزایش مراحل ضبط موسیقی ایجاد شد، بلکه امکانات دیگری همچون حذف و نهایتا ویرایش و تدوین نیز به مراحل تولید موسیقی افزوده شد. این امکانات باعث شد تا از سال های اواسط دهه ۱۹۶۰ و خصوصا دهه ۱۹۷۰ آثار موسیقی با بافت‌های صوتی خارق العاده‌ای تولید شود. توسعه ضبط چند لایه‌ای منجر به ابداع پخش استریوی موسیقی شد.

فناوری دیجیتال کمی پیش از سال ۱۹۸۰ وارد ادبیات جهان موسیقی شد. این فناوری نسبت به فناوری آنالوگ تفاوت های زیادی داشته و دارد. هرچند در رزوهای آغازین آمدن فناوری دیجیتال، دستگاه های دیجیتالی چه در حوزه تولید و چه حوزه عرضه موسیقی آنقدر گران بودند که برای هرکسی خرید و استفاده از آن مقدور نبود، اما به فاصله کمی از اولین استفاده فناوری دیجیتال در جهان موسیقی، با پیشرفت سریعی که جهان فناوری دیجیتال شاهد آن بود، دستگاه های دیجیتالی ارزان و ارزان‌تر شدند و امروزه تقریبا تمامی ما به نحوی از فناوری دیجیتال در زندگی روزمره خود استفاده می‌کنیم.

محمدعلی پورخصالیان

محمدعلی پورخصالیان

محمدعلی پورخصالیان
متولد ۱۳۵۷ تهران
نویسنده، مترجم، نوازندۀ پیانو، کیبورد و سینتی‌سایزر و طراح صدا

۱ نظر

بیشتر بحث شده است