گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

شیوه ای نوین در نوازندگی گیتار کلاسیک (۴)

محدودیت ها و مزایای هر دو تکنیک:


در مورد محدودیت ها می توان به تفاوت میان لب ها و بینی افراد با توجه به آناتومی های مختلف اشاره نمود که قطعاً نیاز به کسب اطلاعات بیشتر برای بررسی این موارد در آینده خواهد بود تا بتوان در مقاله ای جداگانه، تجربیات نوازندگانی که از این روش ها استفاده نموده اند را با توجه به تفاوت در فیزیک بدنی آنها مورد بررسی قرار داد.

محدودیت بعدی مربوط به عدم استفاده ی تکنیک ” Lip” بعد از پوزیسیون دوازدهم (XII) می باشد؛ زیرا صفحه ی انگشت گذاری بر روی صفحه ی گیتار قرار گرفته و به لب امکان گرفتن نت را نمی دهد. این محدودیت را موقع تنظیم «Passacaglia and Fugue in C minor, BWV 582» اثر «یوهان سباستین باخ» بر روی گیتار با توجه به حفظ تنالیته ی اصلی یافتم.

نیاز به اجرای نتی با لب بر روی سیم ۶، پوزیسیون چهاردهم (XIV) گیتار پیدا کردم. تنها راه ابداعی من، استفاده از چانه با این علامت گرافیکی () برای آن نت بود. هر چند این خود می تواند روشی جدا از “Lip” باشد ولی من آنرا به عنوان زیرشاخه ی این تکنیک حساب می کنم. (در این روش نت مورد نظر را با گوشه ی سمت چپ چانه نگه می دارید و با ضربه ی انگشتان دست راست آنرا به صدا در می آورید.) (تصویر سوم)



(تصویر سوم)


البته به نظر من استفاده از این روش محدود به پوزیسیون های دوازدهم (XII) به بعد است، چرا که تکنیک ” Lip” کاربردی و ساده تر می باشد.

محدودیت دیگر زمانی است که ما نیاز به وضعیتی، عکس آنچه گفته شد پیدا کنیم. یعنی اجرای آکوردی بر روی پوزیسیون دوم (II) و نتی بر روی پوزیسیون چهاردهم (XIV) سیم ۱ بطور همزمان. در چنین وضعیتی هیچ کدام از این روش ها به کار نمی آیند مگر آنکه بتوانیم صدای مشابه هارمونیک آن نت را بر روی سیمی دیگر اجرا کنیم. حال اگر این امکان هم نباشد می توان به مثابه گیتار الکتریک با انگشت i (دست راست) نت مورد نظر را بر روی سیم اول گرفته و با انگشت a یا x آنرا اجرا نماییم (تصویر چهارم).



(تصویر چهارم)

با توجه به تمامی موارد مطرح شده اگر نوازنده، آهنگساز و یا تنظیم کننده ای بخواهد از نتی که قبلاً امکان اجرای آن نبوده استفاده کند و با توجه به شناخت متداول از مبحث هارمونی در گیتار مجبور به حذف و جایگزینی نتی شود (کتاب هارمونی گیتار) شاید این روش ها و موارد گفته شده راهکاری تازه برای وی باشند. چه استفاده از آنها برای به صدا در آوردن یک نت و چه ایجاد خط ملودی جدا از انگشتان دست چپ.

در آخر ویدئویی از تنظیم قطعه ی


Audio File

“Playing Love”
که در متن به آن اشاره شد، آورده شده و مولف سعی داشته است با وفادار ماندن به تنالیته ی اصلی قطعه، کاربرد این تکنیک های “Nose” و “Lip” را در آن به نمایش بگذارد.

لینک این ویدئو در یوتیوب

تقدیر و تشکر


در اینجا لازم است تشکر خود را از همه ی دوستان و اساتیدی که مرا از لطف خود بهره مند ساختند، ابلاغ نمایم. تشکر و قدردانی از برادر بزرگوارم جناب دکتر فرزاد مهدوی، بابت راهنمایی های ارزشمندشان در تمام مراحل آماده سازی این مقاله.

تشکر و قدردانی از استاد بزرگوارم جناب دکتر لوریس هویان، برای راهنمایی و لطف ایشان در بررسی قطعات و همچنین جناب آقای سجاد پورقناد (مدیریت محترم سایت گفتگوی هارمونیک).

این مطلب به زبان انگلیسی در گفتگوی هارمونیک انگلیسی موجود است.

فهرست منابع

۱- بسمن، لانس. ۱۳۸۵. کتاب هارمونی گیتار (چاپ دوم). مترجم: دانشمند، فرزاد. نشر دنیای نو. تهران.


۲- فرامرز، بهزاد. ۱۳۸۹. کتاب پرسش و پاسخ پیرامون گیتارکلاسیک شارون ایسبین. نشر فرهنگ ایلیا. رشت. صفحات ۶۴و۶۳.

۳- Dyens, Roland. 1994. Libra Sonatine. Henry Lemoine. Paris.


۴- Villa-Lobos, Heitor. 1992. Dyens, Roland(Adaptation pour Guitar Solo). Aria de La Bachianas Brasileiras No.5. Henry Lemoine. Paris.


۵- Ramirez, Ariel. © ۲۰۰۶. Dyens, Roland (Arranged for guitar solo). Alfonsina y el mar (1921). Les Productions d’OZ (DZ.DZ-980). Québec.


۶- Mussorgsky, Modest Petrovich. 1981. Yamashita, Kazuhito (Arranged for Guitar). Pictures at an Exhibition, (1874). Gendai Guitar Magazine. Tokyo.


۷- Dvorak, Antonin. 1986. Yamashita, Kazuhito (Arranged for Guitar). From the New world (Symphony No.9 in E-Minor Op.95,). Gendai Guitar Magazine. Tokyo.


۸- Moussorgsky, Modest. © ۱۹۵۰. Bauer, Harlod (Transcribed for the piano). Pictures at an Exhibition. G. Schirmer. New York.


۹- thewholeguitarist.com
[May 28, 2015]


۱۰- guitarandluteissues.com [May 28, 2015]


۱۱- Lee, Chen-Tien. 1993. Mussorgsky’s Pictures at an Exhibition: An analytical and performance study (D.M.A. Document). The Ohio State University.


۱۲- en.wikipedia.org [May 28, 2015]


۱۳-
http://www.pianostreet.com/rachmaninoff-sheet-music/morceaux-de-fantaisie/prelude-op-3-2-c-sharp-minor.htm

[May 28, 2015]


۱۴-imslp.org [May 28, 2015]


۱۵- Morricone, Ennio. 1999. Playing Love (The Legend of 1900, original motion picture soundtrack). Sony Classical.


۱۶-sheetmusicdownload.in

[May 28, 2015]


۱۷- morricone.cn [May 28, 2015]


۱۸- lipaugmentation.com [May 28, 2015]


۱۹- en.wikipedia.org [May 28, 2015]


۲۰- spine-health.com [May 28, 2015]

مهرداد مهدوی

مهرداد مهدوی

دیدگاه ها ۸

  • واقعا هیجان زده شدم و بی اندازه خرسند
    شما و افرادی همانند شما باعث افتخارین
    منتظر ایده های جدید شما هستیم

  • عالی

    واقعا لذت بردم اجرای بسیار سخت ولی بسیار زیبا
    امیدوارم شاهد جهانی شدن این ایده بشیم
    باعث افتخار گیتارکلاسیک ایران خواهد بود

    تشکر از سایت هارمونی تالک

  • بى نهایت بى نهایت سپاسگزارم
    واقعا مشتاق شدم این تکنیک رو یاد بگیرم
    با این تکنیک گیتار از بند اسارت یکنواختى ازاد میشه
    واقعا در این زمان گیتار به همچین ایده هایى احتیاج داره

  • مهرداد عزیزم
    چنین برتری در نوازندگی تو ستودنی و قابل ستایش است.
    سال ها شاهد زحماتت بودم.
    اطمینان دارم که نامت جاودانه خواهد شد.
    با آرزوی موفقیت های بیشتر.

  • بهتون تبریک میگم استاد مهدوی واقعا عالی بود،خیلی دوست دارم این تکنیک رو در آینده یاد بگیرم،موفق و پیروز باشید.

بیشتر بحث شده است