گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

برای نمونه، اندازه طول ۲۶۵ میلیمتر ذکر شده، در حالی که این مقدار پس از اندازه گیری ۲۶۱.۱۰ میلیمتر است.

همینطور عرض دسته ۲۸ میلیمتر نوشته شده، در حالی که بعد از اندازه گیری به عدد ۳۰.۴۱ میلیمتر می رسیم. این در حالی است که خطی که برای تقسیم بندی آن رسم شده نیز به درستی دسته را به دو قسمت مساوی تقسیم نکرده است.

در قسمت کاسه نیز، طول یا قطر کاسه ۱۶۰ میلیمتر در نظرگرفته شده، در حالی که اندازه واقعی آن ۱۵۸.۰۶ میلیمتر می باشد.

(البته در این اندازه گیری سعی شده که ابتدای خط برای اندازه گیری مبنا قرارگیرد.)
مسئله مهم در این الگو که یکی از مشکلات در هنگام اندازه گیری نیز بوده، ضخامت ناهماهنگ و البته بیش از اندازه خطوط بوده که گاه تا حدود ۱ میلیمتر می رسد.

نکته بعد که بسیار حائز اهمیت می باشد رسم خطوط عمودی و افقی است که باید کاملا صاف ترسیم شود. در اینجا خطی که برای دسته در نظر گرفته شده است، صاف ترسیم نشده و این موضوع می تواند در هنگام ساخت قالب و در نهایت اتصال دسته مشکلاتی را به همراه داشته باشد. (و البته ضخامت خط هم باعث کاهش دقت در تمام مراحل ذکر شده خواهد شد.)

یکی دیگراز مواردی که در رسم طرح بهتر است به آن توجه کنیم، حل خطوط در پیوستن به یکدیگر است به این معنی که در نقطه تلاقی شاهد شکست خطوط نباشیم. تا طرح در بعد زیبایی شناسی زیباتر به نظر آید.
در طول زمان شاهد بوده ایم آنچه که مبتنی براصول علمی و البته همراه با بیانی زیبایی شناسانه نیز بوده، قدرت ماندگاری بیشتری در طول سالیان پیدا کرده است.

پس از بررسی بیشتر الگو و عدم تطابق اندازه ها با آن این پرسش مطرح می شود که علت این اختلاف چیست؟ این خطا چگونه بوجود آمده است؟ چگونه سازنده می تواند الگویی را پیاده سازی و اجرا کند که هیچ یک از اندازه های آن با طرح منطبق نیست؟ آیا فقط داشتن یک شبه الگو برای سازساز (سازگر) کافی ست؟ اگر اندازه ها در کار ملاک نمی باشد، پس غرض از ذکر آنها چیست؟ آیا پایبندی و حفظ اندازه ها از دغدغه های سازساز امروزی است؟ در هنر سازسازی ما که آثار مکتوب، بسیار کم و حتی نایاب می باشد اگر آنچه که بر جای می ماند هم با مرور زمان چنین دچار خطا شود، آیا می توان به آینده این هنر امیدوار بود؟ آیا این گونه نیست که در صورت عدم پایبندی و حفظ الگوهای اصیل علاوه بر از دست دادن میراثی ارزشمند، با مرور زمان طرح و در نهایت شکل ساز هم دچار تغییر و دگرگونی می شود؟ البته تغییر و تکامل لازمه هر پیشرفتی است، ولی دگرگونی بهتر است با دانش و آگاهی همراه باشد تا پیشرفتی ماندگار و رو به رشد را شاهد باشیم.

سوده مفیدی

سوده مفیدی

۱ نظر

بیشتر بحث شده است