گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

کیم کاشکاشیان، ویولا نوازی از ارمنستان

کیم کاشکاشیان (Kim Kashkashian) بدون شک یکی از برترین های زمانه ما میباشد. منتقدان نوازندگی وی را همواره از جهت سونوریته بسیار زیبا و رنگ آمیزی های استادانه اش مورد تمجید قرار میدهند. کیم در ۳۱ آگوست سال ۱۹۵۲ در شهر دیترویت-ایالت میشگان آمریکا بدنیا آمد. او نوازنده ای آمریکایی میباشد اما با اصالت ارمنی.

وی در کنسرواتوار موسیقی Peabody و زیر نظرWalter Trampler و Karen Tuttle شروع به تحصیل موسیقی نمود و فارغ التحصیل شد.

موفقیت های و شهرت بین المللی وی از زمانی شروع شد که در سال ۱۹۸۰ توانست درمسابقات Lionel Tertis و ARD در مونیخ آلمان مقام دوم را از آن خود نماید. وی در بیش از ۳۰ آلبوم بعنوان نوازنده ویولا همکاری داشته و تنها این فعالیت در عرصه موسیقی کلاسیک نبوده بلکه فعالیتهای وی در زمینه موسیقی مدرن نیز چشمگیر بوده است. او همچنین در موسیقی فیلم Ulysses’ Gaze همراه Eleni Karaindrou نوازندگی نموده است.

در سالهای اخیر حضور او را میتوان در ارکسترهای معتبر همچون شهرهای New York، Berlin، London و Munich دید. همچنین اجرای های بسیار زیادی را در شهرهای Boston، Washington DC، Philadelphia، San Francisco ،Cleveland and Los Angeles داشته است.

یکی از جنبه های هنری وی همکاری با آهنگسازان معاصر و اجرای قطعاتی با فرم ها متفاوت میباشد. این خصوصیت و علاقمندی وی که نسبت به موسیقی دارد باعث شده است تا یکی از نوازندگان محبوب این قبیل آهنگسازان شود و آنها قطعات بسیاری را برای وی نوشته اند که میتوان به این آهنگسازان اشاره ای کرد:

Gubaidulina, Penderecki, Kancheli, Kurtág, Mansurian, Pärt and Eötvös, Eitan Steinberg, Betty Olivero, Ken Ueno و Thomas Larcher

این اتفاق منجر به این شده است که کیم، نوازنده ای با رپرتوار بسیار گسترده و فراوانی باشد که یکی از نقاط قوت وی در موسیقی میباشد.

audio file
قسمتی از اجرای کاشکاشیان را به همراه ساکسیفون گاربارک را بشنوید از ساخته های تیگران منصوریان

وی تا مدتها همراه با یک ارکستر مجلسی به عنوان عضو ثابت فعالیت مینمود که در آن در فستیوالهای مختلف موسیقی مانند Marlboro Music Festival و Salzburg و Lockenhaus شرکت میکرد.

فعالیتهای وی تنها در این گروه خلاصه نمیشد، همیشه بعنوان نوازنده مهمان در گروههای مختلف و تورها در سراسر دنیا شرکت میکرد و با برخی از برجسته ترین نوازندگان معاصر نیزهمکاری نموده مانند:

Gidon Kremer و Daniel Phillips و Yo-Yo Ma.

جدا از فعالیتهای وی در کنسرتها و فستیوالها در زمینه ضبط آثار از آهنگسازان مختلف نیز فعالیت چشمگیری را دارا میباشد.
آلبومهای وی در زمینه موسیقی مجلسی جوایزی را از آن خود کرده است مانند جایزه Edison در سال ۱۹۹۹ که شامل سوناتهایی از برامس می شد و جایزه Cannes Classical Award در سال ۲۰۰۱.

ضبط Viola Sonatas از Hindemith

the Shostakovich Sonata op. 147 بهمراه نوازنده پیانو Robert Levin و Bach Sonatas برای ویولا

انتشار آلبوم string of excellent recordings توسط کمپانی ECM

۲۰۰۲ انتشار Voci از توسط شرکت ECM

۲۰۰۳ Hayren and Monodia

و آثار بسیاری دیگر که انتشار این آثار را کمپانی ECM بر عهده گرفته است.

در عرصه آموزش موسیقی نیز باید از وی نام برد. او با عنوان پرفسوری در دانشگاه Indiana در Bloomington آمریکا، کنسرواتوار فرایبورگ و برلین آلمان مشغول به تدریس می باشد و در سپتامبر سال ۲۰۰۰ شروع به تدریس نوازندگی ویولا و موسیقی مجلسی در کنسرواتوارNew England در بوستون نموده است.

همچنان فعالیتهای این بانوی برجسته و خسته ناپذیر در عرصه موسیقی ادامه دارد که میتوان از فعالیتهای آینده به اجرای
Betty Olivero viola concerto, the Bartók concerto همراه با ارکسترهای:

Stockholm, Seoul, Tai Pei, Hamburg و Cleveland orchestras اشاره کرد.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

دیدگاه ها ۳

بیشتر بحث شده است