گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

تفضلی: در من انگیزه کرال نویسی ایجاد شد

تفضلی: اولین اثر کرالی که نوشته شده است، اثر آقای گریگوریان در سال ۱۳۱۳ است و قبل از آن یک سری سرود به صورت تک صدای داریم از موسیو لومر و امثال آن. خود ارامنه هم به خاطر آشنایی با فرهنگ مسیحی در این چند ساله پیشقدم شده اند و طبیعی است که سطح آثار کر کشور های اروپایی پیشرفته تر باشد ولی به هر صورت آهنگسازهای ما هم در حال تلاش هستند. در واقع، کمیت آثار ازشمند فرهنگ موسیقی کرال غربی خیلی بیشتر از ماست و ما هم در حال تلاش هستیم که این رپرتوار را گسترش دهیم مثل تاریخ موسیقی کلاسیک است. آهنگ ساز های ما واقعا تلاش کرده اند و آثار ارزشمند از خودشان به جا گذاشته اند ولی نمی توان پیشینه محدودی که ما در ساخت آثار کلاسیک داریم را با پیشینه ای که در اروپا از قرن نهم میلادی وجود داشته است، مقایسه کرد.

در هر صورت، این قطعات را در حدی می دانستید که آنها را در کنار هم به صورت یک کنسرت قرار دهید.

بله، ۱۰۰ درصد.

مهدی قاسمی: در تکمیل صحبت های آقای تفضلی بگویم که در بهمن سال ۷۸، هیچ گروه کر آماتوری در ایران نبود. تلاشهایی شده بود: آقای آریایی و آقای کیوان میرهادی بودند و چند نفری تلاش کرده بودند ولی ادامه دار نبود؛ اکثرا در حد ۶ ماه تا یکسال کرها عمر داشتند. الان ما چند گروه کر فعال داریم؟ این خیلی خوب است و به همین خاطر برای دیدن کر باید ادبیات کرال ایرانی تولید شود. اگر این گروه ها بخواهند در سبک گرگوریان بخوانند در سال ۱۳۱۳ می مانیم. از طرفی باید بستری باشد از طرف دیگر، آهنگسازهایی نیز باید وجود داشته باشند. خوشبختانه هر دو این اتفاقات افتاده است. ما در تهران، ۱۰ تا ۱۲ گروه کر داریم که در جشنواره با هم رقابت می کنند و این اتفاق خوبی است. در شهرهای بزرگ کشور و شهر های اراک، شیراز، گرگان و شهر های دیگر نیز گروه کر داریم. باید بستری باشد تا آهنگساز در آن آهنگ بنویسد و به این زمان نیاز دارد.

این قطعات، مثلا قطعه ای که آقای تفضلی ساخته اند، قبلا ساخته شده و بعد شما از ایشان گرفته اید یا اینکه خودتان به ایشان سفارش دادید؟

تفضلی: من خودم ساخته بودم ولی اجرا و کر آقای قاسمی را دیدم و انگیزه زیادی در من ایجاد شد که این قطعات را برای اجرا به ایشان بسپارم و به خاطر کثرت گروه های کر، انگیزه ای در من ایجاد شد که آثار کرال دیگری بنویسم.

در حال حاضر قطعه ای نوشته اید یا در حال نوشتن هستید؟
باز هم چند کار کرال نوشته ام ولی هنوز اجرا نشده است.

 

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد متولد ۱۳۶۰ تهران
نوازنده تار و سه تار، خواننده آواز اپراتیک و سردبیر مجله گفتگوی هارمونیک
لیسانس تار از کنسرواتوار تهران و فوق لیسانس اتنوموزیکولوژی از دانشکده فارابی دانشگاه هنر تهران

۱ نظر

بیشتر بحث شده است