گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

آندراس لیگتی، رهبر ارکستر بوداپست

آندراس لیگتی (András Ligeti)در سال ۱۹۵۳ در شهر Pecs کشور مجارستان بدنیا آمد و تحصیلات خود را در زمینه نوازندگی ویولن و رهبری در آکادمی Liszt در شهر بوداپست گذراند. وی جایزه نفر اول مسابقات ویولون Leo Weiner را در سال ۱۹۸۰ که در Bloomington برگزار میشد بدست آورد. آندراس در سال ۱۹۷۹ و در رشته رهبری ارکستر فارغ التحصیل شد و بدلیل کسب نمرات بالا و ممتاز توانست بورس تحصیلی بدست آورد و زیر نظر Osterreichern در وین اتریش مشغول به تکمیل آموخته های خود نماید که بعدا این آموزشها را زیر نظر Igor Markevich ادامه داد.

در سال ۱۹۸۵ بعنوان دستیار رهبر، در ارکستر سمفونیک شهر بوداپست مشغول به کار شد و در ۱۹۸۹ توانست به عنوان رهبر دائم این ارکستر فعالیت نماید. در طی سالهایی که بعنوان رهبر مشغول به کار با ارکستر بود، در تورهای متعددی را در نقاط مختلف جهان شرکت نمود و قطعاتی از آهنگسازان برجسته جهان را در کشورهایی چون انگلستان، کره، ژاپن و آسترالیا به اجرا درآورد. در سال ۱۹۹۷ بعنوان Music Director ارکستر سمفونی مجارستان انتخاب شد.

در طی سالهای فعالیت خود بعنوان رهبر ارکستر در بسیاری از معتبر ترین ارکسترهای جهان به رهبری پرداخته که میتوان به :
Dresden Philharmonic, Berlin Radio Symphony, BBC Symphony, Oslo Philharmonic, BBC Philharmonic , Israel Philharmonic, Bergen Symphony, BBC Scottish Symphony, Seoul Philharmonic, Sapporo & Nagoya Philharmonics, Nouvelle Orchestre de Paris, Academia Santa Cecilia و Orchestre de la Suisse Romande
اشاره نمود؛ نیز همراه با BBC Philharmonic در توری در کشور فرانسه نیز به اجرا پرداخته است.

با توجه به فعالیتهای وی و سابقه درخشانی که پیدا کرده بود در دنیای موسیقی بعنوان یک رهبر زبده با تجربه شناخته شده بود و رابطه صمیمی را با آبادو (Claudio Abbado) رهبر معروف داشت و با آبادو شروع به کار درMahler Youth Orchestra نمود و با دعوتهایی که آبادو از آندراس مینمود وی رهبری بسیاری از کنسرتها و اپراها را در وین و در دهه ۹۰ بعهده گرفت.

اما در کنار این فعالیتها، اجراهای مختلفی را نیز ضبط نمود که شامل سی دی های بسیاری میشود که از مهمترین آنان میتوان به اجرای موسیقی آهنگسازان مجار و موسیقی کشورش اشاره نمود و همچنین برنامه های بسیار برای رادیو و تلویزیون نیز در سرتاسر جهان اجرا و ضبط نمود.
کمپانی های معتبری نیز کارهای وی را منتشر میساختند که میتوان به کمپانی BMG و Naxos اشاره کرد.

اما یکی از کارهای مهم وی بعنوان رهبر اجرای برخی از برترین آثار موسیقی قرن بیستم همرا با ارکستر سمفونیک بوداپست بود که همواره یکی از درخشانترین سوابق هنری وی بشمار می آید.

اما در زمینه اپرا وی نیز فعالیتهای بسیاری داشت در طی سالهای ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۵ در ابتدا بعنوان concertmaster و سپس Chief Conductor قطعات بسیاری را اجرا نمود.

فعالیتهای اخیرش بیشتر رهبری در ارکسترهای انگلستان و مجارستان است و همچنین برگزاری تورهایی با ارکسترسمفونیک بوداپست در کشور آمریکا. آندراس لیگتی بیش از ۶۰ اثر فقط با انتشارات ناکسوس وارد بازار موسیقی کرده است.

naxos.com

en.wikipedia.org

سحر افشانی

سحر افشانی

۱ نظر

بیشتر بحث شده است