گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

ارکستر سازهای ملی به روی صحنه می رود

به گواه دانش اتنوموزیکولوژی، کشور ایران از معدود ممالک جهان است که دارای موسیقی کلاسیک ملی است. موسیقی کلاسیک ایران نیز در سالیان درازی که در حال رشد و پویایی بوده است به قابلیت های مختلفی از نظر تکنیک های نوازندگی و آهنگسازی رسیده است؛ این واقعیت به خودی خود جای خالی یک ارکستر بزرگ غیر خصوصی از سازهای ایرانی را که قابلیت اجرای موسیقی چند صدایی ایرانی را داشته باشد گوشزد می کند.

اولین ارکستر با سازهای ملی ایران در سال ۱۳۴۷ توسط زنده یاد فرامرز پایور شکل گرفت که حدود چهل سال این ارکستر به فعالیت خود ادامه می دهد؛ این ارکستر پیش از انقلاب به صورت دولتی و پس از انقلاب به صورت خصوصی به فعالیت مشغول بود.


اولین ارکستر بزرگ سازهای ایرانی نیز با شرکت سازهای مضرابی و کوبه ای ایرانی در سال ۱۳۷۲ توسط استاد حسین دهلوی شکل گرفت که این ارکستر متاسفانه به دلیل نبود حمایت های مادی و معنوی لازم از طرف دولت وقت با تعطیلی مواجه می شود.

پس از تعطیلی ارکستر بزرگ سازهای مضرابی استاد دهلوی، دولت های مختلف چندین بار اقدام به تشکیل یک ارکستر برای سازهای ایرانی کرده اند ولی تا امروز هیچ کدام از این حرکت ها ادامه دار نبوده است.

در کنار ارکستر های بزرگ دولتی چندین ارکستر بزرگ سازهای ایرانی، به صورت خصوصی با تحمل هزینه های سنگین به اجرا پرداختند که مشهورترین و موفق ترین آنها، ارکستر سیمرغ با حضور بیش از ۳۰ عضو بود که توانست غیر از ایران، در خارج از کشور نیز به اجرا بپردازد.

پس از بازگشت استاد علی رهبری، (هنرآموخته برجسته مکتب استاد دهلوی) به ایران، باز زمزمه تشکیل چنین ارکستری از زبان ایشان در رسانه ها مطرح شد، تا اینکه معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مدیریت علی مراخانی و بنیاد فرهنگی و هنری رودکی به مدیریت بهرام جمالی، به طور جدی خواهان تشکیل چنین ارکستری شد.

ارکستر سازهای ملی ایران، به رهبری استاد اسماعیل تهرانی (آهنگساز، نوازنده سنتور و رهبر ارکستر که او نیز هنرآموخته مکتب استاد حسین دهلوی است)، در فاصله زمانی بسیار کوتاهی، قطعاتی را با تنظیم ۵ نسل از هنرمندان موسیقی کلاسیک ایران را آماده اجرا کرده است.

ارکستر سازهای ملی، می تواند نماینده تمام عیاری از توانمندی های موسیقی ایرانی، چه در بخش گروه نوازی و چه در بخش آهنگسازی باشد و امید است با گشایش این ارکستر، در آینده ای نزدیک شاهد تولید آثار فاخری در زمینه موسیقی ارکسترال ایرانی باشیم.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است