گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

لورنا مک کینت، اسوه نیو ایج

لورنا مک کینت، یکی از محبوبترین خوانندگان سبک Celtic میباشد. لورنا در ۱۷ فوریه سال ۱۹۵۷ در Morden ،Manitoba کانادا و از پدر و مادی با اصالت اسکاتلندی و ایرلندی بدنیا آمد. وی در شاخه موسیقی World / New Age / Celtic طبقه بندی میشود، هرچند در اقصی نقاط دنیا کار وی را با عناوین دیگری نیز میشناسند و حتی موسیقی محلی کشوری چون ایرلند و یا اسکاتلند نیز شناخته میشود.

وی در سال ۱۹۸۱ به شهر Stratford ،Ontario رفت جاییکه همین حال نیز در آن اقامت دارد.

اولین آلبوم وی با عنوان فعالیت اصلی وی در زمینه موسیقی در سال ۱۹۸۵ با آلبوم Elemental شکل گرفت و اسمی که برای انتشاراتی اش انتخاب کرده بود Quinlan Road بود، هر چند هیچ کمپانی بزرکی با این نام وجود نداشت و وی تمامی کارها را درون خانه انجام میداد!

فروش آلبوم و همچنین دریافت سفارشات از طریق ایمیل و حتی برنامه ریزی برای کنسرتهایی در سراسر کشورش را نیز خود انجام میداد. هر چند در حال حاضر Quinlan Road توسط کمپانی هایی چون Universal Music و Verve Music Group و SPV در جهان وظیفه تبلیغ و معرفی را برعهده دارد.

اما بدون هیچ پشتیبانی آلبومهایش مورد توجه بسیاری از مردم و موزیسین ها قرار گرفت. در سال ۱۹۹۳ وی بهمراه Mike Oldfield توری را در اروپا برگزار نمود و نشان داده شد که وی در اروپا نیز به محبوبیت بالایی رسیده بالاخص سبک خاص وی که بنوعی الهام گرفته از سرزمین پدر و مادریش یعنی اسکانلتد و ایرلند بود .

در سال ۱۹۹۵ با تنظیمی جدید و بازخوانی ترانه ای محلی از ایرلند با عنوان Bonny Portmore که در موسیقی متن فیلم Highlander 3استفاده شد باعث شد تا فروش آلبومهایش با سرعت عجیبی بالا رود و همچنین هواداران بسیاری را برای خود کسب نماید و این کار را باید شروع موفقیتهای بعدی لورنا دانست.

اما موفققیت وی شاید بدون پشتوانه فکری از موسیقی زادگاه خانواده اش ممکن نبود. وی قبل از هرگونه ساخت آهنگی تحقیقات وسیعی در زمینه فرهنگ و تاریخچه ایرلند انجام داد و با سفر به این کشور خود را در درون این فرهنگ بازشناخت.

audio file
بشنوید قسمتی از “بلک اسمیت” ساخته و اجرای لورنا مک کینت


اما در آلبوم The Mask و Mirror میتوان نشانه هایی از موسیقی مشرق بالاخص موسیقی عربی را نیز شناخت که این تلفیق از موسیقی Celtic و عرب را باید از تحقیق و تفحص وی در کشور اسپانیا و آشنایی با موسیقی این کشور دانست. جایی که وی اعتقاد داشت موسیقی کشورش و اسپانیا بنوعی تاثیر گرفته از موسیقی مشرقی میباشند.

موسیقی لورنا را بسیار با خواننده شهیر Enya نیز مقایسه میکنند اما موسیقی لورنا بیشتر موزیک فولک و شاخصه هایی از موزیک کلاسیک میباشد؛ تا به امروز بیش از ۱۴ میلیون از آلبومهایش در جهان بفروش رسیده است که برای یک خواننده واقعا موفقیت تجاری بسیار بزرگی محسوب میشود.

وی در زمینه آهنگسازی بالاخص موسیقی فیلم و موسیقی تئاتر نیز فعالیت دارد. ساخت موسیقی Merchant of Venice برای فستیوال استراتفورد کانادا در سال ۲۰۰۱ ساخت، موسیقی متن سریال Women And Spirituality در سال های ۱۹۸۵ الی ۱۹۸۹، موسیقی متن فیلمهایی چون Soldier, Jade, The Mists of Avalon و سریال تلویزیونی Roar؛ نیز تک آهنگ های برای پخش در برنامه های تلویزیونی مانند The Mists Of Avalon (2001), Due South, Northern Exposure.

audio file
بشنوید قسمتی از “لالایی” ساخته و اجرای لورنا مک کینت


جوایز و افتخاراتی که وی در طول فعالیت هنری اش بدست آورده به این شرح است:

در یافت جایزه Juno Award در سال ۱۹۹۲ در بخاطر آلبوم Visitو آلبوم Mask And Mirrorدر سال ۱۹۹۴

جایزه Billboard International Achievement در سال ۱۹۹۷

دریافت دکترای افتخاری از دانشگاه Wilfrid Laurier در سال ۲۰۰۲

دریافت دکترای افتخاری از دانشگاهManitoba در سال ۲۰۰۵

دریافت دکترای افتخاری ازQueen’s University در سال ۲۰۰۵

لورنا جدا از فعالیتهای خود در زمینه موسیقی یکی از فعالان بسیار جدی موسسات خیریه در زمینه خانواده و کودکان میباشد.

سحر افشانی

سحر افشانی

دیدگاه ها ۲۸

  • لورنا مک کنیت با صدای افسونگرش بسیاری از شبهای منو پر کرده.
    خوشبختانه تمامی آلبومهای اونو تونستم بدست بیارم. یک قسمتیشو از فروشگاه های اینترنتی سفارش دادم و بخش بزرگ دیگه شو دانلود کردم.
    آهنگهای
    Dante’s Prayer,Prespros Speech,Old Ways,…
    هر کدوم شاهکار بی بدلی در موسیقی اند
    آهنگ لالا لالایی که گفته شد هم مربوط به آلبوم Book of Secret میشه که اولین آهنگیه که از اون گوش دادم. فوق العادهست. فوق العاده ست همه ی اثرات این بانوی هنرمند
    امیدوارم در مورد آثاری از انیا هم بنویسید

    موفق باشید

  • بسیار عالی
    خسته نباشید خیلی استفاده کردیم
    من خودم ۱۰ تا از آلبوم های لورینا مک کنیت رو دارم و همیشه از شنیدن اونها لذت میبرم

  • سلام خسته نباشید من یه تعدادی از آلبوم های خانم مک کینت رو دارم خیلی علاقه دارم متن این آهنگها رو هم داشتهباشم ممنون میشم اگه راهنماییم کنید

  • سلام خسته نباشید من یه تعدادی از آلبوم های خانم مک کینت رو دارم خیلی علاقه دارم متن این آهنگها رو هم داشتهباشم ممنون میشم اگه راهنماییم کنید

  • با سلام
    واقعا مک کنت صدای آسمانی دارد. ولی از سال ۱۹۹۸ دیگه آلبومی نداده بیرون . وتک کنسرت اجرا می کند.

  • وی پس از مرگ همسرش بر اثر تصادف رانندگی در سال ۱۹۹۸دیگر آلبومی تولید نکرده غیر از کنسرتهایی معدود…

  • دوستان ایشون البوم جدید دادن به اسم the wind shakes the barley در سال ۲۰۱۰ که آخرین آلبومشونه فعلا…واقعا کمتر کسی هست در کشورمون که ایشونو بشناسه معمولا همه خانم انیا رو میشناسن اون هم از لحاظ شباهت سبک سلتیک یا کلتیک اما نباید یادمون بره که لورنا صدای تکرار نشدنی دارن و خواننده سوپرانو هستن چیزی که ایشونرو از همه خواننده های هم سبک متمایز میکنه.کما اینکه ایشون در سبک های folk new age world استاد هستند و آهنگ های محلی اسکاتلندی… واسه دوستانی که با آهنگ هاو صدای آسمونی لورنا به دنیای نو درون خودشون میرن پیشنهاد میکنم آهنگ mystics dream که برای سریالthe mists of avalon هستو گوش کنن .اگر نه همه آهنگ های ایشون فوق العاده اند…

  • من عاشق لورنام و همه ی آلبوماشو گوش کردم والبته بعضی کنسرتهاشو دیدم چه جوری میتونم همه ی کنسرتهاشو داشته باشم؟

  • سلام من دنبال ترجمه ی اهنگ لا لایی لورنا هستممیشه راهنمایی کنید که از کجا میتونم ترجمه اهنگشو داشته باشم. ممنون

  • سلام به نظر من ایشون بی نظیره ولی افسوس که من هرچی گشتم نتوستم البوم کاملش رو پیدا کنم لطفا دوستان راهنمایی کنند چه جوری اهنگاش رو پیدا کنم ممنون

بیشتر بحث شده است