گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

میک پرتنی (Michael Stephen Portnoy) در ۲۰ آوریل سال ۱۹۶۷ در شهر Long Beach نیویورک آمریکا بدنیا آمد. پدرش بعنوان DJ در رادیو محلی مشغول به کار بود و همین زمینه ای شد برای علاقمندی وی به موسیقی. گروههایی مانند Queen Led Zeppelin, The Who, Yes و Beatles نیز تاثیرات بسزایی در گرایش وی به موسیقی داشتند. او بصورت خود آموز شروع به یادگیری درام نمود و دروس تئوری را در دوران دبیرستان فرا گرفت.

در همان زمان بود که در گروههای محلی چون Intruder، Rising Powerو Inner Sanctum شروع به نوازندگی نمود (که دو گروه آخری یک آلبوم نیز منتشر نمودند). وی بعد از گرفتن بورس تحصیلی گروه Inner Sanctum را ترک نمود و به دانشگاه موسیقی بوستون رفت.

در آنجا بود که با John Petrucci و John Myung Hakh آشنا شد و گروه Dream Theater را پایه گذاری نمود (گروهی که در اصل نامش Majestyمیباشد).

وی بخاطر همکاری با گروه Dream Theater که یکی از مشهورترین گروه های progressive metal میباشد شناخته شده است.

او یکی از ماهرترین نوازندگان درام در جهان است که در طی فعالیتهای خود در عرصه موسیقی توانسته است ۲۳ جایزه از مجله Modern Drummer دریافت نماید.۲۳ جایزه شامل :

“Best Up & Coming Talent” یکبار

“Best Clinician” دو بار

“Best Educational Video/DVD” دوبار

“Best recorded performance” شش مرتبه

“Best Progressive Rock Drummer” در دوازده سال اخیر

وی همچنین با John Petrucci(یکی از نوازندگان برجسته گیتار) تهیه کننده پنج آلبوم اخیر گروه بود. مایک در زمینه ساخت ترانه نیز فعالیتهای بسیاری دارد. وی بیشتر ترانه های گروه خود را نوشته است و بعد از آلبوم Awake بود که بنوعی جای خالی Kevin Moore را که از گروه جدا شده بود پر نمود.

audio file
قسمتی از اجرای میک پرتنی را بشنوید

در سن ۳۷ سالگی بعنوان جوانترین درامر بعد از Neil Peart، نامش در تالار مشاهیر Drummer’s Hall of Fame ثبت شد.

جدا از فعالیتهایش بعنوان نوازنده و یکی از اعضای اصلی گروه سعی نموده است تا با کشف استعداد های جوان گروههای موفقی را نیز بوجود آورد که سازمان دهنده و موسس گروههای راک بسیاری چون: Transatlantic, Liquid Tension Experiment, و O.S.I. (همراه با کیبوردیست گروهش Kevin Moore) بوده است.

وی همچنین ویدیوهای تصویری با عنوان Progressive Drum Concepts و Liquid Drum Theater وIn Constant Motion نیز منتشر کرده که جوایزی را نیز از آن خود نموده است و در این میان نیز کلیپ های تصویری زیادی توسط وی تهیه شده که شامل پشت صحنه هایی از ضبط آلبومهای گروه مانند: Six Degrees of Inner Turbulence, Train of Thought Octavarium و Transatlantic release Bridge Across Forever است که بصورت رایگان و غیر تجاری در سایت وی موجود میباشد.

سازهای مورد استفاده وی:

۱=THE ALBINO MONSTER-Tama/Sabian

۲=THE SIAMESE MONSTER-Tama/Sabian

۳=THE PURPLE MONSTER-Tama/Sabian

۴=THE TRANSATLANTIC KIT-Tama/Sabian

۵=THE AWAKE / A CHANGE OF SEASONS KIT-Tama/Sabian

آلبومهای منتشر شده ( همراه با گروه Dream Theater) :

* ۱۹۸۹ – When Dream and Day Unite

* ۱۹۹۲ – Images and Words

* ۱۹۹۳ – Live at the Marquee

* ۱۹۹۴ – Awake

* ۱۹۹۵ – A Change of Seasons

* ۱۹۹۷ – Falling Into Infinity

* ۱۹۹۸ – Once in a LIVEtime

* ۱۹۹۹ – Metropolis Pt. 2: Scenes from a Memory

* ۲۰۰۱ – Live Scenes From New York

* ۲۰۰۲ – Six Degrees of Inner Turbulence

* ۲۰۰۳ – Train of Thought

* ۲۰۰۴ – Live at Budokan

* ۲۰۰۵ – Octavarium

* ۲۰۰۶ – Score

* ۲۰۰۷ – Systematic Chaos

هستند. وی با گروههای متعددی نیز بعنوان نوازنده مهمان فعالیت نموده که میتوان به همکاری وی در سال ۲۰۰۴ نیز با گروه متال Overkill اشاره ای نمود.

en.wikipedia.org

mikeportnoy.com

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

دیدگاه ها ۵

  • This is guy is technical to lots of people, but to me…never!
    Technic is not what you see in his playing, go and give an ear to Jeff beck’s 1975 Album “Blow by blow” and see what I mean.
    Thanks

  • سلام مرسی از نوشته تون.پرتنی خیلی خوبه اما بیوگرافی که براش نوشتید وجه تحلیلی نداره اگز کمی بیشتر با نگاه سبک شناسانه می نوشتید من هم بیشتر از این نوع موسیقی می فهمیدم.ممنون.

  • man yeki az tarafdar haye mike va dream theater hastam shayad drummer haye ziadi bashand ke az lahaze tecknik az mike behtar bashand ama vajhe tamayoze mike khosh salighegi dar navazandegist az doostan mikham hatman krhash ro goosh konan bye

  • سلام به نظر من این شخصیت یکی از نابقه های دنیای موسیقیه و در سبک پراگرسیو متال تکرار نشدنیه. وقتی به نت های نوشته شده ی مایک نگاه میکنیم بار موسیقیایی و تکنیک و احساس بالایی رو شاهدیم که این از روی تجربه و علم و آگاهی تمام از موسیقه.مایک برای من یک اسطوره در موسیقیه.
    باتشکر از این وب سایت…

بیشتر بحث شده است