گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

علامه های پوشالی و نوابغ کوچک (۳)

این معلم نما های چند ساز بلد یا به قول فرنگی ها مالتی اینسترومنتالیست، علامه هایی هستند پوشالی که فقط کار معلم های واقعی را برای اصلاح هنرجو مشکل می کنند. چندی پیش آقایی در مورد خرید پیانوی دیجیتال از من مشورت خواست. او گفت که نمی داند فرزندش به پیانو علاقه مند خواهد شد یا نه و برای همین نظر دارد تا هزینه زیادی برای این موضوع نکند. من یکی دو مدل متوسط را به ایشان پیشنهاد دادم و ایشان هم گفت که معلم موسیقی ای هم که می شناسد مشابه همین پیشنهاد را به ایشان داده است.

چند روز بعد، پسر پانزده ساله این آقا نیز همراه پدر بود. این بار وقتی از او پرسیدم که در مورد پیانو چه کرده اند با پاسخ عجیبی از سوی ایشان مواجه شدم. او گفت هنوز پیانو را خریداری نکرده است اما در نظر دارد تا پسرش را هم به کلاس پیانو بفرستد و هم به کلاس ویولن.

من که از شنیدن این پاسخ متعجب شده بودم به ایشان گفتم این کار خیلی دشوار است و تقریبا غیر عملی. از او پرسیدم که اصولا چگونه به این نتیجه رسیده که فرزندش هم زمان دو ساز را یاد بگیرد. این عین پاسخ این پدر بود: «پسر من خیلی با هوش است. مدرسه بسیار درجه یکی هم می رود و درسش هم عالی است. من گفتم هر دو را شروع کند که ببیند با کدام ساز بهتر ارتباط می گیرد. معلم موسیقی اش هم همین نظر را دارد.»

پرسیدم این توصیه را معلم موسیقی اش به شما کرده؟ گفت: «بله. آقای فلانی قبلا خودش شاگرد بهمانی بوده و الان استاد چند ساز است. تار، سه تار، کمانچه، قانون، گیتار، پیانو و ویلون.» او بلافاصله از من پرسید: «راستی پیانو سخت تر است یا ویولن؟ فکر می کنم ویولن سخت تر باشد؟»

با شنیدن این سخنان از این پدر چند موضوع همزمان در فکر من بود. یکی این که این دسته از «معلم نماها» با فریب افراد نا آشنا دو هدف را دنبال می کنند. یکی این که از یک شاگرد برای آموزش چند ساز بهره می برند و دیگر این که به این شاگردان ساز می فروشند. به پدر گفتم که این کار صحیح نیست و هر سازی سختی خودش را دارد و به فرزند فشار وارد می شود. کمی هم با پسر صحبت کردم.

از او پرسیدم که آیا در کنار دروسی مثل ریاضی و علوم، به ادبیات و انشا و نقاشی هم علاقه دارد یا نه و این که در خانه چه موسیقی ای گوش می کند. اما ظاهرا تصمیم پدر و پسر قطی بود. چندی بعد که پدر را دیدم از کلاس موسیقی فرزنش سوال کردم. او گفت که پسرش به هردوی سازها بی علاقه شده اما علاقه بسیار زیادی به کنسول بازی رایانه ای “Play Station” نشان داده است.

محمدعلی پورخصالیان

محمدعلی پورخصالیان

محمدعلی پورخصالیان
متولد ۱۳۵۷ تهران
نویسنده، مترجم، نوازندۀ پیانو، کیبورد و سینتی‌سایزر و طراح صدا

۱ نظر

بیشتر بحث شده است