گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

زبیگنف پرایزنر، آهنگساز افسانه ای فیلم

زبیگنف پرایزنر (Zbigniew Preisner) در ۲۹ مارس ۱۹۵۵ در لهستان بدنیا آمد. شاید مهمترین عامل شهرت وی ساخت موسیقی فیلم برای کارگردان شهیر دنیای سینما کیشلوفسکی بود که توانست وی را به دنیا معرفی نماید، هر چند موسیقی جادویی ساخته شده توسط پرایسنر به قدری زیبا بود که یکی از عوامل بسیار تاثیر گذار بر آثاری چون سه گانه های کیشلوفسکی و دیگر آثار این فیلمساز فقید بود.

نکاتی در زمینه زندگی و فعالیت های این آهنگساز

پرایسنر تحصیلاتش را درزمینه فلسفه و تاریخ در دانشگاه کراکف لهستان به پایان رساند و هیچگاه بصورت رسمی تحت آموزش موسیقی قرار نگرفت وی بصورت خود آموز آهنگسازی را از طریق گوش دادن به موسیقی و تنظیم قطعات از روی آثار ضبط شده فراگرفت.

سبک و شیوه آهنگسازی وی را میتوان نئو رومانتیسیسم دانست؛ پاگانینی و سیبلیوس از جمله کسانی بودند که بر وی تاثیر بسیاری داشتند.

بیشترین شهرت وی برای ساخت موسیقی متن فیلم سه گانه های کیشلوفسکی بود؛ یک سه گانه که بر اساس رنگ های پرچم فرانسه و با استفاده از شعار انقلاب فرانسه آزادی ، برابری، برادری بود و در ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۴ به نام های آبی، سفید، قرمز به تصویر در آمد.

بعد از همکاری با کیشلوفسکی پرایسنر با قرادادی با فرانسیس فورد کاپولا بعنوان تهیه کننده متعهد شد تا موسیقی برای فیلم Secret GardenAgnieszka Holland کارگردانی از لهستان بسازد.

audio file بشنوید قسمتی از بولرو ساخته پرایزنر را

وی با کارگردانهای دیگری نیز فعالیت داشته است که ساخته هایش در جشنواره های مختلف توانسته است جوایزی را بخود اختصاص دهد همچون جایزه جشنواره فیلم سزار فرانسه در سال ۱۹۹۴ برای فیلم Three Colors: Redو دریافت همین جایزه برای ساخت موسیقی فیلم Élisa در سال ۱۹۹۶. جایزه نقره ای فستیوال فیلم برلین برای فیلمThe Island on Bird Street در سال ۱۹۹۷.

در سال ۱۹۹۸ همکاری وی در مجموعه Requiem for My Friend بزرگترین قدم و اثر هنری در زندگی پرایسنر شکل گرفت و این کار برخلاف دیگر آثارش در زمینه موسیقی فیلم نبود. بار دیگر همکاری وی با کیشلوفسکی یکی از ارزشمندترین آثاری را بوجود آورد که بعد از مرگ این کارگردان این کار بعنوان یادبودی گرانبها از وی یاد میشود؛ ساخت موسیقی بر روی اشعار Krzysztof Piesiewicz شاعر لهستانی و برنده جایزه نوبل که توسط کیشلوفسکی کارگردانی شده بود.

audio file بشنوید تانگو مشهور پرایزنر را

از دیگر فعالیتهای وی میتوان به ساخت موسیقی متن سریال ۲۶ قسمتی People’s Century ساخته شده توسط تلویزیون بی بی سی انگلیس و پی بی اس آمریکا اشاره کرد.

همکاری با کارگردان در سال ۲۰۰۳ و در فیلم It’s All About Love؛
وی در سال ۲۰۰۶ و در آلبوم On An Island با گیتاریست شهیر گروه پینک فلوید نیز در زمینه تنظیم و ارکستراسیون قطعات نیز همکاری داشت.

سکوت – شب و رویاها یکی دیگر از پروژه های بزرگ پرایسنر در زمینه ارکسترال و کر میباشد که بر اساس متن و نوشته های کتابی با عنوان Job میباشد. این اثر ارزشمند با خوانندگی Madredeus وTeresa Salgueiro و Thomas Cullyدر سال ۲۰۰۷ منتشر شد.

وی همچنین در سال ۲۰۰۶ در قسمت فیلم کوتاه جشنواره کن به داوری پرداخت؛ اما از نکات جالب همکاری کیشلوفسکی و پرایزنر خلق آهنگساز خیالی با عنوان Van den Budenmayer بود که در سه گانه این آهنگساز آلمانی قرن ۱۸ و البته خیالی وجود دارد!

درزمینه فیلمنامه زندگی دو گانه ورونیک به توضیحات جالبی در زمینه وان دن بودن مایر بر میخوریم به اینصورت که در حدود یک سال نامه ای از انتشارات دانشگاه اکسفورد برای کیشلوفسکی ارسال شده بود به این شرح که این دانشگاه مشغول ویرایش مجدد فرهنگ نامه موسیقی اش میباشد و اطلاعاتی در زمینه این آهنگساز قرن ۱۸ که آهنگهایش در موسیقی فیلمهای وی چون ده فرمان – زندگی دوگانه ورونیک و سه رنگ (قرمز – آبی – سفید) نقش داشته است ارسال نماید!

کیشلوفسکی نیز در جواب بیان میدارد که این فرد شخصیت خیالی است که وی و آهنگسازش ( پرایسنر ) خلق کرده اند که در مقابل دانشگاه آکسفورد با پافشاری و عدم باور این حرف خواستار اطلاعات مورد قبول در این زمینه شدند که بار دیگر کیشلوفسکی اذعان داشت که موسیقی فیلم مذکور ساخته پرایسنر آهنگساز خود آموخته ای از لهستان میباشد!

از این آهنگساز آثار متعددی منتشر شده است که اجرای ۱۰ قطعه آسان برای پیانو (تکنوازی) را به علاقه مندان به نوازندگی پیانو برای آشنایی با این آهنگساز توصیه میکنیم.

دیدگاه ها ۲۴

  • و دقیقا همین امروز بود که فیلم شاهکار و زیبای کیشلوقسکی A Short Film About Love را دیدم و آهنگ های این مرد بی نظیر برایم جالب بود، پس اسمش را به زبان لهستانی(پولیش)یادداشت کردم و بلافاصله به سایت شما رسیدم و از این مطالب خوب شما لذت بردم
    مرسی…
    موفق باشید

  • ای کاش نوشته بودید که همکاری اخیرش با دیوید گیلمور دقیقا در چه زمینه ای و در کدام از قطعات بوده
    چون آلبومی بود با نامهایی بزرگ ولی در کل ضعیف

  • با سلام من نوار کامل مونامور را دارم من چگونه میتوانم کامل انرا از اینترنت یا جای دیگر پیدا کنم به شکل mp3 با تشکر از سایت بسیار زیبای شما

  • ممنون از متن جالب شما.
    درباره Requiem for My Friend : این پروژه مشترک پرایزنر و کیشلوفسکی بود. یعنی کیشلوفسکی سالهای آخر زندگیش قصد داشت تا با پرایزنر در یک کنسرت عظیم، آهنگهایی رو که در این آلبوم هست اجرا بکنند که خب متاسفانه نشد و پرایزنر هم برای ادای دین به کیشلوفسکی بزرگ، این آلبوم رو به او یاد او Requiem for My Friend نام گذاری کرد.
    پرایزنر من رو شدیدا یاد “اسفندیار منفردزاده” میندازه. کاری به سبک و جایگاه جهانی موسیقی این دو نفر ندارم.
    هر دو تحصیلات آکادمیک موسیقی نداشتند – هر دو در زمینه موسیقی فیلم گزیده کار بودند – هر دو برای کارگردانهای بزرگی کار کردند – هر دو حداقل نیمی از بار فیلم رو با موسیقی به دوش داشتند.
    توضیح اینکه اسفندیار منفردزاده آهنگساز فیلمهای قیصر، داش آکل، گوزنها و آهنگساز جاودانه ترین ترانه های فرهاد فقید هستند.

  • سلام ممنون از مطلب خوبتون میشه موسیقی فیلم سه رنگ سفید قرمز ابی ساخته کیشلوفسکی با اهنگسازی پرایزنر رو هم بزارید ممنون

  • درودبرشماممنون ازتلاشی که برای هنروهنردوستان
    داریدآن قدر به پرایسنرعلاقه داشتم که بصورت
    ناخوداگاه یکی از کارهای اورو زدم امامنضورم
    اون تاثیری که کاراش روی هر فردی میگذاره
    بامید داشتن چنین افرادی درایران…

  • be nazare man karaye Preisner shahkaran,,,man hameye albume’haye priesner ro daram,,vaghean asheghe sabke ahangsazisham,,,age ahangsazi az hamin sabk behem moarrefi koni mamnoon misham,,chon kheili donbalesh gashtam,,mamnoon az site’e khoobetoon

بیشتر بحث شده است