گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

armo شیوه های بیان موسیقی فلامنکو-پالو

موسیقی فلامنکو به سه طریق ۱-toque نواختن گیتار فلامنکو ۲- آواز cante singing 3-baile dancing (رقص) بیان میشود که اساس موسیقی فلامنکو بر همین سه بخش میباشد؛ در زمینه گیتار – رقص و آواز مطالب بسیاری بیان شده است اما این سوال برای یک هنرجو بوجود می آید که یک آهنگ فلامنکو دارای چه ساختاریست؟ آیا دارای فرم خاصی است؟

در موسیقی فلامنکو فرمهای مختلفی را میتوان بیان نمود که به اصطلاح به این فرمها Palos گفته میشود که بیش از ۵۰ فرم را شامل میشود که تنها برخی از آنها در حال حاضر بکار میروند.

این فرمها ساختمان هر یک از قطعات را مشخص میکنند و این پالوها گاهی اوقات دارای ضوابط و معیارهای موزیکال مانند ریتم – هارمونی و یا غیر موزیکال مانند موقعیت جغرافیایی و … میباشند.

برای فهم پالو ها باید شما بسیار به موسیقی همراه با جزئیاتش مانند ریتم – هارمونی و غیره و همچنین فرهنگ حاکم بر آن را بدقت مورد بررسی قرار دهید. اینکه از چه ناحیه ای برخواسته و آن ناحیه و مردمانش چه فرهنگی داشته اند اهمیت بسیاری را دارا میباشد.

حس مورد انتظار در پالو را میتوان به این دسته ها تقسیم کرد، برای مثال حس رقص در- Alegrías حس غم و اندوه در Soleá و حس مفرح و مطبوع در Buleria

اما شناخت جملات ملودیک – فالستا – در پالو ها و همچنین نحوه ارتباط میان پالو ها با یکدیگر و خصوصیت فرهنگی حاکم بر آن بسیار مهم میباشد.

سنتهای خاصی بر پالوها حاکم بوده مانند اینکه برخی از آنان بهمراه آواز و گیتار بوده، برخی تنها بهمراه رقص و حتی در زمینه اجرای رقص نیز برخی از این پالوها مختص به مردان بوده و یا تنها زنان اما در حال حاضر این مرزها شکسته شده است و پیشروان فلامنکو توجه خاصی به این قبیل سنتها ندارند، مانند رقص فاروکا که به صورت سنتی تنها مردان میرقصند اما در حال حاضر زنان نیز آنرا اجرا میکنند.

دسته بندی پالوهای فلامنکو بصورت قطعی نمیباشد اما میتوان آنرا به سه گروه تقسیم نمود:

فرم های جدی را cante jondo و یا cante grande مینامند (در مطالب آتی در این زمینه بیشتر به این مفاهیم میپردازیم) و فرمهای غیر جدی و سبکسرانه و ساده دارای مفاهیم احساسی چون عشق را cante chico مینامند.

نکته : این مفاهیم را باید در اشعار یافت، بخاطر همین است که قلب موسیقی فلامنکو را آواز میدانند.

بقیه این طبقه بندی که دسته سوم را شامل میشود را بر اساس ناحیه (از نظر جغرافیایی) و ارتباطی که به کولی ها دارد و یا نه طبقه بندی میشود.

اما برخی از فرمها هستند که شامل این طبقه بندی نمیشوند و یا تنها ظواهری از آن خصوصیات را دارا میباشند و یا ما را سر درگم میان چند فرم میکند که به اصطلاح به آنها cante intermedio گفته میشود …

در هر حال هیچ بیان قاطعی مبنی بر طبقه بندی پالوها وجود ندارد اما نظر اکثریت بر این است که soleá, seguiriya و tonás باید در طبقه cante jondo قرار گیرد ولی همچنان اختلافات زیادی هم وجود دارد! مانند اینکه fandango، malagueña، tientos را در چه دسته ای قرار بدهند.

در میان هواداران موسیقی فلامنکو این دو دستگی را میتوان دید که عده ای بر طبقه بندی پافشاری میکنند و دسته ای دیگر اهمیتی به آن نمیدهند زیرا اعتقاد دارند عنوان cante jondo بر آهنگی بر اساس طبقه بندی امکان ندارد بلکه این شیوه بیان و تاثیر گذاری اجرا کننده است که میتواند آنرا جدی نامید.

اما در این بین طبقه بندی دیگری نیز وجود دارد که پالو ها را بر اساس ریتمشان تقسیم بندی میکند.

معرفی برخی از پالوها:

Palos بر اساس ریتم سولئا – Soleá

* Alboreá

* Bulerías

* The Cantiñas و یا گروه (فرمی مخصوص از ناحیه کادیز اسپانیا)

o Alegrías

o Caracoles

o Mirabrás

o Romeras

o Cantiñas

* Peteneras

* Romances

* Soleá – Palos مشتق شده از فاندانگو(Fandango)

* Fandangos de Huelva

* Fandangos orientales

Fandangos abandolaos که شامل

+ Verdiales

+ Rondeñas

+ Jabera

میشود.

o Fandangos libres ( دارای ریتمی آزاد):

+ Granaínas

+ Media Granaína

+ Malagueñas

+ Cantes de las minas (آهنگهای برگرفته از مناطقی که معدنچیان زندگی میکردند): Minera, Tarantos, Tarantas, Cartageneras, Murciana, Levantica, Cantes de madrugá

پالوهای
Seguiriya

* Cabales

* Livianas

* Siguiriyas

* Serrana


پالوهایی با ریتم تانگو (Tango)

* Farruca

* Garrotín

* Marianas

* Tarantos (هنگامی که برای رقص اجرا میشود)

* Tientos

* Tanguillos

* Tango

پالوهایی با عنوان “Ida y vuelta” : این پالوها دارای خصوصیات ریتمیک تانگو میباشند و یکی از خصوصیتهای دیگر آن تلاقی میان موسیقی آمریکای لاتین و اسپانیاست:

* Colombianas

* Guajiras

* Milonga

* Rumba

* Vidalitas

اما دیگر پالو ها که دسته بندهی آنها مشکل میباشد به این شرح اند:

* Campanilleros

* Bambera

* Sevillanas

* Nanas

* Zambras

* Zorongo

در مطالب بعدی بیشتر در این زمینه صحبت میکنیم.

دیدگاه ها ۳

  • ye salame musical be shoma harmony talks . man asheghe music va navakhtanam.vali taze 1 sal;e ke mizanam guitar classic.amma shoro be amookhtane felamenko kardam. man mikham musighi ro az aval oosooli yad begiram. masalan mikham inghadr daghigh basham ke age ye note moosighi dadan behem be soorate deshifr bezanam mikhastam ye rahnemayyie jame va academic be man bedin .kheli kheli mamnoonam .doosdare shoma musicshell

  • سلام چرا شما تو سایتتون فلامنکو ندارین در حالیکه فلامنکو هم تئوری قوی داره.و نوازندگیش یه چی بدیهی که از کلاسیک خیلی خیلی قویتره.چرا این کینه کلاسیک کارا و جز من ها از فلامنکو از بین نمیره

بیشتر بحث شده است