گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

رئیسیان: «بعد از فراموشی» تولید شناسنامه ای برای «ایران جوان» بود

نوشته که پیش رو دارید گفتگویی است با آرش رئیسیان، کارگردان و مستند ساز موسیقی درباره فعالیت های اخیرش، این گفتگو در برنامه نیستان در شبکه فرهنگ انجام شده است. آرش رئیسیان ساخت مستند «بعد از خاموشی» را در کارنامه خود دارد و هم اکنون نیز در حال آماده سازی مستند دیگری در مورد گروه چاووش است.

چه شد تصمیم به تولید مستند «بعد از فراموشی» گرفتید و آیا ساخت این مستند براساس علایق شخصی بود یا سفارشی داشتید؟

مستند بعد از فراموشی را بنده به دعوت و سفارش آقای پیمان سلطانی ساخته ام و جریان به این قرار بود که آقای سلطانی در یک نمایش خصوصی فیلمی را که من درباره ی زنده یاد «هانیبال الخاص» ساخته بودم، دیدند و با من تماس گرفتند و بنده را به دفترشان دعوت کردند. من رفتم به خدمت ایشان، در دفترشان. ایشان قطعه ای را برای من گذاشتند که من گوش دادم، آن قطعه تنظیم جدیدی از قطعه ی ایران جوان بود با صدای آقای شهرام ناظری که من خیلی تحت تأثیر قرار گرفتم.

آقای سلطانی این گونه عنوان کردند که: «این قطعه از زمانی که روی صحنه با صدای آقای سالار عقیلی اجرا شد، در هر برنامه ی داخلی و خارجی اجرا می شود و یا باز اجرا می شود و هیچ نامی هم از سابقه ی ساخت این قطعه برده نمی شود». ایشان از من خواستند فیلمی مستند بسازم که به نوعی شناسنامه ی این قطعه شود و این فیلم بیان کننده سابقه ی این موزیک باشد، اینکه چه مسیری را طی کرده و جایگاه آقای پیمان سلطانی به عنوان سازنده ی این قطعه در آن فیلم نشان داده شود.

آقای سلطانی کلیه ی مستندات صوتی، تصویری و مکتوب برای اثبات این حقانیت را در اختیار من گذاشتند تا در فیلم به آن ها استناد کنم. من هم کلیه ی مستندات را مطالعه کردم و مشاهده کردم و بعد از اینکه به باورش رسیدم، قبول کردم که این فیلم ساخته شود.

البته من حقیقتاً از روی علاقه این سفارش را پذیرفتم، والا به لحاظ مالی هیچ قرارداد وسوسه برانگیزی در میان نبوده است، غیر از علاقه ی شخصی من به موضوع. از جمله مستندات این فیلم مصاحبه با اشخاص مختلف بود و از آنجایی که من میزان اطلاعات اشخاص را نسبت به این موضوع نمی دانستم با انتخاب آقای سلطانی با افراد بسیاری مصاحبه انجام دادیم و شخص آقای سلطانی زوایای مختلف مصاحبه را مشخص و معین می کردند.

یعنی با هر شخص مصاحبه شونده بنا به موقعیتی که نسبت به موضوع فیلم داشت به گفتگو می پرداخیتم. این گفتگوها زوایای مختلف حقوقی، روایی، هنری، فرهنگی، تاریخی و … داشت. حجم بسیار زیادی گفتگو ضبط کردیم. سنگین ترین حجم از تولید چنین فیلم های مستندی انتخاب هدفمند بخش هایی از مصاحبه ها و ارتباط دادن آن ها به یکدیگر و خلق یک روایت برای فیلم است که این روایت ساختار روایی فیلم را تشکیل می دهد. بعد از اینکه این ساختار روایی شکل می گیرد، ما به ساختار تصویری و پردازش ساختار تصویر و صوت فیلم می پردازیم.

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد متولد ۱۳۶۰ تهران
نوازنده تار و سه تار، خواننده آواز اپراتیک و سردبیر مجله گفتگوی هارمونیک
لیسانس تار از کنسرواتوار تهران و فوق لیسانس اتنوموزیکولوژی از دانشکده فارابی دانشگاه هنر تهران

۱ نظر

بیشتر بحث شده است