گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

بالشتک نوین (۴)

مواد و متد (Materials & methods)

برای ساخت این محصول جنبه های مختلفی در نظر گرفته شده است که مهمترین آن قابلیت انعطاف پذیری بالا (full flexible) می باشد و همچنین روشی را برای آن در نظر گرفته ایم که می تواند توام با زیر چانه ایی (chinrest) بوده و یا کاملا مستقل از آن عمل نماید.

در شولدر مورد نظراین امکان وجود دارد که می تواند در موقعیتهای مختلفی در ناحیه انتهایی به بدنه ساز متصل گردد و پیش بینی شده است که از سطح اتصال بسیار کمتری نسبت به نمونه های دیگر بر خوردار باشد که نتیجه آن بهبود فرایند تداوم صدا در ویولون است. به لحاظ زیبایی شناسی نیز این طرح انتخاب گردیده است تا جدا از فراهم ساختن وضعیت بهتر نوازندگی، زیبایی و هماهنگی بیشتری را برای نوازنده و ساز به وجود آورد.

یکی از نکات مهم، پایه های استقرار این وسیله نسبت به سایر شولدر های دیگر می باشد به طوری که پایه های آن با وزنی سبک تر از گیره های فلزی و با نیرویی به مراتب تثبیت شده تر از نمونه های قبلی عمل می کنند، بخش زیر چانه ایی نیز در راستای همین گیره های استقرار متصل شده و می تواند در این تکیه گاه نیز متغیر باشد.

در زیر چانه ایی های دیگر سطح دربر گیرنده آنها با توجه به مجموع لبه زیرین و پایه های بالایی که در ناحیه زیرین زیرچانه ایی قرار گرفته است حدودا به ۴.۵ سانتی متر مربع می رسد.

در بخش شولدر ها بصورت نسبی سطح اتصال در حدود ۴ سانتی متر مربع است که در برخی دیگر این مقدار تا ۷ سانتی متر افزایش می یابد.

حال اگر حداقل ها را در نظر بگیریم، مجموع سطوح اتصال زیرچانه ایی و شولدر به ۸.۵ سانتی متر مربع می رسد که در نمونه مورد نظر ما، مجموع سطوح اتصال در حدود ۳ سانتی متر مربع می باشد. این اختلاف قابل توجه روش اجرایی ما در مسیر ساخت این محصول است. از جهتی دیگر بردار انتقال نیرو در محصول مورد نظر صرفا در راستای محور عمودی ساختار بدنه ویولون (در راستای عرضی دیواره ها) می باشد و آن بخش انقباض عرضی ناحیه پایین ویولون که در اغلب شولدر ها وجود دارد حذف گردیده است. در نتیجه همه این موارد لحاظ شده، منجر به آزادی عمل بیشتر در کیفیت ارتعاشی ساختار ویولون می گردد.

نتیجه (Result)


• از آنجا که وسیله طرح شده کاملا قابل تنظیم است، این امکان را دارد که بر روی گستره شانه نوازندگان مختلف ویولون با توجه به خصوصیات متنوع فیزیکی فرد تنظیم گردد.

• این وسیله بعد از تطبیق با گستره شانه نوازنده و سایر بخشهای درگیر، می تواند بصورت کاملا تثبیت شده باقی بماند و دیگر تغییری نداشته باشد.

• این وسیله بعد از تطبیق با گستره شانه نوازنده و سایر بخشهای درگیر، می تواند بصورت مفاصل متحرک و یا نیمه متحرک (ترکیبی) و هماهنگ با حرکات فیزیکی شخص مورد استفاده قرار گیرد.

• بالشتک (shoulder rest) مورد نظر این قابلیت را دارد که اگر شخصی در حین نوازندگی، ساز را به صورت صحیح کنترل نمی کند و یا روشی نادرست در ساختار اجرایی او حاکم است، بعد از تنظیم به جهت اجرای صحیح، شخص نوازنده را ملزم به تبعیت از روش صحیح می نماید.

• برقراری کیفیت لازم برای تحقق تدریس شیوه معلم به شاگرد در چگونگی نگهداشتن ویولون و بهبود انگشت گذاری

• قابلیت استفاده برای همه سایز های ویولون با ابعاد مختلف ( free size)

• قابلیت استفاده برای همه سایزهای ویولون آلتو با ابعاد مختلف ( free size)

• قابلیت کاربرد دوگانه زیرچانه ایی و شولدر با هم و بصورت مستقل

• قابلیت تغییر بخش زیر چانه ایی با توجه به فرم فک و ارتفاع گردن برای حالت های فیزیکی مختلف

• کمترین حد فشار ممکن به ساختار بدنه ویولون با توجه به جهت و نقاط پیوست محدود

• کمترین حد فشار ممکن به ساختار فیزیکی و روانی نوازنده با توجه به حالت استقرار

• در صورت لزوم امکان جداسازی قسمتهای مختلف با توجه به صلاح دید نوازنده

• امکان ترکیب با قطعات دیگر به جهت تنوع در زیبایی و کاربرد خاص

افق پیش رو (Future)

از آنجا که محصول عنوان شده در مراحل سنجش و کنترل قرار دارد، نکاتی را برای ارتقاء نهایی آن در نظر گرفته ایم که این تغییرات می تواند در بخش مواد مصرفی، کاهش هر چه بیشتر وزن، کاربری آسان تر و همچنین تولید مدل های متنوع دیگر با طرح های بسیار زیبا باشد که بصورت تخصصی تولید و در اختیار افراد قرار می گیرد.

بی شک مسیر دانش و خرد بی انتهاست باید آگاه باشیم که همیشه در راستای علم و هنر هستی شناسانه، زمان را ارج نهاده و لحظات آن را با خلق آثاری ارزشمند ترسیم نماییم.

رضا ضیائی

رضا ضیائی

متولد ۱۳۵۴
سازنده خانواده ویولن

Maestro liutaio (master violinmaker) Approved by professional master violinmaker in Italy-Cremona Making: violin, viola, cello & bass

دیدگاه ها ۲

  • من نه با این زیر چونه ای ویلن زدم نه می دونم چطور هست ولی در مورد یک چیزی اصلا شک ندارم
    اینکه این سازنده وقتی داره چیزی میسازه اول به چیزایی که قدیم ساخته توجه کرده اونارو نادیده نگرفته سعی کرده از اونها چیزی بهتر بسازه
    همین برای من کافیه
    یعنی کسی که به خودش به استادان قدیم و به من نوازنده احترام گذاشته
    نه مثل آقای ژاله که سوسک دیده رفته ساز از روش درست کرده نه به صداش کاری داره نه به قدیمی ها نه به جدیدی ها فقط به سوسک فکر کرده ساخته
    فاجعه هم اونجاس که هر وقت مصاحبه میکنه داستان سوسکو تعریف می کنه
    خجالت داره
    یکی اینجوری داره زحمت می کشه یکی هم اونجوری و جالبه که سوسک سازه معروف تر هم هست
    در کل دستمریزاد

  • درود بر هنرمندان و دوستداران موسیقی

    ساخته های دست بشر به یکباره کامل و بی نقص وبی ایراد طراحی و تولید نشده اند .. گذر زمان باعث شده که بهبود پیدا کرده و بهتر و بهینه شوند ..با لشتک ویلن هم از این قاعده مستثنی نیست … همانطور که در طول چند سده گذشته از قبل از آماتی تا استرادیواریوس ویلن ها بهتر و خوش صداتر و قدرتمندتر شدند متطقی است که این روند همچنان ادامه پیدا کند و با پیشرفت علم و دانش و رشد تکنولوژی ویلن هایی بهتر از استادان گذشته ساخته شود …………………

بیشتر بحث شده است