گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

گزارشی از نشست مطبوعاتی اپرای عاشورا

چهارشنبه ۲۲ مهر ماه ساعت ۱۱ در تالار وحد نشست مطبوعاتی اپرای عاشورا با حضور نصیر حیدریان، رهبر میهمان ارکستر سمفونیک تهران، علی رهبری، مدیر هنری و رهبر دائم ارکستر سمفونیک تهران و بهزاد عبدی آهنگساز این اپرا برگزار شد. به دلیل واقع شدن این نشست ساعت استراحت میان تمرین ارکستر، این برنامه کوتاه و فشرده به اجرا رسید.

در ابتدا علی رهبری با معرفی نصیر حیدریان به عنوان یک استاد زبده در حرفه رهبری، از مسئولین قبلی دفتر موسیقی که هیچ گاه از او برای رهبری ارکستر سمفونیک تهران دعوت نکرده بودند گله کرد. علی رهبری افزود: نصیر حیدریان که به عنوان اولین رهبر مهمان ارکستر سمفونیک تهران در این اجرا کنار ما حضور خواهد داشت از جمله هنرمندانی است که من از بچگی او را می شناختم و می دانم که این هنرمند یکی از بهترین رهبران ارکستر کشورمان است که هم اکنون نیز در کالج های معتبر اروپایی مشغول به تدریس موسیقی است.
رهبری با اشاره به این موضوع که لازم است با روشی مردم را با موسیقی سمفونیک آشتی دهیم گفت: بهتر بود از عنوان هایی مثل اپرا یا باله برای آثارمان استفاده نکنیم چون ممکن است از طرف مردم ارتباط خوبی با آن برقرار نشود.

رهبری در ادامه در پاسخ به این سئوال که چرا در برنامه «مهر تا مهر» اثر از او در میان آثار ایرانی نیست گفت: من در طول ۴۰ سال گذشته مدیر هنری ارکستر های مختلفی بودم و در این مدت تمام تلاش خود را کرده ام که در مجموعه هایی که به عنوان مدیر در آن حضور دارم هیچ یک از آثارم اجرا نشود. ارکستر سمفونیک تهران نیز از این قاعده مستثنی نیست شاید این مشکل من باشد، اما به طور حتم اگر مسئولیت را کنار بگذارم حتما از آثار خودم در ارکسترها استفاده می کنم.

نصیر حیدریان، در پاسخ به این سئوال که تغییری در وضعیت ارکستر سمفونیک نسبت به ۱۸ سال پیش می بینید یا خیر گفت: در آن زمان نوازندگان بسیار بی نظم و نامرتب سر ارکستر می آمدند، گاهی حتی با چند ساعت تاخیر. بعضی ها می گفتند ما قبل از تمرین مسافرکشی می کنیم ولی امروز دیگر وقتی قرار است ۹ تمرین شروع شود، همه در ساعت ۹ روی صحنه حاضر هستند. اگر فقط سازهای ارکستر سمفونیک تهران نیز تغییر کرده و نو شود، کیفیت ارکستر بسیار بهتر از امروز و در حد ارکسترهای اروپایی می تواند بشود.

حیدریان درباره این اپرا افزود: ما باید نشان دهیم که موسیقی می تواند چه کاربردهایی داشته باشد و از این طریق بخشی از مخاطبانی که با موسیقی آشتی ندارند را به سالن ها بیاوریم، آنها باید بفهمند که هر پدیده ای می تواند به زشتی و زیبایی مورد بهره برداری قرار بگیرد، همانطور که با یک لیوان آب می شود کسی را سیراب کرد یا سر کسی را شکست، پس پدیده ها به خودی خود، زشت یا زیبا نیستند البته شما در هیچ یک از کشورهای منطقه شاهد اجرای یک اپرای با این موضوع نیستید اما امروز شرایطی فراهم شده است که در کشورمان اپرای عاشورا اجرا می شود و این نشان‌دهنده فرهنگ پخته و پیشرفته کشور ایران است که در یک فعالیت مثبت و تاثیرگذار این گونه به مجموعه ارکستر های خود اهمیت می دهد.

بهزاد عبدی در مورد اپرای ملی ایران تاکید کرد به یقین تلاشهای استاد بهروز غریب پور باعث شد تا اپرای ملی به منصه ظهور برسد. او ادامه داد امیدوارم اجرای ارکستر با لیبرتوی درخشان استاد غریب پور باعث شعف ایشان شود و ایشان راضی از سالن خارج شوند.

بهزاد عبدی از خبرنگاری که اپرای عاشورا را با عنوان عروسکی نام برد خواست، این اپرا را بدون عنوان نام ببرد چراکه یک اپرا می تواند به صورت های مختلف اجرا شود که تنها یکی از آنها عروسکی است.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است