گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

بالشتک نوین (۳)

در ابتدا ممکن است که نوازنده با این موقعیت کنار آمده و با کمی فشار بر بدن خود این مشکلات را در روند تکرار و عادی سازی بر طرف شده تلقی نماید اما به مرور زمان بر اثر عدم انطباق لازم بالشتک (shoulder rest) را با بدن، آسیب های جسمی بروز نموده و در نتیجه با توجه به آسیب های احتمالی بر اندام و تحمل آن شاید به کیفیت دلخواه در نوازندگی دست نیافته و آنگونه برداشت شود که اشکالات نوازندگی او به دلایل دیگری همچون ناتوانی هوشی و یا استعداد او باشد که در نهایت می تواند باعث ترک دنیای نوازندگی شود.

در انواع متحرک و غیر ثابت موارد متنوعی وجود دارد. از آنجا که این نمونه های موجود مورد استفاده افراد مختلفی قرار گرفته است، در مقایسه با نمونه های ثابت توجه بیشتری را به خود جلب نموده و تمایل بیشتری برای کاربرد آن مشاهده می شود.

اما آنها نیز محدودیت هایی دارند که می توان این محدودیت ها را مجددا در تنوع حالت های نوازندگی و تفاوت شرایط آناتومیک نوازندگان جستجو نمود. انواع متحرک و غیر ثابت نیز نمی توانند بصورت خاص و ویژه نسبت به اندام شخصی معیین تنظیم شوند بلکه در بازه نسبی محدودی از طیف گسترده تفاوت های فیزیکی نوازندگان پیش بینی شده است و از جهتی دیگر قابلیت القایی آنها در برقراری وضعیت خاص و گریز ناپذیر به جهت آموزش هنر آموزان پایین می باشد.

یکی از انواع مورد توجه که شاید به عنوان بالشتک را غیر ثابت نام برده می شود “bonmusica” است، این نمونه نیز با تنظیم و تحرک بهتری تا کنون توانسته است با شرایط فیزیکی نوازندگان تطبیق پیدا کند اما به نظر می رسد که این نمونه نیز ارتفاع خالی بالای قفسه سینه را نمی تواند به خوبی تامین نماید.

بن موزیکا

در این میان باید به این نکته اشاره نمود که بعضی از نوازندگان این نمونه را به اندازه کافی در استقرار ویولون موثر و کافی می دانند و معتقدند باید باقی موارد دیگر را نوازنده با کنترل نیروها برعهده گیرد و در مقابل نوازندگان دیگری هستند که معتقدند این نمونه انعطاف پذیری بدن نوازنده را بسیار محدود می نماید و آنچه را که از بالشتک (shoulder rest) توقع می رود، خود نیز دلیلی برای محدودیت ها در نوازندگی خواهد شد.

اما آنچه را که باید توجهی ویژه بدان داشت این است که استفاده از ابزارهای متنوع با توجه به شناخت شرایط فیزیکی افراد مختلف و همچنین آگاهی به تکنیک های علم نوازندگی با مدیریت خردمندانه شخصی محقق و با تجربه، امکان پذیر و قابل توجیه است در این باره هنر آموزان نیز باید دقت لازم را داشته باشند.

حال با توجه به همه این موارد و توضیحات یاد شده ما بالشتک دیگری را ابداع نمودیم که قابلیت های آن بیانگر این موضوع است که همه افراد با هرگونه شرایط فیزیکی خاص این امکان را دارند که به آسانی ساز را در کنترل داشته و از نواختن آن لذت ببرند.

موضوع استفاده تخصصی و بهینه تر نوازنده، عاملی بسیار مهم است که موجب در نظر گرفتن اغلب پیش بینی های لازم در عرصه ساخت بالشتک ها شده و نهایتا منجر به ساخت نمونه جدیدی از این نوع گردیده است.

رضا ضیائی

رضا ضیائی

متولد ۱۳۵۴
سازنده خانواده ویولن

Maestro liutaio (master violinmaker) Approved by professional master violinmaker in Italy-Cremona Making: violin, viola, cello & bass

دیدگاه ها ۲

  • درود بر همه هنرمندان و دوستاران موسیقی
    بالشتک ویلن برای هر نوازنده ای باید متناسب با فیزیک بدنی او ساخته شود بالشتک نا مناسب گاهی آسیب های شدیدی هم به سلامتی نوازنده میزند و هم به روند یادگیری

  • سلام استاد
    من از این بالشتک استفاده می کنم و دقیقا طبق فرمایش شما قابلیت تنظیم فوق العاده ای داره و البته نقاط ضعفی هم داره و کاملا ایده آل نیست

بیشتر بحث شده است