گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

جسی نورمن، سوپرانوی با عظمت

جسی نورمن (متولد ۱۵ سپتامبر ۱۹۴۵) یک خواننده اپرای آمریکایست. نورمن یکی از شگفت انگیزترین خواننده های اپرا و تکخوان است و یکی از بهترین اجرا کنندگان آواز در موسیقی کلاسیک است.

او یک سوپرانوی دراماتیک واقعی با حضوری با عظمت بر روی صحنه است، به همین علت نقش های “Aïda”،”Cassandre” ،”Alceste” و “Leonora” در “Fidelio” منحصر شده است به نقش آفرینی او!

نورمن به دلیل صدای پرقدرتش لقب «با عظمت ترین» را به خود اختصاص داده است.

نورمن در آگوستای جورجیا (Augusta, Georgia) در خانواده ای که بطور آماتور موزیسن بودند متولد شد، مادرش پیانیست و پدرش یک خواننده دریک گروه کر محلی بود. او در مدرسه های “Charles T. Walker Elementary”، دبیرستان “A.R. Johnson Junior” و دبیرستان “Lucy C. Laney Senior” (همه در جنوب شهر آگوستا) حضور یافت.

او یک کمک هزینه دانشجویی برای دانشگاه “Howard” دریافت کرد و در سال ۱۹۶۷ با مدرک موسیقی فارغ التحصیل شد و از دانشگاه میچیگان نیز مدرک فوق لیسانس خود را در سال ۱۹۶۸ اخذ کرد.

در همان سال او در مسابقه “ARD International Music” که در مونیخ برگذار شد برنده شد. او اولین کار اپرایی خود را در سال ۱۹۶۹ به عنوان الیزابت در “Tannhäuser” از ریچاررد واگنر در اپرای برلین (Berlin State Opera) اجرا کرد و در سال‌های بعدی با اپراهای مختلف آلمان و ایتالیا اجرا کرد. او به آمریکا بازگشت که اولین کنسرت حرفه ای خود را در مرکز Lincoln در سال ۱۹۷۳ به اجرا بگذارد.

نورمن در سال ۱۹۸۳ برنامه هایش را با اجرای “Les Troyens” از برلیوز در اپرای متروپولیتن اولین همکاریش را با این سازمان آغاز کرد که هدف از اجرای این برنامه بزرگداشت صدمین فصل اپرای متروپلیتن بود.

از نورمن مرتباُ برای اجرا در جشنها و رویدادهای ملی درخواست می شد، که از جمله این برنامه ها، افتتاحیه در ریاست جمهوری آمریکا، جشن شصتمین سال تولد ملکه الیزابت دوم و شاید خاطره انگیزترین آنها جشن دویست سالگی انقلاب فرانسه در “Place de la Concorde” پاریس، جائیکه او “La Marseillaise” را خواند.

نورمن علاوه بر اجراهای اپرایی، برنامه های دیگری نیز داشته از جمله رسیتالها، آریا، لیدها و قطعات مذهبی و نیز همکاری با هنرمندان مطرح جهان همچون فون کارایان.

Audio Fileبه اجرایی از جسی نورمن به رهبری فون کارایان توجه کنید

نورمن به عنوان هنرپیشه اصلی نمایشنامه زن، زندگی، آواز ساخته “Judith Weir” و نوشته شده توسط “Toni Morrison”, “Maya Angelou” و “Clarissa Pinkola Estés” که در تالار کارنگی (Carnegie Hall) اجرا شد آواز خوانده است.

او چند قطعه روحانی منتخب از دوک الینگتون (Duke Ellington) را اجرا کرده و نیز آلبوم موسیقی جز (jazz) هم ضبط کرده است! او همچنین در پروژه “Mythodea” از ونجلیز هدایت کننده سوپرانو بود.

در شهری که او در آن سکونت داشت، “Augusta”, “Georgia”، آمفی تئاتری دارد که با امتیاز ویژه نورمن در اوایل دهه ۹۰ نامگذاری شده است. از اوایل دهه ۹۰ نورمن در “Croton” (در Hudson, NY) در یک ملک بسیار دنج به نام The White Gates که او از یک شخصیت تلویزیونی “Allen Funt” خریده بود زندگی می کند.

در ۲۲ سپتامبر، در پاسادنا، کالیفرنیا، بعد از اجرای او در دبیرستان “Blair IB Magnet”، شهردار پاسادنا روزی را به نام «روز جسی نورمن» در پاسادنا اعلان کرد.

یکی از مهمترین حضورهای نورمن، در طول برگذاری مراسم بازیهای المپیک در آتلانتا، جورجیا در تابستان ۱۹۹۶، بود که وی یک اجرا کننده شاخص و برجسته بود.

لازم به ذکر است، جسی نورمن جایزه گرمی (Grammy Lifetime Achievement Award) را در سال ۲۰۰۶ دریافت کرد.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

دیدگاه ها ۵

  • allie shahkare kasimitoone bebine va maghzesh sooooooooooooooooooot nakeshe az inke kasi mitooooooooooooooooooone be in khobi bekhooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooone

  • سلام مرسی به خاطر مطالب عالی، من ساکن شیراز هستم و خیلی علاقه مندم که اوپرا کار کنم یا در یک گروه کر فعالیت بکنم، دوره ی سولفژ رو گذروندم و بهم گفته شده که استعداد آواز رو دارم اما کسی رو اینجا نمی شناسم که بدونم کارش خوبه و بتونم پیشش کلاسی برم ممنون میشم اگه کسی رو بهم معرفی بکنید

بیشتر بحث شده است