گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

گروه کمل (۲)

پس از انتشار آلبوم زنده ای به نام Pressure Points در سال ۱۹۸۴، کمل وارد یک دوره طولانی خواب زمستانی شد که تا اوایل دهه ۹۰ ادامه یافت، به بخصوص که در سال ۸۵، کمپانی دکا آنها را از فهرست خود حذف کرده بود. لاتیمر نیز به خاطر اختلاف اساسی قانونی با مدیر برنامه سابق گروه، موفق به یافتن کمپانی جدیدی برای ضبط نشده بود. این دعوی قانونی بالاخره در اواخر دهه ۸۰ به نفع گروه پایان یافت، اما گروه در طی این مدت هیچ اثر تازه ای تولید نکردند.

در نهایت، در سال ۱۹۸۸، لاتیمر خانه خود در انگلستان را فروخت و به کالیفرنیا رفت و در آنجا کمپانی مستقل خود به نام کمل پروداکشنز را تاسیس کرد. در زمانی که کمل آلبوم بعدی خود را در اوایل دهه ۹۰ ضبط میکرد، گروه بنا به دلایل و اهداف متعدد تنها از اندرو لاتیمر و عده ای از نوازندگان فصلی تشکیل شده بود.

آلبوم Dust and Dreams 1991 اولین محصول کمل پروداکشنز بود. در سال ۹۳، مجموعه دو CD از آثار قبلی کمل به نام Echoes توسط کمپانی پولی گرام منتشر شد و Harbor of Tears نیز در سال ۹۶ به بازار آمد.

در سال ۱۹۹۷، کمل توری در ساحل شرقی آمریکا، ژاپن و اروپا برگزار کرد که حاصل آن به صورت یک مجموعه CD و DVD به نام Coming of Age در آمد. در سال ۹۹، لاتیمر، باس و نوازنده مهمان تون شرپنزیل ( Ton Scherpenzeel) آلبوم Rajaz را ضبط کردند.

این اثر که در حال و هوای گذشته های دور قرار دارد، یک موسیقی خودانگیخته و الهام گرفته از ریتم قدمهای شترها در بیابان است که مسافران خسته را به مقصد میرساند. لاتیمر چنین برداشت میکرد که ریتم قدمهای شترها میتواند در رسیدن به هدف و مقصود، به مردم کمک کند و در حقیقت چنین نیز شد و این آلبوم توانست گروه کمل را به ریشه های راک پیشرو و دوران اوج ود بازگرداند.


سال ۲۰۰۰

قبل از آغاز تور ۲۰۰۰، استوارت با دریافت پیشنهاد مدیریت یک فروشگاه انواع درامز و سازهای کوبه ای، گروه را ترک کرد و نوازنده فرانسوی کانادایی درامز به نام دنیس کلمنت Denis Clement جانشین او شد. تور ۲۰۰۰ با حضور گای لوبلان Guy LeBlanc نوازنده کیبورد، تقویت شد. سپس لاتیمر، باس، لوبلان و کلمنت برای اجرای تور ۲۰۰۱ آمریکای جنوبی آماده شدند.

آلبوم پخته و تاثیرگذار A Nod and a Wink که مزین به فلوت لاتیمر نیز بود در سال ۲۰۰۲ منتشر و به خاطره پیتر باردنز که در ژانویه همان سال در گذشته بود تقدیم شد.
در سالها۲۰۰۳، گروه کمل پس اجرای تورهایی که تا حدی با مشکلات نیز همراه بود اعلام کرد که تور ۲۰۰۳، تور خداحافظی آنان خواهد بود. گاب لوبلان به دلیل بیماری همسرش کمی قبل از آغاز تور کنار رفت و تام بریسلین Tom Brislin در آمریکا و تون شرپنزیل در اروپا جانشین وی شدند. بخش آمریکایی تور با اجرا در معتبرترین جشنواره راک پیشرو NEARfest، با شکوه تمام آغاز شد.

پس از آن لاتیمر به اجرای نسخه های unplugged (آکوستیک) آثار قدیمی کمل پرداخت که این کار در میانه راه رها شد. در سال ۲۰۰۶، لاتیمر دعوت به تمرین برای حضور در بخش آواز و گیتار در تور راجر واترز را پذیرفت که در نهایت این جایگاه به دیو کیلمینستر Dave Kilminster رسید. در اکتبر ۲۰۰۶ لاتیمر به قصد ضبط و پخش آلبومهای آتی کمل و تکمیل پروژه ای که در سال ۲۰۰۳ با اندی وارد و دوگ فرگوسن آغاز کرده بود، به انگلستان بازگشت.

در ماه مه ۲۰۰۷، سوزان هوور Susan Hoover از طریق وب سایت کمل پروداکشنز اعلام کرد که بیماری اندرو لاتیمر که از سال ۱۹۹۲ دچار یک بیماری خونی درمان ناپذیر به نام Polycythaemia vera بوده است، اکنون به مرحله حادتری رسیده است.بدن او نسبت به درمانهای دارویی واکنش مثبتی نشان داده اما از ضعف شدید رنج میبرد. این بیماری بخشی از دلیل کاهش برنامه های کمل بوده است.

سوزان هوور از همین طریق اعلام کرده است که یک آلبوم استودیویی جدید در راه است و گروه در حال بررسی امکانات برگزاری تورهایی کوتاه هستند.

www.Allmusics.com

www.Wikipedia.org

دیدگاه ها ۱۰

بیشتر بحث شده است