گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

اصول نوازندگی ویولن (۵)

۳/۱/۲/۵: در حالت قرارگیری انگشت اول در کنار شیطانک نبایستی امتداد بند اول این انگشت در پشت دست، از امتداد پشت ساعد و دست چپ خارج گشته و از امتداد آنها عقب تر رود و این انگشت به شکل شکسته در ناکل در آید. در غیر اینصورت کششی نامتعارف در ناحیه ناکل انگشت اول بوجود آمده و همچنین از آزادی عمل سایر انگشتان (به خصوص انگشت چهارم) در انگشت گذاری کاسته می گردد.

در حالتی که لازم است تا تنها انگشت اول به سمت عقب حرکت نموده و در کنار شیطانک قرار گیرد، باید از انتقال کل مجموعه دست چپ به سمت عقب خودداری نمود و باید تنها این انگشت را، به سمت عقب حرکت داد.

البته این مورد را نباید با حالتی که مجموعه دست چپ به سمت عقب حرکت می کند و در پوزیسیون نیم-قبل از پوزیسیون اول- قرار می گیرد، اشتباه گرفت (نظیر اجرای گام سل بمل ماژور در پوزیسیون اول عقب کشیده یا همان پوزیسیون نیم).

تذکر-۱۵:
همواره برای انتقال یک انگشت میان دو پرده مجاور، زمان منظور گشته در این جابجایی از ضرب آهنگ نتی صرف می گردد، که تغییر می یابد. برای مثال در نواختن سل دیز بلافاصله پس از سل بکار با انگشت دوم در پوزیسیون اول سیم “می”، زمان صرف شده برای جابجایی، از ضرب آهنگ نت سل دیز صرف می گردد.

۳/۱/۲/۶: از آنجا که در انگشت گذاری بر گریف مجبور به اعمال نیرو هستیم و این امر بطور دائمی در هنگام نواختن صورت می پذیرد، از این رو توجه به دو مورد میزان فشار انگشت و چگونگی وارد ساختن آن در زمان انگشت گذاری بر گریف لازم است.

الف-میزان فشار انگشت: صرف بیهوده نیرو و وارد ساختن فشار بیش از اندازه بر گریف، باعث وجود آمدن دردناکی در دست و خستگی زود هنگام نوازنده در زمان تمرین می گردد، از دیگر سو میزان این فشار با توجه به شکل طبیعی انگشتان و مشخصات فیزیکی شکل ویولون، در تمامی نقاط گریف یکسان نیست.


شکل غلط قرار گیری انگشت اول

(به فاصله نیم پرده از شیطانک)

بنابراین بهتر است تا انگشت گذاری با دقت به نکات زیر انجام گردد:

۱-در حالت “معمول” نواختن بر روی یک سیم و به خصوص در “پوزیسیون های پایینتر”، بطورکلی نیازی نیست تا بی مورد فشار اضافه و بیش از اندازه بر انگشت وارد سازیم.

باید دقت داشت که گاه به اشتباه، هنرجو برای حصول صداگیری قوی تر از ویولون به جای وارد آوردن فشار قائم به آرشه انگشتان دست چپ خود را محکم تر بر روی گریف فشار می دهد و باعث صرف نیروی بیهوده در دست چپ می گردد.


شیوه صحیح قرار گیری انگشت اول

(به فاصله یک پرده از شیطانک)

۲- طبیعی است این میزان فشار در انگشتان مختلف متفاوت بوده و با توجه به طول و ابعاد فیزیکی در انگشتان مختلف متفاوت می باشد.( برای مثال انگشت چهارم بطور طبیعی دارای طولی کوتاهتر و ابعاد فیزیکی کوچکتر نسبت به سایر انگشتان بوده و طبیعی است که بازوی کوچکتری برای انتقال نیرو محسوب می گردد ).

۳-به طور طبیعی هرچه در “پوزیسیون های بالاتر” انگشت گذاری انجام می گردد، وضعیت انگشت گذاری بحرانی تر می گردد( به علت دخالت و وارد گشتن پارامتر شکل طبیعی ساز، در ارتباط دو سویه میان دست و گریف )، همچنین فاصله ارتفاعی سیم از گریف افزایش می یابد (و این فاصله در پوزیسیون های انتهایی ویلن به بیشترین میزان خود می رسد).

بنابراین فشار لازمه برای انگشت گذاری در پوزیسیون های بالاتر نسبت به پوزیسیون های پایین تر دچار تغییر می گردد.

علی نوربخش

علی نوربخش

متولد ۱۳۵۵ تهران
نوازنده و کارشناس آموزش ویولون
لیسانس مهندسی عمران

Date and place of birth 1977 Tehran
Violinist and Violin Instructor
B.Sc. Civil Engineering

دیدگاه ها ۱۲

  • سلام،
    مقاله خیلی خوب و مفیدی بود. ضمن تشکر از نویسنده ارجمند، امیدوارم ادامه این مقالات هم در سایت آورده شود.

  • من عاشق ویولون هستم ولی نمیدانم چرا ئر ایران امکانات وجود ندارد مثلاً یک سیدی آموزشی برای ویویلون موجود نیست .از شما متشکرم که مقالات خوبی ارائه می دهید .
    mr30

  • از مقاله بسیار مفید شماسپاسگذارم که موجب شدکه متوجه بسیاری از حالتهای ناصحیحی که در گرفتن ساز داشتم بشوم.متاسفانه استاد من این اشکالات را به من گوشزد نمیکرد.

  • بچه ها اگه میبینید که نمیتونستین ساز رو درست دست بگیرین و استادتون هم کمکتون نمیکرده به این مقاله اکتفا نکنین، حتما حالا که متوجه اشتباهتون شدین برین پیش یه استاد دیگه تا اطمینان حاصل کنین که حالا ساز رو درست میگیرین. بدون تایید یه استاد راستکی کاری رو پیش نبرین. البته ما اوچیک همتون هم هستیم.

  • سلام
    من نوازنده گیتار کلاسیک هستم.دوست دارم ویولن هم یاد بگیرم واز وب سایت شمابرای یاد گیری ویولن استفاده میکنم واز شما بابت این مقالات متشکرم.

  • استاد هنگام انگشت گذاری باید سیم رو به گریف چسبوند؟ من در نوشته هاتون این مورد رو متوجه نشدم.
    ممنون میشم اگه جواب سوالمو بدین.

  • سلام، من نی میزنم، تمام سازها را مطالعه می‌کنم اطلاعات خوبی میذارین، ولی وقتی درباره‌ی نی را مطالعه کردم دیدم تنها عیبهای این ساز را گفتید و چنان این ساز اصیل را تخریب کرده بودید که هر کس می‌خواند فکر می‌کرد که با این ساز هیچ کاری نمی‌توان کرد!!
    کمی منصفانه تر بنویسید و تعصبی با ساز برخورد نکنید

  • دوست گرامی مطلبی که میفرمایید در مورد محدودیت های تکنیکی ساز نوشته شده بود و طبیعتا به محدودیتهایی که آهنگسازان باید به آن توجه کنند پرداخته، ضمنا فراموش نکنید که این مقاله توسط یک نوازنده نی نوشته شده است و طبیعتا تخریبی در کار نیست.

بیشتر بحث شده است