گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

ارکستر سمفونیک شیکاگو (CSO)

در ۱۹۸۱ Charles Norman Fay، یک بازرگان اهل شیکاگو، تئودور توماس (Theodore Thomas) را دعوت کرد تا در شیکاگو یک ارکستر تاسیس کند. ارکستر به رهبری تئودور توماس تحت عنوان «ارکستر شیکاگو» اولین کنسرت خود را در ۱۶ اکتبر ۱۸۹۱ اجرا کرد. این ارکستر، همراه با فیلارمونیک نیویورک، ارکستر سمفونیک بوستون و ارکستر سمفونیک لوییس مقدس یکی از قدیمی ترین ارکسترهای آمریکاست.

سالن ارکستر که الان یک جزء از مجتمع مرکز سمفونی است، توسط Daniel H. Burnham معمار معروف شیکاگو طراحی و در سال ۱۹۰۴ کامل شد.

رهبر ارکستر تئودور توماس، تا روز درگذشتش ۱۳ سال به عنوان رهبر به ارکستر خدمت کرد. مرگ او کمی پس از تاسیس ساختمان جدید ارکستر که در روز ۱۴ سپتامبر ۱۹۰۴افتتاح شد بود.

در سال ۱۹۰۵ نام ارکستر به ارکستر تئودر توماس تغییر نام یافت، که امروز هم نام «سالن ارکستر تئودر توماس» بر سر در آن حکاکی شده و دیده می شود. در همین سال، فردریک استوک (Frederick Stock) به سمت رهبر ارکستر و مدیر هنری، نائل آمد و تا پایان عمرش یعنی سال ۱۹۴۲ نیز در این سمت باقی ماند. در سال ۱۹۱۳ ارکستر به « ارکستر سمفونیک شیکاگو» (CSO) تغییر نام داد.

دیگر رهبران ارکستر شامل
Désiré Defauw، Artur Rodziński، Rafael Kubelík، Fritz Reiner، Jean Martinon، Georg Solti و Daniel Barenboim بودند (که رینر، سولتی و بارنبویم در این میان باعث شهرت زیادی برای ارکستر CSO شدند)

بارنبویم (رهبر و پیانیست)، زمانی که کار رهبری ارکستر شیکاگو را قبول کرد، در ارکسترهای دیگری هم فعالیت داشت که به منظور تمرکز بیشتر بر روی فعالیتهایش در این ارکستر (شیکاگو) از کار با ارکسترهای دیگر کناره گیری کرد. آخرین باری که دانیل بارنبویم به عنوان رهبر برای ارکستر شیکاگو بر روی صحنه رفت ۱۵-۱۷ جون ۲۰۰۶ بود.

در ۲۷ آپریل ۲۰۰۶Bernard Haitink، به عنوان رهبر اصلی ارکستر و پیر بولز (Pierre Boulez) به عنوان رهبر افتخاری (تا انتخاب مدیر هنری جدید) مسئولیت را به عهده گرفت. برنامه های فصل طوری تنظیم شده بودند که حضور تمام رهبران میهمان به صورت یک برنامه واحد انجام شود(که از دهه ۵۰ چنین اتفاقی رخ نداده بود). Haitink رهبری ارکستر را در سال ۲۰۰۶ به عهده داشت و همچنین برای اجراهای آتی ارکستر در فصل ۲۰۰۷ – ۲۰۰۸ نیز برنامه ریزی کرده است.

همچنین برنامه هایی در سالن کارنگی هال نیویورک، در فستیوال “Luzern”، سوئیس و در میهمانی شبکه بی بی سی لندن اجرا میشود. بولز۳-۴ هفته از اجراهای ارکستر شیکاگو را در هر فصل رهبری خواهد کرد از جمله برنامه هایی در تورهای مختلف.

ارکستر سمفونیک شیکاگو، مدت زیادی با جشنواره Ravinia در پارک Highland Park، Illinois مشارکت داشت و اولین اجرای آنها را در سال ۱۹۰۵ انجام داد و این همکاری به صورت نامنظم تا اگوست ۱۹۳۱ نیز ادامه داشت.

ارکستر در برپایی اولین فصل فستیوال Ravinia Festival در آگوست ۱۹۳۶کمک کرده و از آن زمان هر تابستان در این فستیوال برنامه اجرا می کند.

برخی از رهبران اولین برنامه ی خود را با ارکسترسمفونیک شیکاگو درRavinia اجرا کردند از جمله:
Seiji Ozawa 1964-1968 James Levine 1973-1993 و Christoph Eschenbach 1995-2003 و در سال ۲۰۰۵ نیز James Conlon عنوان Ravinia music director را داشته است.

تئودور توماس اولین رهبر ارکستر شیکاگو

موسیقیدانان زیادی با ارکستر شیکاگو به عنوان رهبر میهمان ضبط های و کنسرتهای بزرگی داشته اند که از جمله آنها: Richard Strauss, Arnold Schoenberg, Sergei Prokofiev, Sergei Rachmaninov, Maurice Ravel, Edward Elgar, Aaron Copland, Leonard Slatkin, André Previn, Michael Tilson Thomas, Leonard Bernstein, Leopold Stokowski, Morton Gould, Erich Leinsdorf, Walter Hendl, Eugene Ormandy, George Szell و Charles Munch
هستند.

رهبرانی که با عنوان رهبر دائم و مدیر هنری با این ارکستر همکاری داشته اند به ترتیب تاریخ به این ترتیب هستند:

۱۸۹۱-۱۹۰۵ Theodore Thomas
۱۹۰۵-۱۹۴۲ Frederick Stock
۱۹۴۳-۱۹۴۷ Désiré Defauw
۱۹۴۷-۱۹۴۸ Artur Rodziński
۱۹۵۰-۱۹۵۳ Rafael Kubelík
۱۹۵۳-۱۹۶۲ Fritz Reiner
۱۹۶۲-۱۹۶۳ Fritz Reiner (musical advisor)
۱۹۶۳-۱۹۶۸ Jean Martinon
۱۹۶۸-۱۹۶۹ Irwin Hoffman (acting)
۱۹۶۹-۱۹۹۱ Sir Georg Solti
۱۹۹۱-۲۰۰۶ Daniel Barenboim
۲۰۰۶ Bernard Haitink

مردم سراسر جهان برنامه هایی از ارکستر سمفونیک شیکاگو را که در برخی از فیلمها از جمله کازینو به رهبری سرجرج سولتی و فانتاسیا ۲۰۰۰ به رهبری جیمز لوین استفاده شده است، شنیده اند.

en.wikipedia.org

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است