گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

قاسمی: کنسرت ها در فضای باز است

ممکن است قطعه عربی را شما انیسون بخوانید؟
قاسمی: نمی دانم، به هر حال چون زمان کافی نیست و قرار است صبح تمرین شود و عصر اجرا شود، بایستی احتمال انجام اش وجود داشته باشد و قبلا راجع به آن توسط جشنواره فکر شده است که چگونه اجرا شود. این روز دوم است و اسم آن را هم شب هزار صدا (Night of Thousand Voices) گذاشته اند.

سالن اجرا مشخص شده؟
متاسفانه هیچکدام در سالن اجرا نمی شود بلکه هر دو در فضای باز است. یعنی هم کنسرت و مسابقه! نگرانی من به این دلیل است که صدا گرفتن در موسیقی کلاسیک بسیار سخت است، من نسبت به اجرا در فضای باز نگرانی دارم. البته با دیدن نمونه هایی که امروز موجود است مثلا در برلین که ۱۰۰۰۰ نفر جمع می شوند که صدا هم خوب است می شود امیدوار بود که می توانند صداهای خوبی بگیرند.

البته آنجا فضا کاملا باز نیست…

احتمالا اینجا نیز چنین چیزی است. مرکز تجاری دبی “DIFC” که مخفف “Dubai International Financial Center” است یعنی مرکز بین المللی مالی دبی که ساختمان عظیمی است و روبروی آن جایی است که مرسوم است کنسرت ها در آنجا برگزار شود؛ قسمت “Spanish Steps” آن برای کنسرت ما در نظر گرفته شده است. کنسرت با همدیگر نیز در جزیره مصنوعی است که به شکل نخل است و در یکی از شاخه های آن نخل که در یک هتل است، برنامه اجرا می شود. ولی در مورد مکان مسابقه اطلاع ندارم. مسابقه در روز سوم است که هر گروه ۱۵ دقیقه زمان در اختیار دارد.
هنوز نگفته اند که قطعاتتان را از قبل اعلام کنید و من هم ترجیح می دهم که فضا و جو را ببینم. ما الان ۵ تا ۶ قطعه به قصد مسابقه در حال آماده سازی داریم و گرنه کل قطعاتی که در شب اول فستیوال اجرا می کنیم، حدود ۱۴ تا ۱۵ قطعه می شود، اما برای مسابقه ۶ قطعه را آماده می کنیم که از بین آنها ۳ مورد را اجرا کنیم. ترجیح می دهم که فضا، سالن، امکانات صوتی، اتمسفر سایر گروه ها و داورها را ببینیم تا تصمیم بگیریم که چه قطعاتی را اجرا کنیم.

از آقای تفضلی سوال می کنم که خود شما داور بوده اید و در دوره تحصیلی تان نیز با داور های مختلف آشنا شده اید. در برنامه هایی که به این صورت برگزار می شود که گروه هایی دعوت می شوند -چه سازی باشد و چه آوازی- همیشه قطعات را مشخص می کنند و می گویند در این قطعات مسابقه برگزار می شود و یا اینکه مسابقاتی وجود دارند که آزاد باشد؟ چون قاعده این است که یک قطعاتی را مشخص می کنند چون ممکن است در غیر این صورت داورها، نوع موسیقی را نشناسند و ندانند نوع موزیکالیته این موسیقی باید به چه شکلی باشد و با این نوع موسیقی بیگانه باشند. آیا با توجه به تجربه شما، چنین روشی برای مسابقه (که آثار را خود گروه ها انتخاب کنند) سابقه دارد؟
تفضلی: البته من هیچوقت داوری جشنواره گروه کر انجام نداده ام و فقط در بخش آهنگسازی سابقه داوری دارم ولی با شناختی که از چند فستیوال -صرفا به عنوان مخاطب- داشتم، می توانم بگویم معمولا مواقعی پیش می آید که اگر گروه کری از ملیت های مختلف دعوت می شود -جدا از اینکه یک سری آثار مشخص را که در پلان آن فستیوال در نظر گرفته شده اجرا می کنند-، آثاری از آهنگسازان کشور خودشان را نیز اجرا می کنند.

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد متولد ۱۳۶۰ تهران
نوازنده تار و سه تار، خواننده آواز اپراتیک و سردبیر مجله گفتگوی هارمونیک
لیسانس تار از کنسرواتوار تهران و فوق لیسانس اتنوموزیکولوژی از دانشکده فارابی دانشگاه هنر تهران

۱ نظر

بیشتر بحث شده است