گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

«پیمان عشق»، نگاهی نو به تصانیف امیرجاهد

«پیمان عشق» اولین آلبوم از مجموعه ای است که بر اساس تصانیف تصنیف سرای نامدار ایران، محمدعلی امیرجاهد با صدای رامین بحیرایی و همکاری گروه صهبای کهن تهیه شده است. در این آلبوم سجاد پورقناد با افزودن جملاتی سازی به بازسازی و چندصدایی نمودن تصانیف امیرجاهد پرداخته است. در ابتدای آلبوم، پورقناد مقدمه ای به نام «ترنم» ساخته که در آن تمام سازهای ارکستر به معرفی خود می پردازند. سجاد پورقناد در این اثر با چندین روش مختلف با استفاده از فنون چندصدایی به بازسازی این قطعات پرداخته است. «پیمان عشق» توسط انتشارات ماهور منتشر شده و اولین آلبوم مستقل پورقناد است.

نوازندگان این آلبوم: سجاد پورقناد (تار و سه تار)،‌ علی نجفی ملکی (نی)، سعید رحیمی (سنتور)، علیرضا دریایی (کمانچه و قیچک آلتو) و پیام بحیرایی (عود) هستند که همه آنها در بخشهایی به اجرای جواب آواز پرداخته اند؛ همچنین محمدرضا قبادی در این آلبوم به اجرای جواب آواز پرداخته است.


audio file
بخشی از قطعه «ترنم» را بشنوید

پورقناد در جلد این آلبوم می نویسد:

«مجموعه‌ای که پیش رو دارید دستاورد یکی از مکاتب موسیقی ایرانی است که علینقی وزیری، نود سال پیش، آن را پی‌ریزی کرده است و با پیگیری شاگردان و همفکران او تا به امروز به حیات خود ادامه می‌دهد. در این مکتب محدودیتی برای استفاده از تکنیک‌های غیرایرانی در کار نیست و تکنیک‌های گوناگون، تا حدی که لطمه‌ای به فضای موسیقی ایرانی وارد نشود، به ‌کار گرفته می‌شود.


audio file
بخشی از تصنیف «پیمان عشق» را بشنوید

ساخته‌های آهنگسازان این مکتب، به دلیل بهره‌گیری نامحدود از تکنیک‌های گوناگونی که برخی از آنها سابقه‌ای در موسیقی گذشته‌ی ما نداشته است، چند خصوصیت مهم دارد که از میان آنها می‌توان به این موارد اشاره کرد: تنوع بیشتر و گسترش افق‌های آهنگسازی؛ گشایش راه‌هایی تازه در آهنگسازی و شنیدنی‌تر شدن موسیقی ایرانی برای کسانی که در اثر گرایش به چندصدایی در موسیقی کلاسیک غربی، به‌راحتی می‌توانند خطوط صدایی متفاوت را دنبال کنند.


audio file
بخشی از تصنیف «امان ز هجر» را بشنوید

این مجموعه شامل شش تصنیف از محمدعلی امیرجاهد (۱۲۷۳ ـ ۱۳۵۶ ش) است که نگارنده آنها را بازسازی کرده است. در این بازسازی، بخش‌های آوازی تصنیف‌ها دقیقاً به شیوه‌ی اصلی بازخوانی شده و بخش‌های سازی را نگارنده ساخته است. کوشش بر این بوده که از تکنیک‌های هارمونی، کنترپوان و ارکستراسیون سازهای ایرانی، تا حدی که لطمه‌ای به فضای آثار امیرجاهد وارد نشود، استفاده شود و در هر قطعه، به فراخور فضای آن، تکنیک‌های چندصدایی و ارکستراسیون متفاوتی به‌ کار رفته است که درک آن برای گوش‌های آزموده و ماهر در تشخیص خطوط متفاوت صوتی دشوار نیست، ولی ممکن است برای کسانی که با موسیقی چندصدایی آشنایی کمتری دارند بیگانه باشد. از این‌رو بهتر است پیش از قضاوت درباره‌ی این آلبوم، آن را دو سه بار شنید.


audio file
بخشی از تصنیف «نرگس مست» را بشنوید

استفاده‌ی افراطی از سازهای ضربی از مشکلاتی است که چند دهه است گریبان‌گیر آهنگسازی برای ارکستر سازهای ایرانی شده است، تا آنجا که القا و تنوع ریتمیک در آثاری که امروز برای ارکستر ایرانی می‌شنویم سنّتی گریزناپذیر شده است و به دنبال آن، آهنگساز از نوشتن کنترپوان‌های حساب‌شده و چالش‌انگیز می‌گریزد و با به‌کارگیری سازهای کوبه‌ای، تنوع ریتمیک و خط ممتد باس را به شیوه‌ای ناقص و ابتدایی به گوش مخاطب می‌رساند. برای پرهیز از این سنّت، در این اثر از سازهای کوبه‌ای استفاده نشده است تا در غیاب آنها کنترپوان نقش خود را به‌خوبی ایفا کند.


audio file
بخشی از تصنیف «منه به دل» را بشنوید

آنچه در این مجموعه خواهید شنید چند اثر ناشنیده یا کمتر‌شنیده شده‌ی استاد امیرجاهد است و امیدواریم این شیوه‌ی جدید آهنگسازی بر لطف و تأثیر تصنیف‌ها بیفزاید.»

این اثر از هشتم شهریور ماه سال جاری وارد بازار موسیقی شده است و امکان خرید آن به صورت آن لاین نیز وجود دارد.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

دیدگاه ها ۱۰

  • کار شنیدنی و زیبایست. ممنونم از آقای پورقناد به خاطر تنظیم فوق العاده کارها. لحن صدا و شیوه اجرا ترانه ها توسط خواننده خیلی خوبه و بدون کار اضافی و با ادیت عالی ترانه ها رو خوندن که به زیبایی کار کمک کرده. چیزی که به نظر من مشهوده عدم تلاش خواننده برای خودنماییه و با نهایت لطافت خوندن. جواب آوازها همه متناسب نیستن و بعضیهاشون به خوبی بقیه نیست. در کل کار زیباییه که ارزش گوش دادن رو داره. موفق باشید.

  • چه ترانه های خوبی داره این امیرجاهد. اشعارش حرف نداره. اجرا هم خیلی خوب بود. به نظر من بحبرایی این کار را بهتر از خوان هشتم خوانده است. در ضمن هرچقدر که کار زیبا و قشنگه طراحی جلد آلبوم خیلی ضعیفه. کاش یه کم بیشتر دقت میکردن.

  • طراحی جلد آلبوم = کاریکاتور. یعنی بهتر از این نمیشد. کاش یه کم هم که شده به شعور مخاطب احترام میگذاشتید. ولی کار خیلی خوبه. تنظیم ها عالیست. خیلی هم خوب خونده رامین بحیرایی. ساز و آواز با نی خیلی خیلی خیلی شاهکاره. اون گوشه آخر تو آواز با نی اسمش چیست؟

  • کار خوبی است و تصانیف رنگ و بوی تازه ای گرفته اند. من “منه به دل عقده کین” را با اجرای شخص استاد امیر جاهد شنیده ام و در این آلبوم بسیار زیبا اجرا شده. رنگ صدای خواننده خیلی گرم و خاص و دارای تکنیک خوب می باشد که با خیلی از خوانندگان امروزی متفاوت است. مخصوصا در تصنیف ناله عشاق. خیلی مناسب است که خوانندگان جوان بتوانند خودشان باشند و تقلید نکنند که خوشبختانه در این آلبوم این موضوع به چشم می آید. موسیقی و تنظیم هم بسیار زیباست.

  • من چند روز پیش از رادیو یکی از ترانه های این آلبوم رو شنیدم و مشتاق شدم که آلبوم رو بخرم. واقعا لذت بردم از شنیدن این کار و شنیدن این اثر آرامش خاصی به شنونده میده. واقعا موسیقی ایرانی توانایی های زیادی داره و با کمی سلیقه به خرج دادن میشه آثار خوبی مثل همین آلبوم رو بوجود آورد. تبریک فراوان به آهنگساز و خواننده اثر میگم و امیدوارم کارهای بیشتری از این عزیزان بشنوم.

  • آقای جاوید اثری. اسم اون گوشه بیات درویش حسن میباشد. بیات درویش حسن رو میشه نوعی از درآمد برای بیات اصفهان دونست . طبیعتا نت شاهد آن درجه ی اول گام بیات اصفهان بوده وگستره ی ملودی آن تا درجه ی سوم گام هم می رسد.

بیشتر بحث شده است