گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

نوای شب زنده داری (۲)

این آهنگ در همان سال با یک گیتار و صدای پال مک کارتنی ضبط و پس از آن یک کوارتت زهی هم به آن اضافه می شود. این آهنگ با تمام آهنگ های زمان خود و پیش از خود چه در کارنامه گروه بیتلز و چه در میان آهنگ سایر خواننده ها و گروه ها متفاوت است. دیروز، با بیش از ۲۲۰۰ بار بازخوانی، به عنوان یکی از آهنگ های رکورد دارد بازخوانی در تاریخ موسیقی شناخته می شود.

مک کارتنی دو اثر دیگر هم دارد که مولود شب هستند. آهنگ «زیردریایی زرد» که عنوان آهنگ و تم اصلی آن در سال ۱۹۶۶ و در حالت خلصه خواب و بیدار به مک کارتنی الهام می شود. داستان آهنگ از زبان ملوان پیری نقل می شود که برای دریانوردان دیگر از خاطرات خوش خود در یک زیردریایی زرد حکایت می کند.

آهنگ «وِلِش کُن۲» که یکی از مشهور ترین آهنگ های گروه بیتلز است در سال ۱۹۶۹ ضبط و در سال ۱۹۷۰ منتشر می شود. این آهنگ حاصل دیداری شورانگیز بین یک مادر و فرزند در عالم رویا است. مک کارتنی که در چهارده سالگی مادر خود را از داست داده، در دوره ای که گروه بیتلز، در اوج تنشِ میان اعضای گروه مشغول ضبط آلبوم «سفید» است، خواب مادرش را می بیند. مادر در عالم خواب به فرزندش دلداری می دهد و به او می گوید: «همه چیز درست می شه، سخت نگیر، ولش کن.» این دیدار تبدیل به یکی از خاطره انگیز ترین ملودی های موسیقی گروه بیتلز می شود. ترکیب و قالب آهنگ، چند سال پس از انتشار آن، قالب استاندارد سبک موسیقی «سافت راک» می شود.

رضایت ندارم
کیت ریچاردز، گیتاریست گروه رولینگ استونز در بهار سال ۱۹۶۵ در حالی که شبی را در هتلی سر می کند، دستگاه ضبط را روشن و شروع به نواختن می کند. چند دقیقه بعد او از خستگی به خواب می رود درحالی که دستگاه ضبط صوت هنوز روشن است. صبح روز بعد نوار را از اول می آورد و به آن چه ضبط شده گوش می دهد.

محتوای نوار شامل چند دقیقه گیتار نوازی، صدای افتادن پیک گیتار از دست ریچاردز، صدای افتادن او بر تخت و خرناس او است. در میان چند دقیقه اول گیتار نوازی، ریف سه نُتی ای است که به معروف ترین آهنگ گروه رولینگ استونز یعنی آهنگ «رضایت ندارم» تبدیل می شود. این آهنگ در فهرست ۵۰۰ ترانه برتر تاریخ موسیقی مجله رولینگ استون در سال ۲۰۰۴، در رتبه دوم قرار گرفته است.

خورشید عشق تو
سال ۱۹۶۷ است و جیمی هندریکس از آمریکا به انگلستان آمده و تمام نوازنده های سرشناس گیتار بریتانیایی را مجذوب خود کرده. اعضای اَبَر گروه کریم (Cream) شب هنگام از کنسرت جیمی هندریکس به خانه بر می گردند. جک بروس، نوازنده گیتار باس و خواننده گروه، در خانه فکرش مشغول است و خواب ندارد. او ریفی ۱۰ نُتی را با گیتار باس می نوازد و کمی با آن بازی می کند ولی نهایتا خستگی بر او چیره می شود و به خواب می رود. شبی دیگر او و پیت براون، شاعر و ترانه سرا، تصمیم به شب زنده داری می گیرند تا شاید حاصل آن آهنگی شود.

محمدعلی پورخصالیان

محمدعلی پورخصالیان

محمدعلی پورخصالیان
متولد ۱۳۵۷ تهران
نویسنده، مترجم، نوازندۀ پیانو، کیبورد و سینتی‌سایزر و طراح صدا

۱ نظر

  • روح بزرگ و ملکوتی جناب مشکاتیان شاد : آهنگ آلبوم بیداد : واقعا بیداد بود و تکرار نشدنی و خیلی دیگر از آثارش که جاودانه خواهند ماند : ایشان بیش از حد مظلوم واقع شد و در اوج پختگی هنر متأسفانه جان به جهان آفرین تسلیم کرد و ملتی را در حزن و اندوه گذاشت : روحت شاد ای توانگر عرصه موسیقی فاخر ایرانی

بیشتر بحث شده است