گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

گروه بی جیز

Bee Gees که مخفف برادران گیب میباشد (Brothers Gibb) گروهی سه نفره متشکل از بری – روبین و موریس گیب است. شاید برای بسیاری این نام زیاد آشنا نباشد اما باید بدانید که این گروه یکی از محبوبترین گروههای تاریخ موسیقی است!

آنها از خانواده ای انگلیسی به دنیا آمدند و دوران کودکی خود را در استرالیا بودند، جایی که فعالیتهایشان را در زمینه موسیقی آغاز نمودند.

اما استعداد ذاتی این سه برادر در خوانندگی از همان دوران خودش را نشان داد. در یک برنامه که قرار بود آنها بجای چند نفر دیگر تنها لب خوانی کنند، موریس صدای ضبط را قطع کرد و خود ترانه را خواند که بسیار مورد توجه و تشویق حاضران روبرو شد!

audio file بشنوید قسمتی از اجرای گروه بیگیس را

این روند را ادامه دادند و در مراسم مختلف و یا جشنها و فستیوال ها این سه برادر با هم ترانه هایی را می خواندند. این فعالیتها در ابتدا تنها برای کسب درآمد کوچک برای عده ای نوجوان محسوب میشد.

در طی این قبیل اجراها Bill Goode که خوانندگی آنها را در سیرک اسپیدوی مشاهده کرده بود آنها را به رادیو DJ Bill Gates معرفی نمود و عنوان بی جیز که مخففی است از نام برادران گیب را بر روی آنها نهاد، این اتفاق باعث شد در سال ۱۹۶۰ شوهای تلویزیونی و همچنین برنامه در پاتوق های موسیقی ساحل را اجرا نمایند.

در این میان بری، با استعدادی که در ترانه سرایی داشت توانست نظر مثبت Col Joye که یکی از ستارگان آن دوره در استرالیا بود را جذب نماید و وی به این برادران کمک نمود تا بتوانند در فستیوال سال ۱۹۶۳ آثار خود را تحت عنوان گروه بی جیز ضبط نمایند و در طی چند سال توانستند چندین آهنگ را ضبط نمایند اما خانواده تصمیم گرفته بود که به انگلیس برگردد و این موجب ناراحتی آنها شده بود؛ در هر حال با بازگشت به انگلیس شانس بزرگی برای این سه برادر بوجود آمد، آنها متوجه شدند که یکی از قطعاتشان بعنوان Spicks and Specks توانسته است در استرالیا رتبه یک را کسب نماید!

اما مهمترین اتفاق در این زمینه این بود که، قبل از ترک استرالیا، نمونه ای از کارهای آنان به Brian Epstein مدیر برنامه های گروه بیتلز و مدیر فروشگاه و کمپانی NEMS ارسال شده بود؛ وی نمونه کار را به Robert Stigwood که به تازگی به NEMS آمده بود داد که با مشاهده آثار، برادران با قراردادی پنج ساله زیر نظر این شرکت رفتند و آلبومها و ترانه هایشان را شروع به ضبط کردن نمودند.

Stigwood که آینده درخشانی را در این سه برادر میدید آنها را با گروه بیتلز مقایسه مینمود! در زمانیکه بیتلز در دنیای موسیقی حکومت میکردند این مقایسه بنوعی بیشتر جنبه تبلیغاتی داشت اما مهمترین اتفاق و شاید سیاست استیگوود این بود که یک آهنگ از آثار بی جیز را برای ایستگاه رادیویی DJs بدون هیچ عنوانی از گروه و تنها با نام قطعه ارسال نمود.

دست اندرکاران این ایستگاه فکر نمودند که این آهنگ یکی دیگر از آثار جدید بیتلز میباشد که باعث شد مانور تبلیغاتی بالایی برای آن درنظر بگیرند و این کار موجب قرارگیری این آهنگ در بین ۲۰ ترانه برتر در آمریکا و انگلیس شد و بعد از مدتی آنها متوجه این اشتباه شدند که در حقیقت گروه بی جیز بوده و نه بیتلز! اما آنزان متوجه شدند که گروه دومین آهنگ خود را با عنوان To Love Somebody منتشر نموده که با توجه به مطرح شدن این گروه، این آهنگ نیز توانست بسرعت در بین ۲۰ آهنگ برتر قرار گرفت. ( این قطعه توسط صدها خواننده در سراسر دنیا بازخوانی شده است که میتوان به خوانندگانی چون Rod Stewart, Janis Joplin, The Animals, Nina Simone و Michael Bolton اشاره کرد)

اما آلبوم اول آنها توانست در آمریکا رتبه هفت و در انگلیس رتبه هشت را کسب نماید و این آغاز راهی بود که گروه بی جیز را به افتخاری ابدی راهنمایی کرد.

audio file بشنوید قسمتی از اجرای گروه بیگیس را

آلبومهای این گروه در طی این سالها با فروش بیش از ۲۲۰ میلیون نسخه به آسانی آنان را در لیست پرفروش ترین آثار هنرمندان تاریخ موسیقی قرار داد و بالاتر از آنها تنها الویس پریسلی – بیتلز – مایکل جکسون و پل مک کارتنی قرار گرفته اند که نشان دهنده محبوبیت فوق العاده بی جیز در سراسر دنیا میباشد.

معرفی گروه:

بری گیب خواننده و نوازنده گیتار

روبین گیب هیچگاه بر روی صحنه ساز نمیزند و تنها میخواند اما وی بصورت خصوصی و شخصی ویلونسل – پیانو و چند ساز دیگر را مینوازد!

موریس گیب خواننده و نوازنده گیتار ریتم – گیتار باس – پیانو و کیبورد و حتی درام بود و قطعاتی را نیز با این سازها ضبط نموده است اما در دهه ۷۰ وی تنها گیتار باس مینواخت و در سالهای ۱۹۸۶ معمولا کیبورد مینواخت.

آما دیگر نوازندگان این گروه که همکاری طولانی مدتی با بی جیز داشتند عبارتند از :

* Colin Petersen — درام ۱۹۶۷–۶۹

* Vince Melouney — گیتار ریتم ۱۹۶۷–۶۸

* Geoff Bridgeford — درام ۱۹۶۹–۷۲

* Alan Kendall — گیتار ۱۹۷۱–۸۰, ۸۷–۰۱

* Dennis Bryon — درام ۱۹۷۴–۸۰

* Blue Weaver — کیبورد ۱۹۷۵–۸۰

که ده ها نوازنده دیگر نیز با این گروه همکاری مقطعی نیز داشتند.

جوایز

* ۱۹۷۷ بهترین اجرای پاپ ( خواننده ) – “How Deep Is Your Love”

* ۱۹۷۸ بهترین اجرای پاپ ( خواننده )- “Saturday Night Fever”

* ۱۹۷۸ برترین آلبوم سال – “Saturday Night Fever”

* ۱۹۷۸ برترین تهیه کننده سال – “Saturday Night Fever”

* ۱۹۷۸ بهترین تنِم برای آواز – “Stayin’ Alive”

* ۱۹۸۰ بهترین اجرای پاپ ( خواننده ) – “Guilty”

* ۲۰۰۰ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری

* ۲۰۰۳ Legend Award

* ۲۰۰۴ Hall Of Fame Award – “Saturday Night Fever”

نام آنها در سال ۱۹۹۷ در تالار مشاهیر راک اند رول ثبت شده و در طی این سالها جوایز مختلفی را کسب نموده اند که میتوان به دریافت جایزه گرمی در سالهای مختلف اشاره کرد.

en.wikipedia.org

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

دیدگاه ها ۲۳

  • من یکی از طرفداران قدیمی این گروه هستم و به نوعی با این گروه بزگ شده ام .لذا از بابت این نوشتار از شما سپاسگذارم , چون نسل جدید کمتر با این گروه اشنا است . در ضمن موریس چند سال پیش فوت کردواز آن تاریخ این گروه دیگر اجرایی تحت عنوان bee gees نداشته است .این سه برادر , برادر چهارمی هم به نام andy داشتند. که عمر هنری او زیاد طولانی نبود ودر ابتدای راه هنری خود با حمایت ۳ برادر دیگر اجرا های خوبی از خود به جا گذاشت که البته او هم زودتر از موعد با دار فانی وداع کرد.

  • نکته مهم در باره گروه بی جیز مهارت فوق العاده
    انها در اجرای تریو(همخوانی ۳ نفره)است که جورج مارتین تهیه کننده بیتلز آن را از همخوانی بیتلز نیز بهتر می داند و می گوید وقتی بی جیز شروع به خواندن می کند شما چاره ای ندارید مگر اینکه به ترانه انها گوش فرا دهید.ملودیک بودن، حس بسیار ملموس و عمیق در ملودی شعر و اجرا،خلاقیت در سبک دیسکو،اجرای کامل ترانه هایی با صدای فالسنو،ساختن برخی از مطرح ترین ترنه ها برای خوانندگان بزرگ و افسانه ای مانند باربرا استریسند ،داینا راس،کنی راجرز،دیان ورویک،سامانتا سنگ،پرسی اسلج و… که بسیاری از انها شماره یک جدول شده و یا جوایز گرمی می گرفتند نیز بخشی از افتخارات این گروه محبوب است.با تشکر از دزج مطالبی درباره بی جیز

  • باسلام وتشکردیدن وخواندن این مطلب برایم بسیار جالب ویاداورخاطرات گذشته بود.
    مدتهااست که درجستجوی موزیکها وترانههایی ازگروه بیجیز و بانی ام وداناسامرز و….
    هستم و همانطور که سیروس در مطلبش گفته من نیز با این ترانه ها بزرگ شده ام ونسل
    جدید اطلاع کمی ازاین گروهها دارند یا اصلا
    اطلاعی ندارند.. درسالهای ۵۴-۵۶موزیکی بنام
    (بک تو میوزیک)داشتیم خیلی خوشحال و ممنون میشوم در یافتن ان یاریم کنید.
    با تشکر دوباره ۰۹۳۵۲۴۰۹۷۸۲

  • باسلام مجدد سایت فیلتر شده وباز نمیشه ممکنه با تلفنم تماس بگیری وراهنماییم کنی

    باتشکر مجدد حمید
    ۰۹۳۵۲۴۰۹۷۸۲

  • با سلام من مهرداد از شیراز هستم
    من بیش از سی سال از آثار این گروه لذت میبرم و به نظر من یکی از جاودانه ترین گروه ها میباشند

  • من بیش از ۳۵ ساله که دارم از ترانه های بی جیز لذت میبرم. ولی باید عرض کنم که متاسفانه از این ۴برادر فقط بری زنده است . بنظر من هنرمندانی مانند ; chris de burgh و bee gees هیچوت مشمول گذر زمان نخواهند بود واز ذهنها محو نمیشوند.با تشکر از شما

  • از خواندن مطالبی که در باره این گروه بزرگ نوشتین لذت بردم / به یاد بهترین روزهای زندگیم که با آهنگهای این گروه همراه بود افتادم و یادش بخیر … شاد باشید و پیروز

  • ترانه های گروه بی جیز بسیار زیبا و تکنیکی هست ترانه هایی مثل how deep is your love,staying alive,more than a woman,nights on broadway,…..این گروه در تاریخ موسیقی بعد از مایکل جکسون و الویس پریسلی و بیتلز قرار داره و رتبه پنجم به لحاظ فروش اثار و محبوبیت در تاریخ موسیقی رو کسب کرده ترانه how deep is your love جزو ده ترانه محبوب تاریخ از نظر مردم و جزو ۵۰ ترانه اول محبوب از دید کارشناسان ای صنعت قرار گرفته که انصافا من جزو ۵ ترانه برتر تاریخ میدونم این ترانه رو به خاطر ژرفاو عمق ملودیک و شگفت انگیزش که از اسمش هم بر میاد.

  • من از دوران نوجوانیم عاشق این گروه بودم . فقط میتونم بگم محشر بودند و هنوز هم که آهنگاشون رو گوش میکنم و میبینم محشر هستند . حتی دختر نوجوانم هم که الان آهنگاشون رو گوش میکنه همین نظر رو داره .

  • مدتها بود که دنبال اطلاعاتی راجع به این گروه افسانه ای بودم و امشب با خواندن این سایت به این خواسته ام رسیدم.ای کاش عکسهای انها را هم می گذاشتید.

  • با سلام ممنون از اطلاعاتی که گذاشتید . اهنگهای گروههای خارجی قدیمی واقعا زیباست مخصوصا گروه بی جیزحیف که فراموش شوند

  • من هم از اطلاعاتی که در مورد زندگی و آثار برادران جاودانه بی جیز ارائه نمودید سپاسگزارم و برای روح موریس و رابین عزیز که خیلی دوستش داشتم طلب شادی و آمرزش ابدی میکنم .

  • سلام من ۳۳سالمه و ۳سال که گروه بیجیز دوست داشتنی دنبال میکنم که اگر سری به یوتوب بزنید صدا ویدئو آزمون هست که کمتر هنرمندانانی دارند و قبل از آون با آقا مجتبی موافقم که کریس دی برگ روهم گفتند و واقعا از فوت رابین ناراحتم آهنگای دوست داشتنی مثل لایک فول جولیت ، لونلی نایت نیویورک ور دو یو گو وخیلی های دیگه ممنون از سایت خوبتون

بیشتر بحث شده است