گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk
علی اکبرپور (1401-1313)

علی اکبرپور، نوازنده و آهنگساز قدیمی گیلانی در سن ۸۸ سالگی درگذشت. او در سالهای اخیر دچار بیماری بود و تدریس موسیقی را متوقف کرده بود. آخرین فعالیت های او مربوط به دوره اول کنسرت های ارکستر ملی به رهبری فرهاد فخرالدینی است که وی در آن ارکستر به نوازندگی ویولا می پرداخت. لازم به ذکر است که او پیش از انقلاب نیز در ارکستر رادیو و تلویزیون ملی ایران با رهبری فرهاد فخرالدینی به عنوان نوازنده ویولا همکاری داشت و گاهی آثاری نیز از او با این ارکستر اجرا می شد.

اهالی گیلان گاهی از او با عنوانی که دوست ادیب‌اش تیمور گرگین به او داده بود یعنی: «بتهوون گیلان» یاد می‌کردند.

audio.gifتصنیف گیلکی «عروس شهسوار» را با آهنگسازی علی اکبرپور با شعری از تیمور گرگین و صدای ناصر مسعودی را بشنوید

علی اکبرپور (کاس‌علی اکبرپور اسطلخی) آهنگساز و نوازنده ویلن و ویولا، در نهم فروردین ماه ۱۳۱۳ در محله‌ی سیاه اسطلخ در حوالی خشک‌بیجار در استان گیلان دیده به جهان گشود.

او تحصیلات ابتدایی خود را در شهر رشت سپری کرد و از سن نوجوانی در رادیو بی سیم رشت به اجرای تکنوازی ویلن پرداخت. اولین استاد وی در فراگیری ساز ویلن موسیو یِرواند بود.

وی از سن ۱۳ یا ۱۴ سالگی در رادیو بی‌سیم رشت به اجرای ویلن می‌پرداخت. او در نوجوانی به استخدام ارتش درآمد و در ارکستر ارتش نوازندگی و آهنگسازی می‌ کرد. از دیگر استادان او می ‌توان به کیهان دیوان بیگی و رکن الدین نژند اشاره نمود.

اکبرپور در سال‌های جوانی یک ارکستر تشکیل داد که در رادیو رشت به اجرای موسیقی می‌پرداخت. غلامحسین بنان در سال ۱۳۳۴ با آن ارکستر برنامه داشته‌است.

audio.gifبشنوید ترانه «دنیای عشق» را با ملودی علی اکبرپور، شعری از تیمور گرگین، صدای ناصر مسعودی و چندصدایی فریدون ناصری

اکبرپور پس از ورود او به شهر تهران از محضر استادانی مانند: ابراهیم روحی‌فر، والودیا تارخانیان، اقدس پورتراب، محمود کریمی، حسن رادمرد، رحمت‌الله بدیعی، توماس کریستین داوید، مصطفی کمال پورتراب، حسین دهلوی، فرهاد فخرالدینی و احمد پژمان استفاده کرد.

audio.gifبشنوید ترانه «صفای بهار» را با ملودی علی اکبرپور، شعری از شهین حنانه، صدای ناصر مسعودی و چندصدایی مصطفی کسروی

وی در تهران موفق به دریافت لیسانس در رشته‌ی آهنگسازی از هنرکده موسیقی ملی شد و در دانشگاه نظامی به تدریس موسیقی مشغول گشت.

audio.gifبخشی از قطعه «دوره گرد قصه گو» را با آهنگسازی علی اکبرپور بشنوید

ایشان با خوانندگانی همچون: ناصر مسعودی، فانی، نادر گلچین، سیما مافیها و فریدون پوررضا به عنوان آهنگساز، رهبر ارکستر و نوازنده همکاری داشته‌است. مجموعه نغمه‌های زندگی، سوئیت ها و سمفونی‌ها قطعه‌های گوناگون برای ویلن، فلوت، نی، پیانو و… از جمله آثار بی‌کلام اوست.

audio.gifبشنوید ترانه «باغ آتشین» را با آهنگسازی علی اکبرپور، شعری از عبدالله الفت و صدای مرجان (سیما مافیها)

او با ارکسترهایی نظیر باربد، نکیسا، ارکسترهای بزرگ رادیو و تلویزیون و ارکستر ملی به عنوان نوازنده ویولن و ویولا همکاری داشته‌است.

وی بیش از ۵۰۰ ترانه و قطعه باکلام و ده‌ها قطعه بی‌کلام آهنگسازی کرده‌ است.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

  • از دیدن خبر در گذشت آقای اکبرپور در گفتگوی هارمونیک که سجاد پورقناد عزیز فرستاده اند و همچنین هنرمندان ارزشمند دیگر مان ، در صفحه هنرمندان فرستاده اند متاسف شدم ایشان را بسیار دوست میداشتم هنرمند و پر مهر بودند یادشان گرامی وقتی برادرم عباس خسروی می زیستند در این دوران بی کسی به معنای واقعی با هم خیلی رفیقان تنهائی یکدیگر بودند ایشان سال های بسیار از همسرشان که در بستر بیماری بودند نگهداری می کردند، مرا هم وقتی به وطن عزیزم می آمدم به دفعات هر سه مان یعنی ایشان برادرم و من دیدار داشتیم شوق عجیبی برای زندگی کردن در ایشان بود با ایده های خوب برای کار مشترکمان بسیار امید می دادند برای ادامه کارهایم پر بودند از انرژی های مثبت یاد عزیزشان یاد باد، که از چنین بزرگانی کم داریم آنان که هنوز هستند را باید مواظبت کنیم 🌹❤️🙏 همه مان باید مواظب هم باشیم کسی و جائی را جز خودمان نداریم 🥀

بیشتر بحث شده است