گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

عارف ساق خنیاگری از شرق ترکیه (۲)

در سال ۱۹۷۵ هیئت مدیره کنسرواتوار دولتی موسیقی ترکی در استانبول (İstanbul Devlet Türk Müziği Konservatuarı) عارف ساق را به عنوان استاد مدرس و عضو هیئت علمی خود برگزید. تدریس موسیقی مردمی و نوازندگی باغلاما در این آکادمی بر عهده او بود. در سال ۲۸۹۱ از کنسرواتوار بیرون آمد و تدریس را در خانهی موسیق عارف ساق ادامه داد. خانهی موسیقی عارف ساق در سال ۱۹۸۰ با همکاری یوسف تورامان (Yusuf Toraman) نوازنده و سازندهی باغلاما پایه گذاری شد. در یک دوره از سال ۴۸۹۱ تا ۷۸۹۱ با دیگر استادان باغلاما از جمله موسی اَراُغلو (Musa Eroğlu)، مُخلص آکارسو (Muhlis Akarsu) و یاووز تُپ (Yavuz Top) سری آلبومهای “محبت ۵-۱” را منتشر کرد( معروف به گروه چهار نفرهی باغلاما).

در سال ۱۹۸۲ در سالن آوازِ استانبول (İstanbul Şan Tiyatrosu) اولین رسیتال باغلامای خود را اجرا کرد. در سالهای دهه ۸۰ میلادی با سفر به اروپا و ژاپن و اجرای کنسرتهای متعدد موسیقی مردمی و ساز ملی ترکیه یعنی باغلاما را به مردم این کشورها شناساند. در سایه ی این تلاشها، موسیقی مردمی ترکیه هم اکنون از شخصیت مستقل و متمایز برخوردار بوده و عارف ساق به شهرت جهانی دست یافته است.

در اجراهای عارف ساق تکنیک پیشرفته نوازندگی باغلاما، اجرا بر اساس رپرتوار موسیقی شرق ترکیه و مضرابها و ریتمهای پیچیده مشهود است. تداوم موسیقی مردمی و نوازندگی باغلاما به حضور و فعالیت عارف ساق وابسته بوده است. در یک دوره از سال ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۱ عارف ساق نمایدنده ی مجلس ملی ترکیه شد و به این ترتیب اولین هنرمندی است که نمایده ی مردم در مجلس شد.

در سال ۱۹۹۶ در سالن فیلارمونیک کُلن همراه با ارکستر فیلارمونیک کُلن در حضور رئیس جمهور آلمان، پروفسور رُمَن هرزوگ (Prof. Roman Herzog) به اجرای برنامه، بر اساس موسیقی آناتولی به صورت موسیقی تلفیقی، پرداخت.

همکاران او در اجرای این برنامه، اردال ارزنجان (Erdal Erzincan) و اِرُل پارلاک (Erol Parlak) بودند.

سرانجام در سال ۲۰۰۰ تور کنسرت موسیقی تلفیقی همراه با توماتیتو (Tomatito) گیتاریست بزرگ فلامینکو از اسپانیا در ۱۲ شهر مختلف اروپا را برگزار کرد. برای عارف ساق، سازش همانند نان و آب می ماند و خویشتن را پاره ای از عاشیق اوزان های آناتولی می شناسد.

Albümleri
Gurbeti Ben mi Yarattım -1981/ Direniş- ۱۹۸۳/ İnsan Olmaya Geldim -1983/ Muhabbet 1- 1984/ Muhabbet 2- 1984/ Muhabbet 3 -1985/ Muhabbet 4 -1987/ Muhabbet 5 -1987/ Duygular Dönüştü Söze -1989/ Türküler Yalan Söylemez- 1990/ Biz İnsanlar- Kerbela -1990/ Resital-1990/ Ben Çaldım Siz Söyleyin- 1991/ Halaylar ve Oyun Havası -۱۹۹۲/ Umut- 1995/ Seher Yıldızı-۱۹۹۶/ Concerto For Bağlama -1998/ Golden Bağlama- 1999/ Halay-2000/ Dost Yarası -۲۰۰۲/ Ezo gelin 200

برگرفته از

www.arifsag.com

فصلنامه موسیقی ماهور

هادی سپهری

هادی سپهری

متولد ۱۳۵۶ تهران
فوق لیسانس اتنوموزیکولوژی از دانشگاه هنرهای زیبا اتنوموزیکولوگ و نوازنده تار، سه تار، دیوان، دف و تنبک

۱ نظر

بیشتر بحث شده است