گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

” Let It Be” اثر مک کارتنی (۱)

“Let It Be” اثر پاول مک کارتنی، در مارس سال ۱۹۷۰ به صورت تک آهنگ و در آلبومی به همین نام به بازار عرضه شده است ( هر چند برخی متن این ترانه را نتیجه همکاری مشترک مک کارتنی و لنون می دانند). الهام بخش این ترانه در حقیقت خوابی بوده که مک کارتنی در آن مادرش – مری مک کارتنی (Mary McCartney) – را در حالیکه جمله “Let It Be” را به او گوشزد نموده، دیده است.

در آن سال این ترانه رتبه اول را در آمریکا و رتبه دوم را در کشور انگلستان به خود اختصاص داد، به علاوه در استرالیا، نروژ و سوئیس به عنوان اولین آهنگ در جدول بهترین ها شناخته شد. در سال ۲۰۰۴ در رده بندی که تحت عنوان “۵۰۰ آهنگ برتر جهان ” توسط مجله رولینگ استون (Rolling Stone) انجام شد نیز در رده بیستم قرار گرفت.

منبع الهام ترانه

مک کارتنی خود در این باره می گوید :”زمانی که به شدت درگیر آماده سازی و تهیه مقدمات تور Get Back/Let It Be بودم، مادرم را که درسن ۱۴ سالگی در اثر ابتلا به سرطان از دست داده بودم، مجددا در خواب دیدم. دیدار مجدد او حتی در خواب بسیار خوشایند بود و اثر بسیار خوبی در روحیه من به جای گذاشت. ” و جمله : Speaking words of wisdom, let it be Mother Mary comes to me
ازا ین ترانه را به او تقدیم کرده ام. او بعدها در یکی از مصاحبه هایش، اشاره نموده که در این خواب مادرش به او گفته :” بالاخره همه چیز درست می شود” و در ادامه جمله ” Let It Be” را به او متذکر شده است.

تاریخچه ترانه و نسخه های متفاوت

نسخه اصلی این ترانه در ۳۱ ژانویه سال ۱۹۶۹ در استودیو اپل (Apple studio) به عنوان بخشی از پروژه Get Back انجام شد. در این اجرا مک کارتنی نوازندگی پیانو، لنون نوازندگی باس و بیلی پرستون نوازندگی ارگ را بر عهده داشتند، جرج هریسون و رینگو استار نیز نقش همیشگی خود را ایفا نمودند. اجرای مذکور که در آن لنون و هریسون با مک کارتنی به هم آوایی پرداخته اند، در فیلم ” Let It Be” قابل مشاهده است.

audio fileبشنوید “Let It Be” اثر مک کارتنی را

در ۳۰ آوریل سال ۱۹۶۹، هریسون اجرای جدیدی از تک نوازی گیتار را به این ترانه افزود و در ۴ ژانویه ۱۹۷۰ نیز به اجرای مجدد آن پرداخت. تعدادی از سبک شناسان در زمینه موسیقی معتقدند که این تک نوازی ها در حقیقت توسط مک کارتنی اجرا شده اند. اولین تک نوازی فوق در اجرای اصلی ترانه به صورت تک آهنگ و دومین تک نوازی، در آلبوم اصلی به کار گرفته شدند. بسیاری از طرفداران این گروه، به اشتباه، این نسخه های ضبط شده را دو اجرای متفاوت از ترانه اصلی تصور می کنند که در تک نوازی گیتار و میکس تفاوت هایی به یکدیگر دارند.

نسخه تک آهنگ “Let It Be”

عنوان این نسخه که عکس روی جلدش همان عکس آلبوم “Let It Be ” بود، جمله ” یک تجربه صمیمی با بیتلز″ در نظر گرفته شده و در ۶ مارس سال ۱۹۷۰ به تهیه کنندگی جرج مارتین (George Martin) روانه بازار شد. در این نسخه که تحت نظارت مک کارتنی ضبط شد، orchestration و back vocal نیز اضافه شد.

لیندا مک کارتنی در این ترانه به عنوان back vocal با بیتلز همکاری نمود. در همین اثنی هریسون برای بار دوم تک نوازی گیتارش را با هدف ترکیب هر دو اجرای قبلی اش، به انجام رساند. اما نهایتا در نسخه نهایی تنها از اجرای دوم استفاده شد، مارتین از orchestration نیز در این میکس استفاده نمود.

نسخه تک آهنگی این ترانه در آلبوم مجموعه آثار سال های ۱۹۷۰-۱۹۶۷ این گروه نیز وجود دارد که در آن اشتباها مدت زمان این ترانه ۴:۰۱ دقیقه ذکر شده، در حالیکه نسخه تک آهنگی ۳:۵۲ از زمان را به خود اختصاص داده است.

سحر افشانی

سحر افشانی

۱ نظر

بیشتر بحث شده است