گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

شیوه ای نوین در نوازندگی گیتار کلاسیک (۳)

تکنیک (Nose)


زمانی که مشغول به تنظیم قطعه «Playing Love» اثر «انیو موریکونه» (۱) بودم؛ متوجه کاستی های این تکنیک شدم. اگر ما آکوردی در پوزیسیون چهاردهم (XIV) گیتار می گرفتیم و برای کامل شدن هارمونی، نیاز به اجرای هارمونیک نتی، بر روی باره ی هفتم (VII) یا پنجم (V) گیتار پیدا می کردیم؛ امکان لمس سیم برای اجرای این نت هارمونیک وجود نداشت و البته «تکنیک Lip» هم برای گرفتن نت بود نه لمس و ایجاد صدای هارمونیک.

«طبیعتاً لمس با نوک بینی در پوزیسیون مورد نظر و اجرای نت با دست راست، بهترین گزینه برای ایجاد صداهای هارمونیکی بود که ما نیاز داشتیم.» (تصویر دوم)



(تصویر دوم)

شاید در اینجا به یاد ویدئوی منتشر شده ای از محفل دوستانه ی اساتید گیتار بیفتید که در آن ویدئو، دیوید راسل (David Russell) به همراه دیگر اساتید در حال اجرای افکت های مختلف بر روی گیتار بود و در قسمتی از آن، راسل به حالت شوخی، یک نت هارمونیک را بدین صورت اجرا می نماید. یا حتی موردی که بعداً به آن برخورد کردم در کتاب “پرسش و پاسخ پیرامون گیتار کلاسیک” بود.

خانم “شارون ایسبین” (Sharon Isbin) نوازنده ی سرشناس گیتار کلاسیک در این کتاب اشاره داشتند: در ضبط یکی از قطعات، برای متوقف کردن صدای سیم ششم، از بینی کمک گرفتم (که البته متوقف کردن صدای سیم مسئله ای جدا از ایجاد صدای هارمونیک است).

با توجه به همه ی این موارد باز هم اشاره می کنم ریشه ی این تکنیک آنچه که در این مقاله توضیح دادم می باشد، زیرا این روش بصورت تکنیکی مکمل برای “Lip” به وجود آمد. جدا از آن من به هر دو تکنیک بصورت مکمل برای اجرای یک خط ملودی جدا از انگشتان دست چپ نگاه می کنم ونه صرفاً اجرای یک نت بر روی یک سیم در طول قطعه (هرچند در این جا می توانم اشاره کنم که مشابه ای برای استفاده از تکنیک ” Lip” نیافتم).

تصور نمایید نوازنده ی گیتاری، در حال اجرای بخشی از هارمونی قطعه با دست چپ است و همزمان لب و بینی آن در پوزیسیون های مختلف و حتی خلاف جهت حرکت دست چپ، به دنبال اجرای بخش دیگری از هارمونی و خط ملودی قطعه باشند. این روش می تواند ایده ای برای ایجاد راهی نوین در گیتارکلاسیک و حتی دیگر سبک های گیتار باشد.

البته قطعاً نیاز به تمرین در مورد تکنیک “Nose” هم، همانند تکنیک “Lip” وجود دارد. پس تمریناتی مانند: اجرای هارمونیک های موجود بر روی یک سیم در طول دسته و اجرای هارمونیک هایی که دور از هم هستند؛ مانند: باره ی سوم (III) و دوازدهم (XII) بر روی ۳ سیم باس، می تواند در افزایش توانایی نوازنده موثر باشد.

نکات ضروری در ارتباط با بکارگیری تکنیک “Nose”:

– احتیاط کردن پیرامون حرکت ناگهانی گردن، همانند تکنیک Lip وجود دارد.

– دقت نمایید زمانی که صورت شما بیش از حد به دسته ی گیتار نزدیک شود، شما دچار خطای دید و یا حتی عدم دید می شوید. پس تسلط شما بر روی انگشتان دست چپ در اولویت می باشد؛ زیرا در حرکت های خلاف جهت دست چپ شما، نسبت به لب یا بینی، امکان دیدن و کنترل انگشت گذاری دست چپ وجود ندارد.

– و مطلب آخر در مورد این تکنیک؛ احتمال بوجود آمدن حس خارش موقع استفاده ی زیاد بر روی بینی وجود دارد. پیشنهاد مولف جهت کاهش احتمال این عارضه تمییز کردن سیم با دستمال کمی مرطوب و عدم چرب بودن پوست بینی قبل از استفاده از این روش است.

پی نوشت

۱- برگرفته از موسیقی فیلم افسانه ی ۱۹۰۰ (The Legend of 1900)

مهرداد مهدوی

مهرداد مهدوی

۱ نظر

بیشتر بحث شده است