گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

درامر ترانه سرا!


نیل پرت (Neil Ellwood Peart) بعنوان یکی از بهترین نوازندگان دنیای درام و همچنین ترانه سرایی قوی در زمینه موسیقی راک شناخته شده است. او در۱۲ سپتامبر سال ۱۹۵۳ و در اونتاریو کانادا متولد شد. در سن ۱۳ سالگی بود که وی علاقمند به نواختن درام شد و با اصرار توانست خانواده اش را راضی نماید تا چوب های مخصوص درام نوازی -drumsticks – و یک پد پلاستیکی برای تمرینش تهیه کنند، در مقابل وی متعهد شد که اگر در یک سال بصورت متمادی تمریناتش را ادامه دهد، برایش یک ست کامل از درام تهیه نمایند و چنین هم شد و در ۱۴ سالگی با بدست آوردن ساز مورد علاقه اش تمرینات شدید و بسیاری را انجام داد.


در آن زمان او در انگلیس و مهد موسیقی راک زندگی میکرد.

در دوارن نوجوانی، وی کارش را با گروههای محلی شروع کرد و از گروهی به گروه دیگر میرفت و بخاطر همین مسئله، درس را در مقطع دبیرستان رها کرد تا بتواند بصورت تمام وقت به نوازندگی بپردازد. در آن دوران استیل نوازندگی وی بشدت تحت تاثیر اشخاصی چون John Bonham و Keith Moon که در موسیقی هارد راک انگلیس مورد توجه بسیاری بودند قرار داشت.

وی همچنین در آنزمان زیر نظر استاد جز با نام Freddie Gruber تحت آموزش جدی قرار گرفت که تاثیر زیادی بر درک او از موسیقی و توانایی تکنیکی اش داشت.

اما با توجه به فعالیتهایش وی نتوانست موفقیتی در خور توجه بدست بیاورد و در سال ۱۹۷۴ بود که وی به کشورش بازگشت و به گروه محلی Rush در تورنتو پیوست و جایگزین درامر قبلی گروه شد .

audio file به اجرایی از این نوازنده توجه کنید

هرچند وی در مقطع کوتاهی با گروه دچار مشکلاتی شد اما در ۲۹ جولای همان سال بصورت رسمی به گروه پیوست و بعنوان درامر جدید گروه معرفی شد و توانست در تور این گروه در آمریکا شرکت نماید و این شروعی بود برای موفقیتهای وی در عرصه موسیقی راک.

audio file به اجرایی از این نوازنده توجه کنید

وی بسرعت توانست جایگاه خوبی را در گروه بدست آورد و جدا از نوازندگی نیز از اشعارش در ترانه های گروه استفاده میشد تا اینکه وی اولین آلبوم را با عنوان Fly by Night همراه با گروه ضبط نمود که این آلبوم توانست فروش قابل توجهی را در امریکا از آن خود نماید.

پس آن توری در انگلیس و ضبط دومین آلبومش، گروه را بیش از پیش مطرح ساخت. اما در زمینه نوازندگی وی از نوازندگان درام گروههای مشهوری چون لدزپلین و کینگ کریمسون و غیره تاثیر زیادی گرفت برخی از این نوازندگان :
Led Zeppelin’s John Bonham, King Crimson’s Michael Giles, Phil Collins, Steve Gadd, Billy Cobham, Buddy Rich, Bill Bruford و Gene Krupa بودند که در استیل و سبک نوازندگی او تاثیر زیادی گذاشتند. Gene Krupa در حقیقت اولین گروهی بود که او را تحت تاثیر قرار داد تا به نوازندگی درام و ترانه سرایی روی آورد.

اما در نهایت وی توانست خود نیز صاحب سبک شود که باید آنرا حاصل تجربه و آشنایی اش با سبکهای مختلف نوازندگی دانست.
وی یکی از محبوبترین نوازندگان درام در سطح جهان میباشد که در نظر سنجی هایی که مجله Modern Drummer magazine انجام داده است، توانسته این عناوین و جوایز را بخود اختصاص دهد:

* Hall of Fame: 1983

* Best Rock Drummer: 1980, 1981, 1982, 1983, 1984, 1985, 1986, 2006 (won vote count, but ineligible*)

* Best Multi-Percussionist: 1983, 1984, 1985, 1986

* Best Percussion Instrumentalist: 1982

* Most Promising New Drummer: 1980

* Best All Around: 1986

* ۱۹۸۶ Honor Roll: Rock Drummer, Multi-Percussion

* Best Instructional Video: 2006, for Anatomy of A Drum Solo

* Best Drum Recording of the 1980s, 2007, for “YYZ” from Exit…Stage Left

* Best Recorded Performance:

۱۹۸۰: Permanent Waves

۱۹۸۱: Moving Pictures

۱۹۸۲: Exit…Stage Left

۱۹۸۳: Signals

۱۹۸۵: Grace Under Pressure

۱۹۸۶: Power Windows

۱۹۸۸: Hold Your Fire

۱۹۸۹: A Show of Hands

۱۹۹۰: Presto

۱۹۹۲: Roll the Bones

۱۹۹۳: Counterparts

۱۹۹۷: Test for Echo

۱۹۹۹: Different Stages

۲۰۰۲: Vapor Trails

۲۰۰۴: R30

۲۰۰۷: Snakes and Arrows

وی در سال ۲۰۰۷ این جوایز را از نشریه Drummer magazine دریافت نمود:

* Drummer of the Year
* Best Progressive Rock Drummer
* Best Live Performer
* Best DVD (“Anatomy Of A Drum Solo”)
* Best Drumming Album (Snakes & Arrows)

از وی کتابها و DVD های آموزشی بسیاری منتشر شده است که از جمله آنهاA Work in Progress. 2002، Anatomy of A Drum Solo Leonard. 2005 را میتوان نام برد.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

دیدگاه ها ۳

بیشتر بحث شده است