گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

چکیدۀ درس‌گفتارهای مبانی اتنوموزیکولوژی، جلسه پنجم (۳)

در این شماره، بخش سوم از جلسه پنجم کلاسهای مبانی اتنوموزیکولوژی را می خوانید؛ پیاده سازی و ویرایش این نوشته را نسیم احمدیان نوازنده و اتنوموزیکولوگ انجام داده است.

۳- سازمان‌دهی مواد و آماده‌سازی گزارش نهایی

ساختار مقالۀ مبتنی بر پژوهش میدانی
اجزای اصلی مقاله عبارتند از:

• عنوان
• نام نویسنده یا نویسندگان
• وابستگی آکادمیک، اطلاعات تماس
• چکیده
• واژگان کلیدی
• مقدمه
• مبانی نظری تحقیق
• روش تحقیق
• یافته‌های تحقیق
• نتیجه‌گیری و بحث
• فهرست منابع


مقدمه

هر مقالۀ علمی با یک مقدمه شروع می‏ شود که به طور مختصر به بیان کلیات تحقیق و بررسی مختصری از پیشینۀ آن می‏ پردازد. در مقدمۀ مقاله مسئله تحقیق و ضرورت انجام آن و اهداف آن از نظر بنیادی و کاربردی به صورت مختصر بیان می‏ گردد و سپس به بررسی سوابق پژوهشی که به طور مستقیم به موضوع تحقیق مرتبط است، پرداخته می ‏شود. مقدمه باید یک سیر منطقی اساسی را در تحقیق بیان کند و به خواننده نشان دهد که چرا این تحقیق ادامۀ منطقی گزارش‏های پیشین است. در این بخش پس از نتیجه ‏گیری از پژوهش‏های بررسی شده، محقق باید پرسش‏های پژوهش خود را به صورت استفهامی بیان کرده و به تعریف متغیرهای تحقیق به صورت عملیاتی بپردازد.

روش
هدف اساسی از بیان روش آن است که به گونه‏ای دقیق، چگونگی انجام پژوهش، گزارش گردد تا خواننده بتواند آن را تکرار نماید و هم‌چنین دربارۀ اعتبار نتایج داوری کند. مؤلف باید همۀ مراحل اجرا، از جمله آزمودنی‏ها، ابزارهای پژوهش، طرح پژوهش، روش اجرا و روش تحلیل داده‏ ها را بیان کند.

نتایج
در این بخش، توصیف کلامیِ مختصر و مفیدی از آن‌چه به دست آمده‏است، ارائه می‏ شود. این توصیف کلامی با اطلاعات آماری مورد استفاده، کامل می ‏شود. بهترین روش آن است که داده‏ ها از طریق شکل و نمودار یا جدول، نمایش داده شوند. ساختار بخش نتایج، معمولاً مبتنی بر ترتیب منطقی پرسش‏ ها یا فرضیه‏ هاست. ترتیب بیان نتایج یا برحسب ترتیب تنظیم سؤال‏ها یا فرضیه‏ های آن‌ها است، یا برحسب اهمیت آن‌ها. روش متداولِ بیان نتایج، آن است که ابتدا مهم‏ترین و جالب‏ترین یافته‏ ها و سپس به‌ترتیب، یافته‏ های کم اهمیت ‏تر ارائه می‏ شود.

پانوشت و پی‌نوشت

توضیحات اضافی، یا توضیح اصطلاحاتی را که نویسنده برای حفظ انسجام متن نمی‏ تواند آن را در متن بیاورد، می‏ توان در زیر صفحه یا پایان مقاله با مشخص ‏کردن شماره آن‌ها بیان کرد.

نکته قابل توجه این‌که، این توضیحات باید حتی‏ الامکان خلاصه ذکر شوند و نباید تکرار مطالب متن باشند.

پیوست‏ها

اگر مقالۀ علمی دارای مطالبی باشد که در گزارش پژوهش علمی ضروری نیست، مؤلف آن را در پیوست‏ها، ضمیمۀ مقاله می‏ نماید.

ارجاعات
اعتبار یک گزارش پژوهشی علاوه بر صحت و دقت داده‏ ها و استدلال حاصل از آن‌ها، به منابع و مراجعی است که از اطلاعات آن‌ها در پژوهش استفاده شده است. ارجاعات از موارد مهم ساختار یک مقالۀ علمی است که به وسیلۀ آن، چگونگی استفاده از اندیشه‏ های دیگران را به خواننده معرفی می ‏نماید.

دلایل اصلی عدم پذیرش یک مقاله در نشریات علمی:

۱- ابهام در موضوع مقاله و وجود تعداد زیاد مقالات مشابه پیشین
۲- عدم تبیین زمینه اصلی تحقیق
۳- نمونه‌گیری نامناسب
۴- عدم رعایت اصول مقاله نویسیِ مورد نظر نشریه
۵- عدم ذکر صحیح ارقام آماری
۶- فقدان بحث و پرداختن به نتایج
۷- چکیده های خیلی کوتاه و خیلی طولانی
۸- بی دقتی در تهیۀ متن (اشتباهات تایپی، اشکال در متن)
۹- عدم ارتباط موضوع مقاله با رویکرد نشریه

محمدرضا آزاده فر

محمدرضا آزاده فر

۱ نظر

بیشتر بحث شده است