گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

طالب خان شهیدی، فراسوی تمامی مرزها

طالب خان شهیدی آهنگساز شهیر تاجیک در ۱۳ مارس ۱۹۴۶ در شهر دوشنبه متولد شد. وی فرزند زیادالله شهیدی (Ziyodullo Shahidi) بنیانگذار آکادمی موسیقی حرفه ای تاجیکستان می باشد. طالب خان از سن ۱۴ سالگی شروع به یادگیری موسیقی پرداخت. وی در سال ۱۸۶۵ از مدرسه موسیقی شهر دوشنبه و در زمینه آهنگسازی که زیر نظر Uri Ter-Osipov اداره میشد فارغ التحصیل شد.

در همان سال توانست وارد کنسرواتوار موسیقی چایکوفسکی روسیه شود. در حین سالهای تحصیل در کنسرواتوار یکی از هسته های مرکزی فعالیتهای موسیقی بود. رهبران بزرگی همچون Mikhail Terion و Maxim Shostakovich آثار ارکسترال و قطعات ساخته وی را اجرا می نمودند.

وی زیر نظر آرام خاچاتوریان در سال ۱۹۷۲ از کنسرواتوار چایکوفسکی فارغ التحصیل شد و این جمله آرام خاچاتوریان بر زیر برگه فارغ التحصیلی او بود: “طالب وقت تو بسیار گرانبها میباشد.”

این جمله در سرتاسر زندگی طالب خان به حقیقت پیوست و وی در عمر گرانبهایی که داشت آثار با ارزشی را در زمینه موسیقی پدید آورد.

از سال ۱۹۷۲ تاکنون آثار وی همواره بخشی از آثار اجرایی فستیوالهای مختلف را از آن خود کرده است و خود وی نیز همیشه تلاش نموده است تا آثاری بدیع و قوی را خلق کند. آثار وی را باید پلی ما بین موسیقی شرق و غرب دانست. دانش بالای وی در زمینه ارکستراسیون و آشنایی با سبکهای مختلف موسیقی از او آهنگسازی برجسته در زمینه موسیقی معاصر ساخته است.

فعالیت موسیقیایی وی در زمینه های مختلف هنری مانند تئاتر و سینما گاهی موجب این میشود که موسیقی وی خود نقش محوری را در این زمینه ها بازی نماید. تصور و احساس وی از نمایشنامه هایی مختلفی مانند آثار شکسپیر موجب می شد که بیشتر از آنکه بیننده تحت تاثیر دیدگان خود از نمایش باشد بیشتر غرق در موسیقی و تصوری که از موسیقی آن برداشت میکرد باشد!

طالب خان شهیدی استادی تمام عیار در تمامی زمینه های موسیقی مانند اپرا – باله – سمفونی و قطعات برای سازهای مختلف – که به زیبایی هر چه تمام تلفیقی شده- است، که این موسیقی ریشه در سنتهای آسیا و اروپا دارد.

audio file
بشنوید قسمتی از کنسرتو پیانوی شماره ۳ طالب خان شهیدی را

سبک آهنگسازی طالب خان اینگونه است که وی را هیچگاه در مرزها و یا کشوری خاص محدود نمی کند. طالب خان شهیدی را باید فراسوی تمامی این مرزها دانست. با این اوصاف و خصوصیات نباید تعجب کرد که موسیقی وی از استقبال بسیار خوبی در سراسر دنیا برخوردار باشد، از اروپا و آمریکا تا کشورهای اروپایی و آسیایی و حتی ایران.

آثار وی توسط ارکسترهای معروف دنیا بارها بر روی دنیا رفته است و نوازندگان برجسته ای چون یویوماYo) Yo Ma) ویولنسل, سرگئی کراوچنکو (Sergey Kravtchenko) ویلون, پیر ستفانه (Pierre Stephane) ساکسیفون قطعات این استاد بزرگ را نواخته اند.

audio file
بشنوید FIRDAUSIAD را از طالیب خان شهیدی

وی همچنین با بسیاری از رهبران ارکستر بنام دنیای موسیقی چون:Maxim Shostakovich, Dmitry Kitaenko, Charles Ansbacher, Mark Ermler, Sergey Skripka, Michael Terian, Dzhansug Kakhidze, Vladimir Kozhukhar, Valery Gergiev, Zakhid Khaknazarov, Eldar Azimov و Bijan Khadem-Missagh فعالیت و همکاری نموده است.

خلاقیت و سلیقه، هوش و ذکاوت و حرفه ای بودن وی در امر موسیقی جمله ای است موجز و مختصر در مورد این آهنگساز و آثارش . طالب خان از معدود آهنگسازانی است که تمامی خصوصیات یک آهنگساز را آنهم با تمامی زبان ها و سبکهای موسیقی را دارد که باید اذعان داشت که درک عمیق وی از موسیقی زادگاهش و مشرق زمین نیز سهم بسزایی در ارائه آثار بدیعش داشته است.


en.wikipedia.org

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است