گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

نشست کارگروه موسیقی ایکوم

مطلبی که پیش رو دارید گزارش نشست کار گروه موسیقی ایکوم (cim cim) است که توسط خانم مهتاب نادری تهیه شده است: دوشنبه ۵ آذر، تالار بتهوون خانه هنرمندان، محل برگزاری برنامه کمیته موسیقی ایکوم به سرپرستی پیمان سلطانی بود. در این نشست از مقام هنری رامبد صدیف خواننده قدیمی موسیقی ایرانی و همچنین فوزیه مجد آهنگساز و پژوهشگر با سابقه کشور تقدیر شد.

در میان شرکت کنندگان این برنامه چهره های ادبی و هنری و مسئولین فرهنگی مانند: محمد منتشری، شهرام ناظری، سهیل محمودی، عباس سجادی و محمدحسین احمدی دیده میشدند، همچنین بر روی پرده تصاویری از موسیقیدانان که توسط این کمیته جمع آوری شده بود نمایش داده میشد.

مجری این برنامه علیرضا پورامید، نویسنده موسیقی بود؛ وی از شهرام ناظری دعوت کرد که به پشت تریبون آید. شهرام ناظری در سخنان خود ضمن تجلیل از مقام هنری رامبد صدیف گفت: “آواز ایرانی در طی تاریخ موسیقی با مشکلاتی همراه بوده که باعث شده، لحن حماسی آن (به مرور زمان) از بین برود، ولی استاد صدیف جز معدود کسانی بودند که موسیقی را با همان لحن حفظ کرده و ارائه داده اند”

در ادامه کیوان ساکت نوازنده تار و سه تار به روی سن آمد و دقایقی به اجرای تکنوازی سه تار پرداخت. بعد از این برنامه از استاد صدیف دعوت به سخنرانی شد که پس از سخنان او لوح یاد بود کمیته ایکوم شاخه موسیقی (سیم سیم) به توسط مسئولین کمیته، به وی اهدا شد.

فوزیه مجد آهنگساز و پژوهشگر که قرار بود در این برنامه حضور یابد بنا به دلیلی که از زبان پیمان سلطانی گفته شد در این برنامه شرکت نکرد. پیمان سلطانی در سخنرانی خود با اشاره به تماسی که با استاد مجد گرفته شده بود گفت: ” خانم فوزیه مجد به این خاطر که بزرگداشت هایی که در ایران گرفته میشود اکثرا در زمان بازنشستگی هنرمندان است و ایشان هنوز خود را آماده فعالیت می بینند، در این برنامه حضور نیافتند.”

پیمان سلطانی به طرح تهیه ماسک گچی از صورت هنرمندان پیش کسوت اشاره کرد و دو ماسکی که از صورت استاد دهلوی و استاد صدیف گرفته شده بود را به تماشای عموم گذاشت و اضافه کرد: “این ماسکها به موزه موسیقی اهدا خواهند شد.”

در این مراسم مجید ناظم پور به قرائت دو بیانیه کمیته موسیقی ایکوم پرداخت که این بیانیه ها به چند مسئله مانند، وضعیت بد موزه های موسیقی ایران، بی مهری به آرامگاه های موسیقیدانان ایران مانند آرامگاه ظهیرالدوله و همچنین رسیدگی به وضع نوازندگان دوره گرد، میپرداخت.

این دو بیانیه در نشریه “چنگی” که توسط کمیته ایکوم به چاپ رسیده بود نیز آورده شده بود؛ نشریه “چنگی” که با همکاری پژمان سلطانی، بابک خضرائی، کیوان دوند، حسین علیشاپور، علیرضا قای نژاد پیربارزاری، پریا لطیفی خواه، ضیاالدین ناظم پور، یارتا یاران، نگین و نیکو یوسفی با مقالاتی متنوع در زمینه موسیقی و موزه های موسیقی با طرح گرافیکی خاصی به صورت کاغذ های قدیمی تهیه شده بود.

از جمله مقالات این نشریه، مصاحبه کوتاهی با حاج قربان سلیمانی با عنوان “گفتگو با پیر چنگی” و همچنین گفتگویی با محمد بهشتی و گزارشی در مورد وضعیت نامناسب موزه های موسیقی در شهرهای مختلف ایران بود.

در این نشست سید احمد محیط طباطبایی (رئیس کمیته بین المللی ایکوم)، محمد بهشتی و اردشیر صالح پور دقایقی به ایراد سخنانی در مورد فعالیت کمیته ایکوم و شاخه موسیقی آن پرداختند، همچنین علیرضا قلی نژاد به موزه آواها و نواها که با همکاری پیمان سلطانی به فعالیت می پردازد اشاره کرد.

مه لقا ملاح فرزند مرحوم حسینعلی ملاح نیز که در این برنامه حضور داشت، در قسمتی از برنامه به ایراد سخنانی در مورد اسناد و فعالیت های کلنل وزیری و نیز دلیل تغییر رشته ایشان از خدمت در ارتش به حرفه موسیقی اشاره کرد که مورد استقبال حضار قرار گرفت.

پیمان سلطانی در این برنامه خبر از انتشار دو تمبری که منقش به تصاویر دو هنرمند بزرگ موسیقی ایران، کلنل علینقی وزیری و ابوالحسن صبا بود، داد که برای اولین بار در تاریخ ایران اتفاق می افتاد. سلطانی همچنین افزود، انتشار تمبرهای موسیقیدانان در آینده هم ادامه خواهد داشت. در پایان این نشست استاد حسین دهلوی نیز در محل برگزاری برنامه حضور یافت.

کمیته ایکوم از طریق سایت خود که از هفته آینده آغاز به کار میکند، اقدام به عضو گیری خواهد کرد، آدرس این سایت www.icommusic.ir است.

مهتاب نادری

مهتاب نادری

۱ نظر

  • با سلام واحترام
    مطلب شما را در خصوص تجلیل از هنرمندان برجسته موسیقی کشور را خواندم ولذت بردم .جا دارد که از هنرمندان وپیشکسوتان موسیقی محلی و مقامی کشور بویژه موسیقی شرق و جنوب شرق خراسان رضوی یادی بشود. خانم فوزیه مجد مطالعات عمیقی درباره موسیقی مقامی دارند و اکثر هنرمندان این رشته را می شناسند من جمله استاد غلامحسین سمندری ,استاد برات ابراهیمی , استاد عبدالکریم گزیکی و …-با سپاس .
    در صورت امکان اگه آدرس ایمیل یا شماره تلفن از استاد ارزشمند خانم فوزیه مجد دارید دراختیارم قرار دهید.

بیشتر بحث شده است