گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

تولد اولین کر فلوت بانوان در ایران

مقدمه

امروزه در سراسر جهان نام «کر فلوت» دیگر نامی آشناست؛ افزایش قابل ملاحظه تعداد نوازندگان فلوت، فروش قابل توجه سازهای خانواده فلوت و گرایش به شنیدن صدایی نو از آثار مشهور موسیقی کلاسیک، مهمترین عوامل در تشکیل کرهای فلوت در دنیا هستند. گرایش روز افزون بانوان به این چابکترین ساز ارکستر سمفونیک، باعث شده، در کرهای فلوت بیشتر بانوان نوازنده حضور داشته باشند تا مردان.

آشنایی با کر فلوت
اولین کرهای رسمی فلوت در دهه ۶۰ میلادی پا به عرصه وجود گذاشتند و در سالهای اخیر روند شکل گیری کرهای فلوت افزایش چشمگیری داشته است.

در کر های بزرگ فلوت اکثرا از خانواده ۱۲ تایی فلوت ها، تنها ۶ نوع آن مورد استفاده قرار می گیرد یعنی فلوت پیکولو، فلوت کنسرتی، فلوت آلتو، فلوت باس، فلوت کنترآلتو و فلوت کنترباس. با این حال عموما کرهای استاندارد فلوت با چهار نوع فلوت به فعالیت می پردازند: پیکولو، فلوت کنسرتی، فلوت آلتو و فلوت باس. برای بالانس این کر، چنین نسبتی در نظر گرفته می شود: در مقابل یک پیکولو، ۳ تا ۴ فلوت کنسرتی، یک فلوت آلتو و یک فلوت باس.

تولد اولین کر فلوت ایران
در کشور ما نیز فلوت در بین بانوان از اقبال قابل توجهی برخوردار بوده است؛ در بین نام آوران ایرانی ساز فلوت، سه تن شهرت قابل توجهی دارند: فروغ کریمی، فیروزه نوایی و آذین موحد. به غیر از این بانوان نام آور، امروزه تعداد قابل توجی از بانوان فلوتیست در سراسر ایران مشغول فعالیت هستند و ظاهرا روند گرایش بانوان به این ساز، هر سال فزونی می یابد.

گسترش تعداد علاقمندان به ساز فلوت و افزایش تعداد بانوان فلوتیست،‌ باعث شد در سال جاری ابراهیم نظری (نوازنده فلوت و رهبر باسابقه ایرانی) با هدایت گروهی از بانوان جوان فلوتیست، اولین کر فلوت ایران را تشکیل دهد.
روز نهم آخرین ماه سال ۱۳۹۳، برای اولین بار در ایران یک آنسامبل فلوت در چهارمین جشنواره سایت ها و وبلاگ های موسیقی در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه رفت که شامل گروهی از بانوان نوازنده فلوت، پیانو و پرکاشن بود.

«آنسامبل بانوان فلوتیست ارغنون» نام این گروه کوچک فلوت است که قرار است به زودی به یک کر فلوت بزرگ تبدیل شود.

همانگونه که پیشتر ذکر شد، کر فلوت عمر زیادی ندارد و به همین دلیل اکثرا آثاری که این کرها به اجرا می گذارند، شامل قطعاتی تنظیم شده برای کر فلوت است. پس تا وقتی که کرهای فلوت دارای رپرتواری مستقل شوند، وجود فرد یا افرادی برای تنظیم قطعات مختلف برای این نوع آنسامبل ضروری است.

در اولین کنسرت ارکستر ارغنون، سه اثر به اجرا گذاشته شد که اولین آن، قطعه ای لری به نام «نینای و بینای» بود که توسط ابراهیم نظری برای خانواده فلوت، پیانو و پرکاشن تنظیم شده بود، قطعه دوم بخش اول اثر مشهور موزار به نام «موسیقی کوچک شبانه » بود که این قطعه توسط دو موسیقیدان اتریشی، برای کر فلوت و پیانو تنظیم شده بود و آخرین قطعه «رقص دایره» ساخته محبوب و مشهور حشمت سنجری (آهنگساز، نوازنده ویولون و رهبر ارکستر) بود که توسط شاگرد او، امیرآهنگ هاشمی، برای کر فلوت، پیانو و دایره تنظیم شده بود.

نوازندگان فلوت این ارکستر ابراهیم نظری، سارا پارسایی، ارغوان منتظری، لیدا باقری، صبا قادری نژاد، کیانا فاطمی فر، پرستو سپاسیان و غزاله میرزا زاده هستند.

ابراهیم نظری به عنوان یک نوازنده چیره دست و باسابقه فلوت و پیکولو و همینطور با تجربه فراوان در رهبری ارکستر و گروه کر، امروز شاید بهترین گزینه برای تولد و رشد کر فلوت در ایران باشد؛ جدا از این قابلیت ها، ابراهیم نظری سابقه زیادی در زمینه آهنگسازی دارد؛ آشنایی او با این فن و تلاش او برای آهنگسازی و تنظیم برای کر فلوت، می تواند رپرتوار گسترده ای را نه تنها برای آنسامبل فلوت ارغنون، بلکه کرهایی که بعدا در ایران تشکیل می شود، بوجود بیاورد.

کرهای فلوت مخصوصا در زمینه جذب بانوان فلوتیست و بوجود آمدن عرصه ای برای فعالیت جدی تر آنها، نقشی اساسی دارد، امید است در آینده ای نزدیک شاهد بوجود آمدن کرهای فلوت و جذب جمع بزرگ از بانوان علاقمند به ساز فلوت در سراسر ایران باشیم.

سایت زنان موسیقی

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد متولد ۱۳۶۰ تهران
نوازنده تار و سه تار، خواننده آواز اپراتیک و سردبیر مجله گفتگوی هارمونیک
لیسانس تار از کنسرواتوار تهران و فوق لیسانس اتنوموزیکولوژی از دانشکده فارابی دانشگاه هنر تهران

۱ نظر

  • متاسفانه عمر گروه (کر فلوت ارغنون) با سرپرستی و رهبری دوست عزیزم جناب آقای ابراهیم نظری به عنوان اولین کر فلوت تاسیس شده در ایران بسیار کوتاه بود و گویا فعالیت این گروه به دلیل عدم حمایت دیگر ادامه پیدا نکرد. من هم این افتخار را داشتم به بهانه تشکیل این گروه اولین شخص در ایران باشم که قطعه ای ( موومان چهارم تابلوهای ایرانی به نام رقص دایره اثر استاد عزیزم زنده یاد حشمت سنجری ) را برای کر فلوت آرانژمان کنم. و اجرای ااین قطعه توسط کر فلوت ارغنون خوب و در حد قابل قبولی بود. همچنین بسیار خوشحالم که کر فلوت دیگری با تعداد نفرات بیشتر و منسجم تر به نام (کر فلوت تهران) به سرپرستی دوست عزیز دیگرم سرکار خانم فیروزه نوایی و رهبری جناب استاد سعید تقدسی تشکیل گردیده است و تا به امروز دو کنسرت موفق هم داشته اند. اینجانب نیز برای کر فلوت تهران قطعه (رقص دایره) را به صورت حجیم تر و تعداد نفرات بیشتر با توجه توانایی خوب اعضای این گروه به صورت حرفه ای تر نوشته و آرانژمان کرده ام که قرار است در کنسرت های آینده این گروه اجرا گردد. و مطمئنم مورد استقبال فراوان قرار خواهد گرفت. همچنین در حال حاضر مشغول آرانژمان آثار دیگری از قطعات سمفونیک ایرانی برای اجرای این گروه می باشم..که در آینده ای نه چندان دور اجرا خواهند شد. با تشکر از همت همه دوستان و عزیزانی که کر فلوت تهران را تاسیس کردند. خصوصا سرکار خانم فیروزه نوایی و جناب آقای سعید تقدسی و همکاری صمیمانه اساتید فلوت در ایران: سرکار خانم آذین موحد، آقایان: محمد علی لقاء؛ ناصر رحیمی، مجید سینکی و دیگر اساتید و تمامی اعضای خوب این گروه. امیر آهنگ

بیشتر بحث شده است