گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

نکات مهمی که یک نوازنده باید رعایت نماید (۱)

قبل از تمرین سازتان سعی کنید تا دستهایتان را گرم کنید. به هیچ عنوان در هنگام شروع تمرین قطعه ای سخت و یا تکنیکال را اجرا ننمایید در بسیاری از موارد عدم توجه به این نکته باعث میشود تا فشار زیادی بر عضلات شما وارد شود و حتی کشیدگی هایی در عضله ایجاد نماید؛ یکی از روش های بسیار خوب اجرای گام و آرپژ با سرعت بسیار پایین میباشد و سپس اجرای قطعه ای ساده برای شروع تمرین.

یک:
یکی از اشتباهاتی که برخی از هنرجویان و نوازندگان انجام میدهند این است که به یکباره دست از تمرین میکشند و به سراغ کار دیگری میروند!

بایستی ابتدا و انتهای تمریناتتان را مشخص نمایید و در انتها نیز سعی ننمایید تمرینتان را با اجرای قطعات تکنیکی و سرعتی به پایان برسانید، بگذارید آرامش در دستان شما خود را نشان بدهد، پس با اجرای قطعه ای ملایم (مثلا در حالت آندانته یا آداجیو) تمرینتان را پایان دهید.

دو:در نوشته فوق شیوه شروع و خاتمه تمرینات بررسی شد اما باید توجه نمایید که یک نوازنده حرفه ای به دستان خود اهمیت بسزایی میدهد، پس شما هم حرفه ای فکر کنید و حرفه ای ساز بزنید، مهم نیست که یک هنرجو باشید. قبل از شروع تمرینات با ساز مقداری تمرین کششی انجام دهید و سعی نمایید تا با نرمش و ماساز انگشتان، آنها را برای تمرین آماده سازید.

سه:بعد از هر تمرین سختی و یا در دوره زمانی مشخصی مثلا ۱۵ دقیقه از جای خود بلند بشوید و برای چند دقیقه کوتاه تمرینات کششی را انجام دهید و با تنفس عمیق انرژی تازه ای را به خود منتقل نمایید.

یکی از نکاتی که بسیاری از هنرجویان فراموش میکنند، تنفس در طول قطعه است! سعی نمایید تا با کمک استاد خود یاد بگیرید تا در چه وقت و در چه قسمتهایی باید تنفس نمایید، این نکته در قطعاتی با سرعت بالا و در مدت زمان زیاد، اثرات خود را نشان میدهد و خستگی زیادی برای شما به ارمغان می آورد!

آسیب دیدگی تنها احساس درد در عضلات نمیباشد بلکه خستگی ناشی از عدم تنفس صحیح در هنگام نواختن نیز جزو صدماتی میباشد که در طولانی مدت عوارض بدی را بر بدن شما میگذارد.

چهار:پس از پایان تمرینات نیز با یک سری تمرینات کششی سعی نمایید تا از فشاری که بر روی عضلات آمده بکاهید. استفاده از آب گرم و ماساژ انگشتان یکی از روشهای بسیار خوب برای این کار میباشد.

پنج:یکی از عادتهای بد در نوازندگی اینست که وقتی معین را برای تمرینات خود اختصاص ندهید و بدتر از آن اینکه هر چند ساعات یکبار تمرین کوتاهی را با شدت زیاد بر روی ساز انجام دهید و دوباره به سراغ کارهای دیگرتان بروید و این کار را در طول زمان چندین بار تکرار نمایید. جدا از نرسیدن به پیشرفتی مناسب در نوازندگی عضلات و بدن شما نیز در برابر این نوع تمرین واکنش نشان میدهند که خود آسیب پذیری شما را بالا میبرد.

دیدگاه ها ۸

  • باسلام من آموزش گیتار الکتریک رو تازه شروع کردم به مدت ۲ ماه در طول ۲۴ ساعت یک ساعت ونیم به تمرین می پردازم آیا این مقدار تمرین کمه ؟نکات ریزی که یک متال کار باید به اون توجه کنه به من بگید امیدوارم موفق وپیروز باشید در ضمن کارتون خوب وسن من۲۱سال است به امیددیدار

  • با سلام …
    به نظر من یک نوازنده نکات مهم دیگری را هم باید رعایت کند که در مطالب فوق به انها اشاره نشده از جمله :
    (۱) طریقه صحیح نشستن پشت ساز
    (۲) تنظیم بودن ارتفاع و فاصله صندلی نسبت به ساز
    (۳) به نظر من زمانی تمرین برای ما مفید خواهد بود که از انجام دادن ان لذت ببریم پس بیشتر مواقعی تمرین کنیم که سر حال و شاداب هستیم و
    .
    .
    .
    امیدوارم همیشه موفق باشید .

  • سلام……..
    میخوام توی خونه آموزش سنتورببینم خوذدآموز…
    معرفی کتاب یا….
    کلا کمک میخواستم دراین زمینه.
    ممنون

  • من دو تا ساز دارم که هر دو تاشونو به طور حرفه ای میزنم یکیشون گیتاره ویکیشون کیبورده…متاسفانه این دو تا ساز ۱۸۰ درجه مخالف همن…کیبورد خیلی خشنه وگیتار زیادی ارومه.بعد از کیبورد اصلا نمیتونم گیتار بزنم.چیکار کنم؟

بیشتر بحث شده است