گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

” Let It Be” اثر مک کارتنی (۲)

آلبوم “Let It Be”

در ۲۶ ماه مارس سال ۱۹۷۰، فیل اسپکتور (Phil Spector) – تهیه کننده و آهنگساز – ترانه مذکور را برای آلبوم ” Let It Be” مجددا تنظیم نموده و در آن تغییراتی نسبت به نسخه تک آهنگ اعمال نمود. از جمله اینکه دو اجرای مختلف تک نوازی گیتار به طور همزمان در آن گنجانده شد و در انتهای ترانه جمله ” There will be an answer” به جای یک بار دو بار تکرار می گردید. اجرای قدیمی این ترانه در آلبوم Anthology 3 که در ۲۸ اکتبر سال ۱۹۹۶ روانه بازار شد، مجددا به گوش رسید.

نسخه ” Let It Be… Naked”

نسخه دیگری از این ترانه در آلبومی تحت عنوان ” Let It Be… Naked ” در سال ۲۰۰۳ عرضه شد. استار از نسخه ضبط شده اسپکتور چندان راضی به نظر نمی رسید، زیرا که نوازندگی درام او را دستخوش تغییراتی کرده بود، این بار در ” Let It Be… Naked ” از نوازندگی اصلی درام او استفاده شد.

تک نوازی گیتار به کار رفته در این نسخه نیز مشابه با نسخه تک آهنگی بود که در فیلم ” Let It Be ” نیز به تصویر کشیده شده است. زمان این نسخه از ترانه ۳.۵۴ دقیقه بود.

تنظیمات دیگر

گلین جونز (Glyn Johns) تهیه کننده صاحب نام در ۲۸ ماه مه سال ۱۹۶۹ پس از اتمام میکس آلبوم “Get Back ” به میکس مجدد این ترانه پرداخت، حاصل این کار نسخه ای بود که هیچگاه به بازار عرضه نشد.

در ۵ ژانویه سال ۱۹۷۰ او مجددا از همین اجرا استفاده نمود تا شاید بتواند نسخه قابل قبول تری را ارائه دهد، اما این نسخه نیز هیچگاه به صورت رسمی وارد بازار نگردید.

نظرات و انتقادات

نظرات ارائه شده در مورد “Let It Be” عمدتا مثبت بوده است. در سال ۲۰۰۴ در رده بندی که تحت عنوان “۵۰۰ آهنگ برتر جهان ” توسط مجله رولینگ استون (Rolling Stone) انجام شد، این ترانه در رده بیستم قرار گرفت. کتاب All Music Guide نیز از آن به عنوان یکی از بهترین و محبوب ترین آثار بیتلز یاد کرده است.

جان لنون در یکی از مصاحبه هایش که در سال ۱۹۸۰ انجام داده، هرگونه همکاری در نگارش این ترانه را تکذیب کرده و در این ارتباط می گوید :” در حقیقت این ترانه پاول مک کارتنی است و ربط چندانی به بیتلز و وینگز (Wings) ندارد. دقیقا نمی دانم در زمان نوشتن متن این ترانه او به چه می اندیشیده است. احساس می کنم در خلق این اثر از ترانه “‘Bridge Over Troubled Waters” که توسط Simon and Garfunkel اجرا شده ، الهام گرفته است. البته این نظر شخصی من است، او قصد داشته چیزی مشابه با “Bridge Over Troubled Waters” بنویسد.”

همانطور که بعد ها توضیح داده شد، لنون در این مورد اشتباه می کرد، “Bridge over Troubled Water” نمی توانست الهام بخش مک کارتنی باشد، زیرا “Let It Be” درست یک سال پیش از این ترانه ضبط شده و روانه بازار شده بود. هر چند بر طبق اطلاعات ارائه شده در All Music Guide ، Simon and Garfunkel ترانه مذکور را اولین بار به صورت زنده در سال ۱۹۶۹ اجرا نمودند، اما به نظر بعید می آید که مک کارتنی این ترانه را پیش از ضبط رسمی و ارائه به بازار – ۳۱ ژانویه ۱۹۶۹ – شنیده باشد.

در سال ۱۹۹۸ پاول مک کارتنی، جرج هریسون و رینگو استار “Let It Be” را بار دیگر در مراسم یادبود لیندا مک کارتنی در کلیسای St Martin-in-the-Fields لندن اجرا نمودند.

en.wikipedia.org

سحر افشانی

سحر افشانی

دیدگاه ها ۲

بیشتر بحث شده است