گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk
داود جعفری‌امید (۱۳۰۸-١۴٠١)

 داوود جعفری امید، مدرس و نوازنده‌ پیشکسوت ویولنسل، ۲۰ آذرماه ۱۴۰۱ درگذشت. جعفری امید سالها در ارکستر های متعددی به نوازندگی پرداخته بود و در طی این سالها به طور جدی به تدریس ویولنسل پرداخته بود. امروز تعداد زیادی از نوازندگان این ساز در نسل های مختلف در محضر او به آموختن این ساز پرداخته اند. 

زنده‌یاد داود جعفری امید در سال ۱۳۰۸ در تهران متولد شد. پس از پایان تحصیلات ابتدایی وارد دبیرستان رازی شد اما در سال دوم دبیرستان، با تشویق علی‌محمد خادم میثاق که از دوستان پدرش بود به هنرستان عالی موسیقی راه یافت. مدیریت هنرستان را در آن زمان پرویز محمود و معاونت آن را روبیک گریگوریان بر عهده داشتند. او در هنرستان موسیقی ساز ویلنسل را برگزید و نوازندگی این ساز را تحت نظر «میشل خوتسیف» (برادر سروژ خوتسیف نوازنده ویولن و مایستر ارکستر سمفونیک تهران) آموخت. از دیگر استادان او در هنرستان موسیقی می‌توان به سورن آراکلیان (نوازنده ویولنسل و سازنده خانواده ویولن) اشاره نمود.

 داوود جعفری امید سابقه حضور در فرماندهی موزیک تیپ رشت، همکاری با وزارت فرهنگ و هنر، همکاری با ارکستر سمفونیک تهران، همکاری با ارکسترهای مختلف رادیو، تدریس در هنرستان عالی موسیقی، تدریس در هنرستان موسیقی ملی، داوری جشنواره ملی موسیقی جوان را داشت.

این هنرمند سال‌ها به آموزش ویلنسل در هنرستان های موسیقی و همینطور در سالهای پایانی در منزل اش مشغول بود. از جمله شاگردان او می‌توان به حمید کازرانی، محسن تویسرکانی، مجید اسماعیلی، مهسا قاسمی، نسیم سعد، ژابیز زربخش، سوگل شیری، آنکیدو دارش و نرسی جعفری امید اشاره کرد.

در بهمن ۱۳۹۵ در دومین آیین سال نوای موسیقی ایران از مقام هنری داود جعفری امید در کنار روبن طهماسیان، نوازنده و مدرس ویولن، منوچهر انصاری نوازنده و مدرس ویولن، منوچهر بیگلری نوازنده و مدرس ترومپت، رحمت افشار نوازنده و مدرس کلارینت، مرتضی دلشب مدرس تئوری موسیقی و سلفژ تجلیل به عمل آمد.

با درگذشت داوود جعفری امید، یکی از قدیمی ترین نوازندگان ویولنسل ارکستر سمفونیک تهران و شاهدان عینی وقایع سالهای ابتدایی تشکیل این ارکستر از میان رفت.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است